رسته‌ها
یادداشت های روزانه
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 49 رای
نویسنده:
مترجم:
هوشنگ وزیری
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 49 رای
لئو تروتسکی تفاوت چندانی میان خاطرات و یادداشت‌های روزانه قائل نیست. او در بخش آغازین کتاب یادداشت‌های روزانه می‌نویسد: «کتاب خاطرات چنان شکل ادبی‌ای نیست که برای من جاذبه داشته باشد، بیشتر دوست ‌داشتم بتوانم روزنامه‌ای انتشار دهم، ‫ولی بدین کار دسترسی نیست... جدا بودن از هرگونه فعالیت سیاسی مرا بر آن می‌دارد که با پناه آوردن به خاطره‌نویسی این جای خالی را پر کنم. هنگام شروع جنگ جهانی نیز که در سوئیس بودم و با جهان خارج ارتباطی نداشتم، چند هفته خاطره‌نویسی کردم و دیر‌تر، یعنی در سال ۱۹۱۶، پس از اخراج از فرانسه هم، در اسپانیا، زمانی بدین کار پرداختم و گمان می‌کنم خاطره‌نویسیم به همین محدود باشد. »
یادداشت‌های روزانه لئو تروتسکی، متفکر روسی مارکسیست هم از جمله روزنوشت‌های ارزشمند و تاثیرگذاری است که در بی‌نظیری و بی‌پیرایشی شباهت‌های نه چندان اندکی با "تونی بن" دارد. روزنوشت‌های تروتسکی با وصیت‌نامه او پایان می‌یابد. برگ آغاز روزنگاشت‌های تروتسکی، ۷ فوریه ۱۹۳۵ و آخرین یادداشت او ۳ مارس ۱۹۴۰ است.
در آخرین روزنوشت تروتسکی آمده است:« ناتاشا پنجره رو به حیاط را بیشتر گشوده است تا هوا بهتر به اتاقم وارد شود. من می‌توانم چمن سبز و درخشان را پایین دیوار ببینم و آسمان روشن و آبی را و همه جا آفتاب را. زندگی زیباست، امید است نسل آینده آن را از هر چه پلیدی، اختناق و زورگویی است بپالاید و از آن لذت ببرد.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
140
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی یادداشت های روزانه

تعداد دیدگاه‌ها:
5
وقتی استالین مرد هزاران جلد کتاب در آپارتمانش در کرملین به جا گذاشت. آثار آشنایان قدیمی که به دست او کشته شده بودند مثل تروتسکی، زینیوف، کامنوف، بوخارین هم در میان این کتابها بود. کتابهای این افراد که سراسر کشور توقیف شده بودند در کتابخانه او مورد استفاده قرار داشتند. در دوره خروشچوف فقط کتابهایی که استالین در آنها یادداشتهایی درج کرده بود باقی گذاشته شد. استالین کم حرف یادداشتهای زیادی در حاشیه کتابهایش نوشته بود... در حاشیه کتاب "ترور کمونیسم اثر تروتسکی - 1920" در هر جا که تروتسکی ترور و خشونت انقلابی را ستوده بود استالین نیز به نشانه علاقه و توجه یادداشتی نوشته بود: "درست است!" ، "بله!" و "حرف درستی است!"
می توانیم استالین را در حال بیان عقاید واقعی اش نسبت به دشمنی (تروتسکی) ببینیم که به شکلی که کمی بعد خواهیم دید، همیشه معلم او بود! معلم دوم او بعد از لنین!
کتاب استالین - ادوارد راژینسکی - انتشارات اطلاعات 1387
ضمنا، نامه‌های لنین و نامه‌ی توضیحی تروتسکی در همین سایت کتابناک موجود است که برای علاقمندان جالب توجه خواهد بود:
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=59555
متشکر از بابت به اشتراک گذاری این کتاب خواندنی و جالب. این نوشته مانند بیشتر کتاب‌های منتشره براساس نامه‌ها و یادداشت‌های روزانه حاوی نکاتی است که به دور از سیاست‌ها و شخصیت‌نگاری‌های مرسوم در آثار رسمی، تا حدودی به جنبه‌های شخصی و خصوصی افراد می‌پردازد و شناخت بهتری از آنان به دست می‌دهد.
[quote='نگارستانی']تروتسکی رئیس شاخه منشویک اقلیت در مقابل شاخه بلشویک در حزب کمونیست بود.در حقیقت وی تا آخرین لحظات جانشین لنین محسوب می شد و گویا نامه کتبی لنین در آخرین روز های زندگی نیز در دست داشت.[/quote]
احتمالا منظور نگارستانی متوجه جناح‌بندی‌های داخلی حزب کمونیست بعد از انقلاب روسیه است که بعد از مرگ لنین شدت گرفت و علنی شد.
چند نامه‌ی آخر لنین که به وصیت‌نامه‌ی او معروف است درباره‌ی چندین عنصر کلیدی آن موقع (تروتسکی، استالین، بوخارین و ...) صحبت می‌کند ولی با توجه به نقاط ضعف هر یک از آنان نمی‌تواند شخص بخصوصی را توصیه کند (هر چند تروتسکی را بالاتر از استالین می‌داند) و پشنهاد یک شورای گروهی از رهبران را می‌دهد که هیچگاه عملی نشده و بیش از هفتاد درصد کادرها و اعضای موثر حزب توسط استالین به تدریج تصفیه می‌شوند.
تروتسکی یکی از رهبران جناح چپ اپوزیسیون بود که بعدا در تعبید در خارج از روسیه دست به تشکیل بین‌الملل ۴ زده و برای دستیابی به بدنه‌ی وسیع اتحادیه‌های کارگری سیاست ورود به احزاب سوسیال‌دمکراسی را ابداع می‌کند.
گروه‌های چپ اپوزیسیون دیگر مانند چپ‌های کمونیست ایتالیا (بوردیگا، دمن) و آلمان - هلند (گورتر، کارل کورش، پانه‌کوک) به این تشکل نپیوسته (اپوزیسیون داخل روسیه مدت‌ها قبل تماما سرکوب شده و از بین رفته بود) و مسیر جداگانه‌ی خود را ادامه می‌دهند.
تروتسکی رئیس شاخه منشویک اقلیت در مقابل شاخه بلشویک در حزب کمونیست بود.در حقیقت وی تا آخرین لحظات جانشین لنین محسوب می شد و گویا نامه کتبی لنین در آخرین روز های زندگی نیز در دست داشت.
تروتسکی٬ از سران انقلاب ۱۹۱۷ روسیه است که منجر به تشکیل اتحاد جماهیر شوروی شد.او موسس ارتش سرخ است که در اوایل انقلاب با استفاده از آن٬ «ضد انقلابیون» را تصفیه مینمود و خود پس از مرگ لنین٬به خاطر مشی متفاوت و اعتراض به رهبر جدیدشوروی(استالین)مورد غضب استالین قرار گرفته و به اتهام «خیانت به انقلاب»به مکزیک تبعید شده و همانجا کشته شد.این کتاب٬متعلق به دوره تبعید او در مکزیک تا زمان مرگش میباشد.
سالها در نظام فرافکن شوروی تمام کاسه و کوزه های مشکلات و ناکامی ها سر او و یارانش میشکست و طرفدارانش همگی در تصفیه های استالینی جان باختند. جورج اورول نویسنده ی معروف که خود دلبسته ی سوسیالیسمی دموکراتیک بود٬ در داستان مزرعه حیوانات٬ که به داستان انقلاب بلشویکی روسیه میپردازد تروتسکی را میستاید آن هم در نماد شخصیت اسنوبال. همان خوک رهبر و کاردرستی که پس از مرگ میجر(نماد مارکس) امور انقلاب را سامان میدهد ولی ناپلئون(نماد استالین)سرانجام او را با زور از مزرعه بیرون میکند و کم کم قوانین انقلاب را هم عوض میکند.قوانینی که اسنوبال در نوشتنش دست داشت.
یادداشت های روزانه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک