رسته‌ها
دیوان رشید یاسمی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 36 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 36 رای
مقدمه به قلم: جلال الدین همایی

در میان آثار فراوان شادروان رشید یاسمی دیوان اشعار او از درخشندگی و اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا وی از نخستین گویندگان معاصر ایرانست که لزوم تجدد و نوخواهی و التفات به مضامین بکر و تازه را در شعر احساس کرد و بدان جامه عمل پوشاند.عبارت دیگر با نظری اجمالی به تاریخچه شعر معاصر ایران و علل پیدایش آن و ارائه موضوعات جالب و نو در این شصت‌هفتادساله اخیر نشان می‌دهد که شعر رشید تمام خصوصیات یک شعر خوب را داراست زیرا از نظر شاعری وی فردی اخلاقی است و شعرش میتواند روشنگر و هدایت‌گر باشد و شعر خوب آن شعریست که حاکی از پسندیده‌ترین اخلاق، قوی‌ترین احساسات و لطیف‌ترین سلیقه‌ها باشد و هرچه این صفات در آن شدیدتر و عمومی‌تر شود آن شعر دیرپای‌تر می‌گردد. مرحوم رشید یاسمی بسبب آشنائی با ادبیات خارجی از این تجددخواهی برکنار نمانده و اشعارش همراه با نوآوریهائی در مضمون و محتوی میباشد و از سوی دیگر بعلت تتبع در متون گذشته ادبی ایران دارای رگه‌هائی از سبک شعرای قدیم فارسی است و این دو عامل سبب نوسان سبک شعر او شده است.
اشعار او در این مقطع از نظر صورت و معنی دارای زیبائی مخصوص بخود است. رشید در دوره کمال سخنش، مثل هر شاعر واقعی کوشیده است زیبائیهای تازه‌ای را بیابد و ببیند و بستاید و پیوسته سعی و تلاشش بر این بوده که از تکلفات و صنایع بدیعی بی‌مورد دوری کند-بعبارت دیگر شعر رشید تلفیقی از ذوق و اندیشه است و خواندن هر قطعه شعرش انسان را به تفکر وامی‌دارد. دردهای عادی و فردی در شعر او چنان تعمیم می‌یابد که بیانگر درد تمام انسانها میگردد. مفاهیم عمیق و محتوی پربار اشعار رشید در قالب الفاظ اصیل و تراش‌خورده بیان شده و از کلمات مبتذل و عامیانه در شعرش اثری نیست. رشید برای بیان افکار خود از کلیه قالبهای معمول شعری استفاده کرده است بخصوص نوعی که بیشتر جنبه ابتکار داشته و خود آنرا «منقطعات» نامیده است و آن نوعی ترکیب‌بند است که از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است و شاعر در این اقدام توفیق زیادی بدست آورده است. دیوان او توسط انتشارات امیرکبیر در سال ۱۳۶۲ به چاپ رسیده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
194
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
کته کتاب
کته کتاب
1403/04/18

کتاب‌های مرتبط

دو منظومه
دو منظومه
4.4 امتیاز
از 561 رای
سرود جنگل
سرود جنگل
4 امتیاز
از 3 رای
موریانه ها و چشمه (شعر بلند)
موریانه ها و چشمه (شعر بلند)
4.3 امتیاز
از 9 رای
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دیوان رشید یاسمی

تعداد دیدگاه‌ها:
4
اغلب ادبای ایرانی اگر دیوان شعر نداشته باشند دست کم مجموعه یا دفتر شعری دارند که بیشتر اوقات پس از فوت شان به دست ورثه می افتد و...
خوشبختانه اقبال بلند ایشان موجب نشر اشعارشان شده..
شیر گردون شکار خوبی کرد....ساله این چنین شکار نداشت
سلامی دوباره برشما تازه متوجه شدم .بیشتر مواقع سر میزدم،خیلی خوشحام دوباره می بینمتون.خستگی ناپذیر به پیش
دیوان رشید یاسمی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک