رسته‌ها
مقوله های فلسفه معاصر شوروی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 30 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 30 رای
پلانتی بونژور در این کتاب مباحث اساسی فلسفه معاصر شوروی را تحلیل و ارزیابی می‌کند. وی چنین نتیجه می‌گیرد:
برای ارزیابی منصفانه فلسفه شوروی، نباید از یاد برد که تمام فیلسوفان شوروی به مکتب واحدی تعلق دارند و آن ماتریالیسم دیالکتیکی است... فلسفه شوروی به یقین کم انتقادی‌ترین فلسفه‌هاست :

نه اهل حیرت است، نه پرسش و نه خواندن آثار نویسندگان... هرگز در مورد هیچ موضوع بزرگ یا کوچکی به یک فیلسوف شوروی متزلزل برنمی‌خوریم...
فیلسوفان شوروی، موضوعاتی را تحت عنوان مقوله‌های ماتریالیسم دیالکتیکی گردآوری کرده‌اند که همکاران غربی آنان در رساله‌های مابعدالطبیعه بررسی می‌کنند...اما این فیلسوفان درست در دوره‌ای از علم می‌خواهند ماتریالیسم را ثابت کنند که اندیشه علمی روز به روز بیشتر آگاهی می‌یابد...سوال اساسی این است که چرا فیلسوفان شوروی این استدلال‌های علمی نما را تا این حد به وفور به کار می‌برند بی‌گمان از آن رو که نفوذ انگلس بر تکامل اندیشه آنان هنوز بسیار زنده است .
نگارنده در این کتاب مباحث خود را با این عناوین سامان داده است: "مقوله‌های دیامات و مقوله‌های علمی"، "تعریف مفهوم مقوله"، "دیالکتیک مقوله‌ها"، "مقوله ماده :بنیان هستی شناسی"، "تضاد دیالکتیکی" و "علیت (غایت‌مندی) ".
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
303
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/05/13
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مقوله های فلسفه معاصر شوروی

تعداد دیدگاه‌ها:
6
دوست عزیز و گرامی برای پاسخ سوالتان می توانید آن را در فروم با مسئول مربوطه مطرح فرمایید :
http://ketabnak.com/cafe/viewforum.php?f=2&sid=0da77c2db4cf8acad711d07515ab1255
تاپیک در باره ی تایید کتاب ها
البته سوال من رو جواب ندادید. فارغ از اینکه پیش نمایش نیز کار نمی کند. این کتاب هم سالهاست چاپ نمیشه و هم مترجمش در قید حیات نیست
[quote='sagaro']نقل قول از bekhrada:چرا کتاب قابل دانلود نیست؟
http://ketabnak.com/blog/?postid=125[/quote]
[quote='bekhrada']چرا کتاب قابل دانلود نیست؟[/quote]
http://ketabnak.com/blog/?postid=125
محمد جعفر پوینده از جمله نویسندگان و روشنفکران دگراندیشی بود که در جریان پاکسازیها به قتل رسید و فقط به گناه اندیشیدن و ملت ایران محروم از یکی از برترین مترجمان آثار فلسفی و جامعه شناسی. ترجمه های بسیار کمی از آثار شادروان جعفر پوینده در دست است ولیکن در همین تعداد معدود یکی از بهترین ترجمه های چند سال اخیر از فلسفه یعنی کتاب " تاریخ و آگاهی طبقاتی " از گئورگ لوکاچ که به نظر من به راحتی از بعد ترجمه به راحتی در جوار فلسفه هگل از حمید عنایت می نشیند. به هرحال شادروان پوینده با این ترجمه ها همواره زنده و مرگش جز بد نامی زشت خویان نخواهد بود.
[edit=sagaro]1392/05/13[/edit]
مقوله های فلسفه معاصر شوروی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک