رسته‌ها
فیلسوف نماها
امتیاز دهید
5 / 3.4
با 81 رای
امتیاز دهید
5 / 3.4
با 81 رای
این کتاب طرز فکر کمونیست هاى جهان و نقاط ضعف و اشتباه منطق آنها را با یک رشته حقایق اجتماعى و تاریخى آمیخته و در قالب داستانى شیرین و جالب روشن مى سازد.

فیلسوف‌نماها، یک رمان است و خط داستانی ای دارد که در سرتاسر کتاب پی گیری می شود اما کتاب هدفی ورای داستان گویی صرف می جوید.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، چیزی در حدود 130 جلد کتاب نوشته اند که شاید برای نسل ما در میان آن ها از همه مشهورتر تفسیر 27 جلدی نمونه باشد که در کتاب خانه بسیاری از خانواده های ایرانی جا باز کرده و از همه گم نام تر، همین تک رمان او.

چه کسی باورش می شود آیت الله العظمی مکارم شیرازی رمان نوشته باشد؟ آن هم در جوانی، در سال هایی که حسابی سرحال و سرپا بوده، پنجاه سال پیش!

کتاب در دوره خود به شدت با استقبال عامه روبه رو شده و با سی بار چاپ در شمار پرفروش ترین و تاثیرگذارترین کتاب های دهه سی قرار می گیرد؛ همه چیز کتاب در خدمت آن است که راحت تر خوانده شود، نثر ساده کتاب (که به نثر روان تفسیر نمونه پهلو می زند) و دو صفحه اول کتاب (که به شرح اصطلاحات پیچیده موجود در متن پرداخته) همه این کارکرد را دارند.

کتاب درست مانند رمان های کلاسیک نویسندگان انگلیسی و روسی که ابتدا به صورت پاورقی و به شکلی دنباله دار در مجلات چاپ می شد، همین روال را طی کرده و قسمت عمده ای از آن پیش از چاپ به صورت کتاب، در مجله ای با عنوان مجموعه حکمت انتشار یافته است.

آیت الله مکارم در مقدمه فیلسوف نماها با تواضع نوشته در داستان نویسی مهارت ندارد ولی بنا بر احساس تکلیفی که در آن موقعیت می کرده، تمام سعی خود را کرده تا با بهره گیری از فرم مدرن و جذابی چون رمان به ایدئولوژی های موجود نقب بزند و آن ها را نقد کند.

فیلسوف نماها در واقع بدمن های کتاب محسوب می شوند که قهرمان داستان به مقابله با آن ها برخاسته، افراد فاسد و ماجراجویی که در لباس فیلسوف و صلح طلب خودنمایی می کنند و سنگ طرف داری طبقه رنجبر را به سینه می زنند ، آن ها اعضای حزب توده در دهه های سی اند که پشت نقاب فلسفه پنهان شده اند.

هر چند فیلسوف نماها رمان است و خط داستانی ای دارد که در سرتاسر کتاب پی گیری می شود (به آن می پردازیم)، اما کتاب هدفی ورای داستان گویی صرف می جوید.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی خواسته در قالب گفت وگوهای داستانی میان شخصیت هایش به تجزیه و تحلیل و رد مبانی فکری و عقیدتی توده ای ها بپردازد. برای همین در جای جای کتاب از مجلات و کتاب های مورد استناد حزب توده چون ماهنامه مردم (نشریه تئوریک حزب) کتاب های دکتر تقی ارانی (که رییس حزب بود) و مانیفست حزب کمونیست کارل مارکس و فردریک انگلس نقل می آورد و سپس به نقد آن ها می پردازد.

درست در زمانی که حزب توده داشته به تدریج برای خود طرف دارانی دست و پا می کرده و خطرش بیش از پیش در محافل مذهبی احساس می شده فیلسوف نماها منتشر می شود، یک کتاب افشاگرانه.

بخشی ازکتاب:

محمود، در حالی که از ذوق در پوست نمی گنجید و تبسم آبداری بر لب داشت با قیافه فاتحانه ای وارد منزل شد و یکسر به اتاق مطالعه رفت، در را با عجله باز کرد و پشت میز خود قرار گرفت و نفس عمیقی که از یک نحو مسرت توام با خستگی حکایت میکرد از دل کشید، ناگهان چشمش بپاکت اسرارآمیزی افتاد که در غیاب او بوسیله پست شهری رسیده بود.آن را با شتابزدگی مخصوصی باز کرد، همین که یک نگاه بر صفحه نامه انداخت اضطراب عجیبی قلب او را فراگرفت زیرا در زیر نقش خنجری که با قلم سرخ کشیده شده بود، این جملات بچشم می خورد: محمود! مدتی است در اثر افکار جاهلانه ای با منویات حزب مخالفت میکنی (...) اکنون موقع آن رسیده که کیفر آن همه خیانتها را دریابی (...) آشکارا بتو می گوئیم: مرگ به استقبال تو می شتابد و در آینده نزدیکی پنجه خونین آن گلویت را بی رحمانه خواهد فشرد...! در انتظار روز انتقام...!

...تجاوز ناجوانمردانه ای که چندی قبل در جنگ سوئز از طرف دو کشور زورمند فرانسه و انگلستان که هردو از پیشتازان قافله تمدن و آزادی بودند نسبت به ملت مسلمان و قهرمان مصر شد، بیش از آنچه برای سیاست بافان از جنبه سیاسی قابل بحث بود برای ما از نظر اجتماعی و اخلاقی درخور دقت بود

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی
بخش دانلود تالیفات ایشان : http://makarem.ir/compilation/?lid=0
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
210
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
arman_onci
arman_onci
1388/05/09

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فیلسوف نماها

تعداد دیدگاه‌ها:
8
در فروردین ۱۳۳۵ آیت الله ناصر مکارم شیرازی برنده جایزه سلطنتی بهترین کتاب سال به خاطر کتاب "فیلسوف نما ها" در ردِ کمونیسم؛ جایزه اش را از دست شاه گرفت!
با وجود طرح داستانی غیر شاهکارش دارای سلسله مباحث عالی و زیبا است و محتوی داستانی ان خود به خوبی برخی ایده های مارکسیسم را نمایش میدهد و مخاطب را با ساده ترین فلسفه ها از لحاظ نحوه ی بیانی تحت تاثیر قرار میدهد
چرا لینک دانلود نداره؟
مگه خود جناب مکارم توی سایتشون اجازه نشرشو ندادن؟

بله اجازه حق نشر داره و کتاب فعال شد.
دوستان اگه زحمت گذاشتن این لینکهایی که وضعیت حق نشر اونا عمومی هستش رو توی پروفایل من؛ تقبل کنند ؛ مطمئنا زودتر کتابهای دارای نشر عمومی فعال میشه.
فیلسوف نماها داستان محمود را روایت می کند؛ جوانی که در زمینه علوم اسلامی و فلسفه قدیم تحصیل کرده و پس از درگذشت پدرش، گرداندن امور خانواده (مادر و دو خواهرش) به عهده اش است. داستان از نقطه ای شروع می شود که محمود محض سردرآوردن از فلسفه جدید (که همان ماتریالیسم باشد) به واسطه دوستش نادر، پا به کلاس های سری فلسفه حزب کمونیست می گذارد. محمود با حضور در این کلاس ها و افشاگری ها و نقدهایی که علیه حزب می کند کمی تا قسمتی تشکیلات حزب را به هم می ریزد و حالا نوبت این رسیده که تاوان کارهایش را پس بدهد...
چرا لینک دانلود نداره؟
مگه خود جناب مکارم توی سایتشون اجازه نشرشو ندادن؟
لينك دانلود خراب است.لينك گزارش (لينك خراب) هم خراب است!
روش ديگري جز اين براي اعلام خرابي لينك پيدا نكردم!
هرکاری کردم دانلود نشد
امادوباره امتحان میکنم:(!)
فیلسوف نماها
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک