رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
فلسفه و هدف زندگی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 42 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 42 رای
.
کتاب «فلسفه و هدف زندگی» نوشته علامه جعفری در عین اجمال، عمده سؤالات پیرامون مساله هدف حیات را که اساسی‌ترین پرسش جوان امروز است مطرح کرده و با استدلال‌های منطقی، نقل قول‌ها، اشعار و تمثیلات زیبا به پاسخ آنها مبادرت ورزیده است.
در مقدمه کتاب، نگارنده با این لحن صریح و بی‌پروا در انتقاد به فلسفه نمایی‌های معاصر به پیشواز تألیف ارزنده خود می‌رود: «سؤال از فلسفه و هدف حیات از نظر تاریخی مساوی با تاریخ هشیاری آدمیان است. پاسخ‌هایی که در آن دوران‌ها به سؤال از هدف زندگی گفته می‌شد، متین و باشکوه و موقرانه بازگو می‌گشت، زیرا جهان هستی برای آنها عظمت و شکوه و جلالی داشت که آنان را وادار به احتیاط در بحث می‌نمود.
در صورتی که در دوران‌های اخیر به علت باز شدن برخی رموز طبیعت و پیشرفت‌های چشمگیر، یا به عبارت شایسته‌تر به جهت گسترش روابط انسان با طبیعت، به غلط چنین گمان رفته است که هستی دارای آن ابهت و عظمت نیست و لذا سؤال مزبور با این‌که جدی است، سبک‌تر و بی‌اهمیت‌تر مطرح می‌گردد و متقابلاً پاسخ‌هایی نیز که به آن داده می‌شود، عامیانه‌تر است و از دیدگاه‌های محدودتری ناشی می‌شود. گویی مردم دوران ما در صدد برآمده‌اند که فلسفه و هدف حیات را مانند فلسفه و هدف آب خوردن در موقع تشنگی بفهمند.»
علامه با انتقاد از مهم‌ترین بحران زندگی امروز یعنی پوچ انگاری حیات در نتیجه غلبه بی‌امان فناوری و ماشین بر شوون مختلف زندگی انسان، می‌کوشد به سؤال‌های اساسی مرتبط با بحث یعنی معنای هدف، تعریف زندگی و انگیزه‌های پرسش از هدف زندگی پاسخ گوید.
تقسیم‌بندی قابل توجهی که علامه جعفری از دنباله روان این اندیشه ارائه می‌کند، بسیار قابل تأمل است. بنای علامه بر فهم و شناخت است نه فقط رد و عدم قبول. از این رو بخوبی توانسته مرز میان پوچ‌گرایی، پوچ‌انگاری و پوچ‌نمایی را مشخص کند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/01/10

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فلسفه و هدف زندگی

تعداد دیدگاه‌ها:
1
فلسفه و هدف زندگی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک