رسته‌ها

اگر هزار قلم داشتم...: برگزیده اشعار ژاله اصفهانی

اگر هزار قلم داشتم...: برگزیده اشعار ژاله اصفهانی
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 12 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 12 رای
با مقدمه‌ای از: احسان طبری
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
242
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
HeadBook
HeadBook
1392/12/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اگر هزار قلم داشتم...: برگزیده اشعار ژاله اصفهانی

تعداد دیدگاه‌ها:
2
بی نهایت ازآپلود کننده گرامی سپاس گزارم ،
واقعا حیف بود که کتابناک از آثار دکتر ژاله اصفهانی حتی شده یک اثر هم نداشته باشد ، جای آثار ایشون خالی بود ، روحشون شاد.
راستی اونطوری که من بیوگرافی ژاله اصفهانی رو تو بنیاد ژال به آدرس www.jalehesfahani.com/ خوندم نام اصلی ایشون تو شناسنامه به انتخاب پدر ((اطل)) سلطانی هست ، که بعدا در سال 1325، قبل از سفر بی بازگشتش به ایران قبل از انقلاب 57 ،در نخستین کنگره شاعران ایران به روایت ملک الشعرای بهار او را ((ژاله اصفهانی)) خواندند که مورد پسند خود شاعر نیز قرار گرفته و همین نام در کتاب شاعران اصفهان به ثبت رسید و به قول خودش برای زندگی و مرگ او کافی بود .
از آثار ایشون به نقل از بنیاد ژاله:
1-گل های خودرو 1324
2-زنده رود 1344
3-البرز بی شکست 1362
4-ای باد شرطه 1365
5-سرود جنگل 1373
و........
سپاسگزاریم از آپلود کننده عزیز بابت گزیده اشعار خانم دکتر ژاله اصفهانی، شاعر شعر معروف؛
زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست
خرّم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
دکتر ژاله اصفهانی در سال 1300در اصفهان به دنیا آمد و نام اصلی وی ژاله سلطانی بود. در سیزده سالگی برای نخستین بار شعری را که سروده بود بر کاغذ ثبت کرد و آن را با نام ژاله امضا کرد. در سن بیست و دو سالگی نخستین کتاب شعرش را با نام " گلهای خودرو" در تهران منتشر کرد. ژاله شاعر خوش‌بینی بود وعلی‌رغم رنج‌ها و دردهای بی‌شمار و مشقت‌باری که کشید، شعرهایش سرشاراز امید به رهایی و بهروزی مردمان است. به همین دلیل او را شاعر امیدنام نهاده‌اند. از ژاله بیش از20 جلد کتاب شعر منتشر شده است. در سال ١٣٢٥ به تبریز رفت و با شمس بدیع تبریزی ازدواج کرد. در سال ١٣٢٦ و پس از وقایع آذربایجان، به علت فعالیت های سیاسی همسرش(گرایش به حزب توده)، همراه او ناچار به ترک ایران و مهاجرت به اتحاد شوروی شد. در آن سالها دوره پنج ساله ادبیات را در دانشگاه باکو به پایان رساند و با آموختن زبان آذربایجانی سروده های سخنوران کلاسیک و معاصر آذربایجان را به فارسی برگرداند. سپس درسال ١٣٣٣ همراه همسر و دو پسرش برای ادامه تحصیل به مسکو رفت و در سال ١٣٣٩ در رشته ادبیات از دانشکده لامانوسف درجه دکترا گرفت.
دومین مجموعه شعر ژاله با عنوان "زنده رود" در سال ١٣٤٤ در مسکو منتشر شد ودرسال1358 چاپ دوم آن در تهران امکان انتشار یافت. در سال ١٣٥٩، ژاله پس از سی و سه سال دوری به میهن بازگشت و دو سه سالی در ایران بود. در همین سالها برگزیده ای از شعرهایش با عنوان " اگر هزار قلم داشتم"، در ایران و توسط انتشارات حیدربابا انتشار یافت. . پس از دو سال دوباره ایران را ترک کرد و به انگلستان رفت و دو دهه پایانی زندگی اش را در شهر لندن گذراند. در این دو دهه چند مجموعه شعر از او انتشار یافت. نخستین آنها " البرز بی شکست" بود که چاپ نخستش در سال ١٣٦٢ در لندن انتشار یافت. پس از آن، در سال ١٣٦٥ "ای باد شرطه" در لندن منتشر شد. همچنین برگزیده ای از شعرهایش با عنوان "خروش خاموشی" در سال ١٣٧١ در سوئد، برگزیده ای دیگر با عنوان "سرود جنگل" در سال ١٣٧٣ در لندن، "ترنم پرواز" در سال ١٣٧٥ در لندن و "موج در موج" در سال ١٣٧٦ در تهران منتشر شده است. مجموعه شعری درسال1381 با عنوان "شکوه شکفتن" در لندن انتشار یافت. مجموعه اشعار او نیز در سال ١٣٨٤، در ایران توسط موسسه انتشارات نگاه به چاپ رسیده است.
سرانجام دکتر ژاله اصفهانی در هفتم آذر ماه سال١٣٨٦، در سن هشتاد و شش سالگی، در بیمارستانی در لندن زندگی را بدرود گفت.
اگر هزار قلم داشتم...: برگزیده اشعار ژاله اصفهانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک