رسته‌ها

مرصاد العباد من المبدا الی المعاد

مرصاد العباد من المبدا الی المعاد
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 135 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 135 رای
318 صفحه

مرصادالعباد با نام کامل‌تر مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد، کتابی‌است به زبان فارسی در تصوف و سلوک، از نجم‌الدین رازی. تحریر کتاب در ربع اول قرن هفتم هجری قمری بوده‌است، ولی در سبک به آثار قرن ششم ماننده‌تر است. تصحیح انتقادی متن مرصادالعباد توسط محمدامین ریاحی اولین بار در ۱۳۵۲ در سلسله انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب منتشر شده و به چاپ‌های متعدد رسیده‌است.
آثار نجم‌الدین رازی «دایه» به شرح زیر است:
مرصادالعباد من المبداء الی‌المعاد که مهمترین تألیف او به شمار می‌رود و جلال‌الدین بلخی«مولوی» و خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی از آن برخورداری یافته‌اند- تفسیر عربی نجم ‌رازی که در کشف الظنون به نام «بحر- الحقایق و المعانی فی تفسیر سبع المثانی » ثبت شده‌است- منارات السائرین الی الله و مقامات الطائرین بالله (عربی) که همان مطالب مرصادالعباد است- مرموزات اسدی- رساله الطیور که به قرائنی از آثار دوره‌ی جوانی نجم رازی و اقامت او در ری است و نامه‌گونه‌ایست ادبی و آراسته به صنایع معنوی و لفظی از زبان ستمدیدگان ری و خطاب به وزیری است به نام جمال‌الدین شرف سلغور بلفتح که به ظاهر مقیم ری بوده و از آن شهر دور گردیده و در این نامه التماس بازگشت او شده است- رساله عقل و عشق که به اهتمام دکتر تقی تفضلی جزء انتشارات بنگاه و نشر کتاب در تهران چاپ و منتشر شده است- سراج القلوب رساله‌ کوچکی است به فارسی به شیوه‌ی سؤال و جواب شامل سی و سه سؤال فقهی و جواب آنها- حسرت‌الملوک و تحفه‌الحبیب. نجم‌الدین رازی شاعر نیز بوده و اشعاری از خود در مرصاد‌العباد و مرموزات و رساله عقل و عشق آورده است. وفات او را در سال 654 هجری در بغداد ثبت کرده‌اند قبر او در کنار سری سقطی و جنید بغدادی (نهاوندی) بوده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
326
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Reza
Reza
1389/08/23

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مرصاد العباد من المبدا الی المعاد

تعداد دیدگاه‌ها:
28
عالیه تمام اطلاعاتی که ما قبلا هم شنیدیم رو با قلم شگفت انگیز و معرفت عمیقی نوشتن
پیشنهاد می کنم حتما بخونید
با سلام خدمت ادمین محترم سایت کتابناک!
لطف نموده کتاب «شرح کامل مرصاد العباد» نوشته اکرم رحمانی و علیرضا اقدامی، نشر کرده دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت 1393 را در این سایت بگذارید تا پویندگان عرفان اسلامی از آن بهره‌ها برند.
با درود و مهر
با عرض سلام و خسته نباشید
بابت مطالب مندرج در این سایت نهایت تشکر و سپاسگزاری را دارم
من بیشتر یک مسیحی هستم و کمتر یک یهودی و بیشتر بودایی هستم و کمتر یک مسلمان,بیشتر مسلمان تا یک برهمن, و شاید من یک تائوئیزم باشم ,در عین حال هیچ یک از انها نیز نیستم.
.
.
این کتاب رو شدیدا به جستجو گران پیشنهاد میکنم...
.
بهترین اثریست که از مسلمانان خوانده ام.
سپاس از اینکه این کتاب رو گذاشتید. این کتاب به خوبی نشون میده در آستانه ی حمله ی مغول مردم ما در پی چه افکار و اندیشه هایی بودند و اینکه واقعا این اندیشه ها از بی اعتباری دنیا و عشق بازی با خدا و یه سری مطالب دیگر مطلقا خیالی که در همین کتاب هم هست، باعث ویرانی کشور و بدبختی میلیون ها ایرانی در اون دوره شده. چرا که زمانیکه فردی به این مسائل باور پیدا می کرده توانایی جنگیدن و دفاع از خودش و دیگران رو در مقابل مغول به کلی از دست میداده! از بدی های دیگر صوفیان ادعاهای بزرگش در اعمال تغییرات در نظام هستی بوده و داستان سرایی هایی که البته در کتاب هاشون نوشتن گواهی بر این بدیشون هست. نمی دونم چرا قدرت های مافوق الطبیعه شون تنها در جهت بدبختی این مردم بوده.
سلام
شما که از عرفان چیزی در چنته نداری لطف کن و نظر نده . الان با این همه مشکلات گرانی و ... باید ما دنبال خدا نباشیم ؟ این کتاب هم در زمانی شبیه به دوران الان نوشته شده است .
سلام
شما که از عرفان چیزی در چنته نداری لطف کن و نظر نده . الان با این همه مشکلات گرانی و ... باید ما دنبال خدا نباشیم ؟ این کتاب هم در زمانی شبیه به دوران الان نوشته شده است .
از اینکه توانستم این کتاب ارزشمند رو پیدا کنم سپاسگزارم .
دنبالش بودم واقعا که جالبه.پیشنهادمیکنم نیم نگاهی به این کتاب بندازید.مطمینا علاقه مند میشیدبه خوندنش.!!!!!!!!8-)8-)8-)8-)
کتاب خیلی قشنگی هست چون ی بخشیشو تو کتاب ادبیات سوم دبیرستان خوندم
عشق ات که دوای جان هر دل ریش است
ز اندازه ی هر هوس پرستی بیش است
عشقی است که از ازل مرا در سر بود
کاری است که تا ابد مرا در پیش است
اول ملامتی ای که در جهان بود، آدم بود و اگر حقیقت می خواهی اول ملامتی، حضرت جلت بود. زیرا که اعتراض اول بر حضرت جلت کردند: "اتجعل فیها من یفسد فیها" (اشاره به اعتراض فرشتگان به حق تعالی وقتی از تصمیم ذات الهی بر آفرینش انسان آگاه شدند)
عشق آن خوش تر که با ملامت باشد
آن زهد بود که با سلامت باشد
جان آدم به زبان حال با حضرت کبریایی می گفت: ما بار امانت به رسن ملامت در سفت کشیده ایم و سلامت فروخته ایم و ملامت خریده ایم. از چنین نسبت ها باک نداریم، هرچه گویند، غم نیست.
بل تا بدرند پوستین ام همه پاک
از بهر تو ای یار عیار چالاک
در عشق یگانه باش، از خلق چه باک
معشوقه تو را، و بر سر عالم خاک
مرصاد العباد، در بدایت خلقت قالب انسان
واقعا ممنون .توصیه میکنم هر کس که به عرفان علاقه داره حتما بخونش
مرصاد العباد من المبدا الی المعاد
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک