رسته‌ها
سفال ایرانی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 7 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 7 رای
بررسی سفالینه های ایرانی مجموعه نخست وزیری

از متن کتاب:
سفال، یکی از مهمترین و قدیمترین دست ساخته های هنری بشر است که از آغاز کار سفالگری تاکنون همچنان پایدار مانده است.
در کاوشهای باستانشناسی که هدف آن آگاهی به هنر و تاریخ و شیوه زندگی اقوام گوناگون است، آثار سفالی، قدر و ارزش ویژه ای دارد. این ویژگی بیشتر از آن جهت است که مطالعه و بررسی آثار سفالی هر قوم در ادوار متفاوت گشاینده راهی است برای آگاه شدن از شیوه تفکر مذهب هنر و سرانجام تاریخ و ارتباط ملتها با یکدیگر. در حالیکه دیگر اشیاء هنری چون آثار فلزی، چوب و یا دست یافته ها بعلت فاسد شدن و یا کاربرد مجدد، این امکان را دشوار میسازد. بنابراین برای پژوهندگان و یا باستانشناسان یک قطعه سفال حاوی اطلاعات گوبائی است از زندگی اقوام گذشته.
مردم سرزمین ایران، بسبب موقع خاص جغرافیائی و قرار گرفتن بر سر شاهراه تمدنهان قدیم، نه تنها از نخستین سازندگان آثار سفالی بوده اند، بلکه چیره دست ترین سازنده بشمار میرفته ان.د کاوشها و پژوهشهای باستانشناسی نشان داده است که صنعت سفالسازی در ایران قدمت زیادی دارد. مطالعاتی که تاکنون انجام شده و همچنین نتیجه کاوشهای باستانشناسی، همه نمایانگر آن است که در چهار منطقه مسکونی، سفالگری رواج داشته است. این مناطق عبارتند از :
۱- منطقه غرب کوههای زاگرس نزدیک کرمانشاهان
۲- کرانه های جنوبی دریای خزر
۳- شمال غرب آذربایجان
۴- جنوب شرق ایران
کاوشهای جدید در حاشیه کویر و نواحی مرکزی ایران نیز نشان داد که در این ناحیه نیز مراکز ساخت سفال وجود داشته که قدمت برخی از آثار آن به هزاره هشتم قبل از میلاد می رسد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
331
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Ataman
Ataman
1403/04/18

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سفال ایرانی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
سفال ایرانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک