رسته‌ها
درباره انقلاب فرهنگی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 33 رای
نویسنده:
مترجم:
شهاب آتشکار
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 33 رای
منتسب به لوئی آلتوسر

از متن:
... مارکس، انگلس و لنین همواره صریحاً گفته اند مطلقاً ضروری است که به زیرساختی سوسیالیستی که بوسیله ی انقلاب سیاسی بنا شده، یک روساخت ایدئولوژیک متناظر - که سوسیالیستی است - بخشید. برای اینکه این امر رخ دهد، انقلابی ایدئولوژیک، انقلابی در ایدئولوژی توده ها لازم است. این تز بیانگر یک اصل بنیادین در تئوری مارکسیستی است.
لنین بشدت به این ضرورت آگاه بود و حزب بلشویک در این زمینه تلاش های عظیمی را بکار بست. اما شرایط به اتحاد شوروی سوسیالیستی مجال نداد تا یک انقلاب ایدئولوژیک توده ای را در دستور کار بگذارد.
حزب کمونیست چین اولین حزبی است که بواسطه ی کاربست ابزارهایی نوین، خود و توده ها را در این مسیر قرار داده و اولین حزبی است که این انقلاب ایدئولوژیک - که عبارت «انقلاب فرهنگی» بدان اختصاص یافته - را در دستور کار گذاشته است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
48
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
shahabsaeed
shahabsaeed
1392/12/07
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی درباره انقلاب فرهنگی

تعداد دیدگاه‌ها:
3
جدا از این که این کتاب متعلق به آلتوسر هست یا نیست (که با دیگر آثار ارزشمند وی درباره‌ی سرمایه و ایدئولوژی قابل مقایسه نیست) کلی مشکلات نظری در همین نوشته هست که کلی بحث و جدل می‌شه روشون کرد نظیر: اعتقاد به «انقلاب سوسیالیستی در یک کشور»، سوسیالیستی قلمداد کردن یک حکومت با دولتی شدن ابزارهای تولید و غیره.
«انقلاب فرهنگی»‌ صرفا یک جنبه از درگیری‌های جناح‌های داخلی «حزب کمونیست چین» بر سر قدرت بود چیزی که نظیرش قبلا در روسیه هم با قدرت‌گیری استالین و حذف فیزیکی اکثریت انقلابیون قدیمی و کمپ‌های تبعید و بیگاری دیده شده بود.
حزب کمونیست چین اولین حزبی است که بواسطه ی کاربست ابزارهایی نوین، خود و توده ها را در این مسیر قرار داده و اولین حزبی است که این انقلاب ایدئولوژیک - که عبارت «انقلاب فرهنگی» بدان اختصاص یافته - را در دستور کار گذاشته است... . . و بازهم در برابر قدرت آزادی شکست خورد . . .
درباره انقلاب فرهنگی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک