رسته‌ها
نثر و شرح مثنوی مولوی - جلد 2
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 57 رای
درباره:
مولوی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 57 رای
محقق : محمد رمضانی

ای برادر تو همی اندیشه ای
مابقی خود استخوان و ریشه ای
مثنوی مولوی با این که مشتمل بر مطالب عالیه عرفانی بوده و ساده و نزدیک به فهم منظوم شده اما از دید شارح کتاب ، آن چه فهم کتاب را کمی مشکل می کند دو چیز است :
1) بعضی از لغات فارسی و ترکی مصطلح در زمان مولانا ، اکنون متروک شده است.
2) اختصار و تقدیم و تاخیر جمله ها که برای ضرورت شعر به جود امده است.
سبک کار موسی نثری در شرح متنوی

شارح ، اشعار مولوی را با عبارات ساده به نثر تبدیل کرده و حتی سعی شده که عبارت نثر نزدیک به عبارت شعر باشد و فقط لغت های غیر مانوس و جمله های عربی ترجمه شده است. همچنین در برخی از اشعار که اشاره به آیه ای از آیات قران یا حدیثی شده ، آن آیه با حدیث عینا در ذیل صفحات درج شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
243
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1393/02/30
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نثر و شرح مثنوی مولوی - جلد 2

تعداد دیدگاه‌ها:
7
سرکار خانم سیمین
مراتب سلام و سپاس مجدد و مکرر اینجانب را بخاطر زحمات ارزشمند و فعالیت های ارجمند تان که دامنه تأثیر آن افراد و گروههای کثیری را در بر می گیرد پذیرا باشید .
تردیدی نیست که همه ی کارهای شما قابل تقدیرند و بینش شما در انتخاب و آپلود آثار ،نشانه ی عمق بینش و توان علمی و فرهنگی شما را میرساند .
در مورد خود کتاب ، زمان تحریر و نویسنده ی آن همانطوریکه میدانید مصداق حکم " الفضل للمتقدم " است و فضل او را نمیتوان نادیده گرفت . یا به گفته لوئیس کوزر جامعه شناس انگلیسی ، هر علمی بر دوش گذشتگان خود استوار است و زحمت گذشتگان را نمی توان به هیجوجه نادیده گرفت .
از نگاهی دیگر ، تلاش شما که جای خود را دارد .
سعی شما مشکور باد .
یک نکته
نثری از نخستین کسانی بود که به گزارش و شرح مثنوی معنوی همت گماشت.
کاربر گرامی ! با توجه به این که نثری از اولین کسانی بوده که به شرح مثنوی همت گذاشته ، مشخصا وی با امکان و بضاعت مزجاة ، پای ملخی را به حضور سلیمان تفکر و اندیشه اهل خرد برده است. حرمت گذاشتن به گذشتگان شرط اول ورود به حیطه علم و درک علم به طریق اولی است. بنده هم با توجه به شروحی که توسط بزرگان فروزانفر ، شهیدی و ... در این باب تدوین شده به یقین جزم به این نکته اشراف داشتم که شرح های مذکور از مرتبه والای علمی برخوردار هستن اما از طرفی پی بردن به این نکته که عالمان اثر از نسخه های قدیمی در شرح بعضی از ابیات استفاده کرده اند ، وظیفه خود دیدم که برای اطلاع بیشتر دانشجویان و پژوهندگان ، از نسخه های قدیمی در سایت علمی فرهنگی کتابناک بگذارم لذا گذاشتن شرح مثنوی مرحوم نثری به معنای این نیست که صرفا چنین شرحی در بیان معانی سهل و ممتنع مثنوی کفایت می کند ، بلکه اصحاب علم و درک می دانند که انواع علوم پله پله رشد کرده و با یاری یکدیگر به درجه والای امروزی رسیده است.
در ضمن محض اطلاع! گیلدخت هستم نه گیلدا :-(:-(
با سلام ، عرض ادب ،تشکر و سپاس به پیشگاه مدیریت محترم سایت ، سرخانم سیمین و تمام مخاطبان گرامی سایت .
بدون تردید اگرچه هر کتابی دارای ارزش علمی و اجتماعی خود است  اما کتاب نثر و ترجمه مثنوی در مقایسه با شرح و تفسیر هایی که در ۵۰ سال اخیر از کتاب مستطاب مثنوی به عمل آ مده است از کمترین ارزش علمی و ادبی برخوردار است و حتی متأسفانه متن آن نیز بسیار مخدوش و مغلوط است و نیاز اساسی به ویرایش و اصلاح دارد .
موفق باشید .
زمانی انتشارات کلاله خاور کولاک کرد و مرحوم محمد رمضانی گل کاشت.
از جمله، نسخه ای دست نویس از مثنوی معنوی مولوی را منتشر ساخت. نسخه ای که یک سده قبل در هند خوشنویسی شده بود.
ترجمه دیوان جناب حافظ را در دو مجلد به قطع رحلی به دو زبان فارسی و انگلیسی گراور نمود و منتشر ساخت. نسخه اصل این دیوان حدود یکصد و پنجاه سال پیش در هند توسط یک نظامی انگلیسی ترجمه شده و به چاپ رسیده بود.
گلستان جناب سعدی را نیز به زبان عربی در یک مجلد در قطع رحلی چاپ کرد.
خدایش بیامرزاد و دست دوست کتابناکی مان سیمین هم درد نکناد و خدایش پاداش خیر دهاد. آمین یا رب العالمین.
گیلدخت عزیز از شما ممنونم به خاطر کتاب های خوبی که آپلود می کنید
بی صبرانه منتظر جلد اول این کتاب هستیم
با سلام به مدیر محترم کتابناک
لطفا جلد اول نثر و شرح مولوی را هم در دسترس قرار دهید. متشکرم.
نثر و شرح مثنوی مولوی - جلد 2
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک