رسته‌ها

تاریخ ایران: از انقراض ساسانیان تا انقراض قاجاریه

تاریخ ایران: از انقراض ساسانیان تا انقراض قاجاریه
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 95 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 95 رای
.
برگرفته از کتاب :
لطفعلی خان زند ؛ پسر جعفرخان و هشتمین حکمران سلسله زندیه بود که از سال 1203 تا 1209 به مدت شش سال فرمانروایی نمود . و البته در تمام این مدت به مبارزه با رقیب نیرومند خویش اقا محمدخان قاجار پرداخت . لطفعلی که از همان آغاز نوجوانی ، همراه پدر در جنگها شرکت می جست ، تیراندازی تیزبین ، شمشیرزنی قهار و دلاوری بی باک بارامد .
وی به سال 1202ق از سوی پدر رهسپار لار گردید تا ان دیار را به قلمرو پدر خویش بیفزاید و البته این ماموریت را با پیروزی به سرانجام رسانید و از انجا رو به سوی کرمان نهاد تا ان را نیز تسخیر نماید . اما در پشت دیوارهای کرمان خبر قتل پدر در اثر توطئه و خیانت برخی از یاران از جمله صیدمرادخان زند و همچنین اقداماتش در تهدید و تطمیع سپاه به وی رسید و موجب پراکندگی سپاه وی شد .
خان زند به هنگام ؛ از توطئه ای که بر ضد او در شرف انجام بود باخبر گشت و بر طبق نظر برخی تاریخ نگاران بر پشت اسب بی زین و لگام خود پرید و به طرف بوشهر حرکت کرد در بوشهر ، شیخ ناصر حاکم عرب تبار ان شهر و حاکم بندر ریگ اندکی سپاهی دراختیارش نهادند و او رو به سوی شیراز نهاد . خان زند خود را به شیراز رسانید و با کمک بزرگان شهر و ازجمله حاجی ابراهیم خان کلانتر که سپاهی نیز به یاری لطفعلی خان فرستاده بود و با دستگیر ساختن صید مرادخان بر اریکه شاهی تکیه نمود...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
526
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1393/06/21

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ ایران: از انقراض ساسانیان تا انقراض قاجاریه

تعداد دیدگاه‌ها:
5
‍ عهدنامه فین کنشتاین
🔹 این عهدنامه، قراردادی است که میان دولتهای وقت ایران و فرانسه، در ۱۳ اردیبهشت ۱۱۸۶ ه‍.ش ( ۴ مه ۱۸۰۷ میلادی)، در کاخ فینکنشتاین در ۱۶ ماده به تصویب رسید...، دوره اول جنگهای ایران و روس در سال ۱۲۱۸ هجری قمری، شروع شد و ایران گرفتار جنگی طاقت فرسا با روسها شد... از این زمان بود که ایران احساس نیاز کرد تا یکی از قدرتهای نظامی اروپائی (به عنوان نیروی سوم) را با خود همراه سازد و در این راه ابتدا به انگلیس پیشنهاد داد که نتیجه ای در بر نداشت؛ اما ناپلئون مصمم بود تا ایران را در بازی سیاسی و رقابت نظامی با انگلیس، با خود همراه سازد. بنابراین با ارسال چندین سفیر صلح و مستشار نظامی در نهایت در ۲۵ صفر ۱۲۲۲ ه.ق، #میرزارضاخان_قزوینی، از طرف ایران عهدنامه مذکور را در محل #فینکنشتاین با ناپلئون به امضاء رساند(۱)؛ به موجب این عهدنامه ناپلئون متعهد شد که در برگرداندن گرجستان به ایران و مجبور ساختن روسیه به واگذار نمودن آنجا سعی نماید؛ و برای اصلاح و تقویت سپاه ایران، اسلحه، توپ، تفنگ و مهندس به ایران بفرستد. در مقابل ایران نیز قبول میکرد که در جنگ فرانسه بر ضد انگلیس و روس با دولت فرانسه متحد شود و با انگلیس اعلان جنگ نماید(۲)؛ در این راستا ماموریت ایران این بود که افاغنه، رعیت خود را برای حمله به هند تحریک کند و در صورت اراده ناپلئون به لشکرکشی به هند از راه ایران، فتحعلی شاه به آنها اجازه عبور دهد و اگر نیاز شد بنادر و سواحل خلیج فارس را در اختیار بحریه فرانسه بگذارد(۳)؛ مفاد عهدنامه در چند نکته:
۱. به رسمیت شناختن حق حاکمیت ایران در قفقاز از طرف دولت فرانسه
۲. کمک فرانسه به ایران در احقاق حقوق ارضی ایران در قفقاز
۳. برقراری تبادلات نظامی و تسلیحاتی
۴. میانجیگری فرانسه در زمینه حل مسائل ایران و روسیه
۵. اعلام دشمنی ایران به انگلیس
۶. قطع روابط سیاسی و اقتصادی با انگلیس
۷. اجرای تحرکات نظامی در افغانستان از طریق تحریک افغانها علیه انگلیس
۸. کشاندن هندوستان به سمت فرانسه و تلاش برای بیرون راندن انگلیس از شبه قاره هند
۹. زمینه سازی برای سروری فرانسه در منطقه و کم رنگ کردن نقش انگلیس در آن
🔹... ناپلئون به بسیاری از مفاد آن در قبال ایران عمل نکرد، بخصوص در مورد حفظ تمامیت ارضی ایران در خصوص ممالک ایران در منطقه قفقاز... چرا که فرانسه با روسیه وارد مذاکره شد و طی قراردادی با آن صلح کرد...(۴)
🔹مواردی از عهدنامه که در ایران به اجرا درآمد عمدتا شامل برخی اقدامات نظامی بود که به نام تجهیز و مدرن سازی ارتش ایران بود...؛ در مقابل انگلیسیها که از ابتدای توجه ناپلئون به سمت شرق، مواظب اقدامات او بودند، پیش از آنکه #معاهده_فینکنشتاین منعقد شود، از طرف شرکت تجارتی هند شرقی، شش نماینده به ریاست #سرجان_ملکم به ایران فرستادند. وی با اعطاء هدایای گرانبها به فتحعلی شاه و دادن رشوه به درباریان موفق شد معاهده ای تجاری و سیاسی با ایران منعقد کند، و شاه ایران متعهد شد که تا زمانیکه #زمانشاه_افغان، دست از تعدیات خود به حدود هند انگلیس دست بر نداشته، با او صلح نکند و فرانسویان را به ایران راه ندهد، و در مقابل، دولت انگلیس هم قبول کرد اگر ایران مورد تهدید نظامی روسها یا افاغنه شد برای ایران کمک تسلیحاتی بفرستد. اما کسی که در لغو این معاهده و بی اثر کردن آن نقش زیادی داشت، نه سرجان ملکم، بلکه #سرهاردفوردجونز بود. وی که به عنوان "اولین سفیر استعمار به ایران" لقب گرفته است، اولین نماینده رسمی دولت بریتانیا در دربار قاجارها بود. او بود که در بیرون راندن فرانسویها و #ژنرال_گاردان از ایران نقش مهمی داشت...؛ او در نهایت موفق شد ارتباطات سیاسی دو کشور (ایران و فرانسه) را قطع نماید(۵)
🔹... ناپلئون در سال ۱۲۲۲ ه.ق، در شهر تیلسیت معاهده ای را با #الکساندر_اول امپراطور روسیه منعقد کرد، اما در مفاد آن از ایران و مسئله گرجستان که مطالبه اصلی ایران بود، حرفی به میان نیامد. بدین ترتیب مسائل ایران و روسیه حل نشده باقی ماند و ایران به ناچار با انگلیس متحد شد....(۶)
✒نوشته #محمد_امیری؛ مدیر کانال
🔸منابع:
۱. تاریخ ایران بعد از اسلام، عباس اقبال آشتیانی و باقر عاقلی، تهران، نارمک، ۱۳۸۵، ص۶۶۴.
۲. همان، ۶۶۵.
۳. تاریخ سیاست خارجی ایران از شاهنشاهی هخامنشی تا به امروز، غلامرضا علی بابایی، نشر درسا، ۱۳۷۵، ص۲۸۴.
۴. مروری به تاریخ ایران از سپیده دم تاریخ تا جمهوری اسلامی با نگرشی بر ایل بختیاری، نشر نشیم حیات، حافظ عیدیوندی، ۱۳۸۳، ص۲۶۰.
۵. نخستین سفیر استعمار، شادی معرفتی، ۱۳۸۸، ص۲۸.
۶. تاریخ سیاست خارجی ایران از شاهنشاهی تا به امروز، علی بابایی، ص۲۸۶.
🆔 @ketab_mamnouee
طفعلی خان زند ؛ پسر جعفرخان و هشتمین حکمران سلسله زندیه بود که از سال 1203 تا 1209 به مدت شش سال فرمانروایی نمود . و البته در تمام این مدت به مبارزه با رقیب نیرومند خویش اقا محمدخان قاجار پرداخت . لطفعلی که از همان آغاز نوجوانی ، همراه پدر در جنگها شرکت می جست ، تیراندازی تیزبین ، شمشیرزنی قهار و دلاوری بی باک بارامد .
وی به سال 1202ق از سوی پدر رهسپار لار گردید تا ان دیار را به قلمرو پدر خویش بیفزاید و البته این ماموریت را با پیروزی به سرانجام رسانید و از انجا رو به سوی کرمان نهاد تا ان را نیز تسخیر نماید . اما در پشت دیوارهای کرمان خبر قتل پدر در اثر توطئه و خیانت برخی از یاران از جمله صیدمرادخان زند و همچنین اقداماتش در تهدید و تطمیع سپاه به وی رسید و موجب پراکندگی سپاه وی شد .
خوب بود مرسی من که خیلی راضی بودم از کتابهاتون
کتاب جالبیه ولی مث کتابای دیگه تاریخ ایران، بیشتر ترجمه کتابای مستشرقاس تا تالیف.
تاریخ ایران: از انقراض ساسانیان تا انقراض قاجاریه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک