رسته‌ها
تفریحات شب
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 58 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 58 رای
✔محمدعلی جمالزاده در ستایش این اثر می گوید:
کتاب تفریحات شب بنظر من بهترین کتابی است،که به فارسی، در خصوص اوضاع و کیفیات ایران نوشته شده است.
تفریحات شب مانند آبی که در کوهستان جاری باشد،گاه نازک و باریک با زمزمه دلنشین آفتابی می شود؛ و گاه دیگر مانند سیل هتاکی با غرش و عربده سرازیر، نظارگان را سراسیمه می کند.
انسان تعجب می کند که در محیط ایران کنونی،که فاقد تالیفات و تحریرات منثور از این قبیل می باشد،این نویسنده جوان این قدرت را از کجا حاصل نموده است!؟

مرحوم محیط طباطبایی نیز می گوید:
برای توصیف مناظر زندگی امروز ، از تخته ی مدرسه تا تخت میخانه، گوشه ی خانه تا فضای مهمانخانه ، چنان زبردستی و شیرین کاری به کار برده که ممکن نیست،خواننده در بار اول، جز توجه به معنی مطلب،توجهی دیگر باشد.

عبدالحسین میکده می نویسد:
کتاب تفریحات شب، فریاد ستمدیدگانی است،که اصول تدریس و تعلیم ناقص،روح آنها را خفه کرده است و نویسنده آن با مهارتی بی نظیر در ادبیات ایران، پرده از روی اجتماعات ما برداشته است...و با شیرین ترین و حقیقی ترین طرزی،باطن یک قسمت زندگی ایرانی را بیان می کند.
هیچ نقاش خرده بینی نمی تواند به این سادگی و جامعی تابلوی تاثرآور زندگانی ما را ترسیم کند!
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
199
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/09/12

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تفریحات شب

تعداد دیدگاه‌ها:
9
کاش مردم شهر من(قم)کمی بیشتر از ادیب ها و بزرگان خودشونو میشناختن
قم رو فقط با ایت الله هاش میشناسنند در حالی که قم محل تولد کسانی چون شجاع‌الدین شفا و محمد مسعود هست.شاعرانی چون شاطر عباس صبوحی،محیط قمی،رکن الدین دعویدار،خواجه مسعود،قاضی سعید،طبیب قمی،قدرت قمی و..اما متاسفانه محیط رو جور دیگه ایی پی ریزی کردنند.
ای کاش نویسنده شجاعی مثل محمد مسعود دوباره پیدا می شد و اوضاع و شرایط نکبت بار جامعه کنونی مارا به تصویر می کشید.:-(:-(:-(
یاد محمد مسعود گرامی. در هرصورت از بین بردن فیزیکی زیاد جالب نبوده و نیست که متاسفانه در کشور ما خیلی هارو به این راحتی از بین بردند و حال مهم نیست کار توده ای باشه کار درباری باشه کار فلان باشه در کل ترور فیزیکی از زشت ترین کارهاست.
دوست گرامی آقا بهداد عزیز :
در اینکه گروهی که کسروی را کشتند از نخستین گروههایی بودند که کشتن اهل قلم را ثوابی عظیم می دانستند شکی نیست ولی توجه داشته باش بسیاری از نویسندگان بزرگ این مملکت که اکنون در بستر خاک آرمیده اند روزگاری سروسری با توده ای ها و مصدقی ها داشتند بزرگانی چون هدایت، بزرگ علوی، جلال آل احمد و سیمین دانشور،صمد بهرنگی و... که بی شک مطمئن هستی با من که اینان مزدور قلم بدست نبوده اند و غربت و تنهایی در غرب غریب را به گردگیری لباس شاه و سلطان ترجیح دادند. بی شک دیگر روزنامه نگاری چون محمد مسعود نمی آید ولی جالب است بدانید خود محمد مسعود کشته شدن خود توسط دربار کثیف را پیش بینی کرده بود و چند روز قبل از مرگش به طنز تیتر زده بود: جایزه کشتن قوام السلطنه! درست است توده ای هم اش دهنسوزی نبودند ولی بدان وآگاه باش دشمن دانا به ز دوست نادان
[quote='moj123']دوست عزیز چرا الکی کشتن مسعود را به توده ای ها نسبت میدهی،[/quote]
عزیزم خود دختر محمد مسعود در مقدمه کتاب پدرش میگه : ترور پدرم توسط توده ای های خائن بوده اونوقت تو میگی کار دیگران بوده !!!! اصلا ازت توقع نداشتم !!! در ثانی تو باید آدم اهل مطالعه باشی دو گروه برای اولین بار در تاریخ ایران رسم ترور نویسندگان را پایه گذاری کردند یکی قاتلین احمد کسروی دیگری قاتلین محمد مسعود ... پایدار باشی عزیزم
:-)
با تشکر از دوست کتابناکی poorfar و سایت محبوب کتابناک
از اینکه از طریق این سایت پی به حقایق و آثار نویسندگان و شاعران معروف و نامدار و حتی گمنام میبرم بسیار خوشحالم.
حکایت های مسعود برای بعضی تلخ و گزنده بود،از همین روی:
شبی در بهمن ماه سال 1326، هنگامی که محمد مسعود در حال خارج شدن از محل کار خود بود، گلوله‌ای در مغزش خالی می کنند
راستی دوست عزیز این خانم ژینت همسرش هستش یا دختر و یا .........
بهر حال افرادی هم هستند که مثل محمد مسعود با گفتن حقایق جان خود را از دست داده اند .........
روحش پاک و یادش گرامی باد
آمین
دوست عزیز چرا الکی کشتن مسعود را به توده ای ها نسبت میدهی، پس از کودتای 28 مرداد و تسلط کودتاچیان بر ایران بیشتر اعضای حزب توده و طرفدارهای مصدق دستگیر شدند تعدادی تسلیم نشدند و به سینه دیوار سپرده شدند!تعدادی جانشان را برداشتند و از این کشور رفتند ،اون عده ای هم که تسلیم شدند مجبور شدند یک نامه فدایت شوم به شاه بنویسند و بگن اغفال شدیم و بالطبع مجبور شدند یک سری از کارها ی نکرده مثل اینو به گردن بگیرند. درست مثل ک.. سال 88 دستگیرشدگان برای آزادی گفتند با ایادی شرق و غرب در تماس بودند گو اینکه بندگان خدا پاشون از امامزاده صالح اینورتر نذاشته بودند! حقیقت تاریخ این است دوست عزیز نه اون چرت و پرتهایی که توی کتابهای ضد تاریخی و نه تاریخی اومده و نه اون اراجیف صدا و سیما که به اسم تاریخ به خورد ملت میدند! امیدوارم یه روز از خواب زمستانی بلند شی بهداد جان!
طبق اعترافات اعضای حزب توده در سال 1363 ترور محمد مسعود کار آنها بوده است
PDF
7 مگابایت
تفریحات شب
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک