رسته‌ها
سازمان مجاهدین خلق از درون
امتیاز دهید
5 / 3.4
با 5 رای
امتیاز دهید
5 / 3.4
با 5 رای
گ‍ف‍ت‍گ‍و از: ق‍اس‍م ی‍اح‍س‍ی‍ن‍ی‌

خ‍اطرات دک‍ت‍ر س‍ی‍د م‍ح‍م‍دم‍ه‍دی ج‍ع‍ف‍ری‌

از مقدمه کتاب:
تماس رسمی جعفری با مجاهدین از سال ۱۳۴۷ آغاز شد و تا سال ۱۳۵۴ ادامه یافت. در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ایشان در همان آغاز مرحله ی تشکیل جنبش ملی مجاهدین - نامی که اعضای سازمان در ماههای اول پس از پیروزی انقلاب روی خود گذاشته بودند - همکاریهایی با آنان کرد که خیلی زود به بن بست و دوری کامل از سازمان منجر شد.
کتابی که اینک تقدیم خوانندگان گرامی می شود، ماحصل پانزده ساعت گفتگو با استاد نهج البلاغه شناس مبارز نستوه، جناب دکتر سید محمد مهدی جعفری است. ایشان در این گفتگو برای اولین بار پرده از رازهایی درباره ی تشکیلات سازمان تکوین و آموزشهای ایدئولوژیک سازمان مجاهدین خلق ایران و رهبران اولیه ی آن برداشته اند که در دیگر متون تاریخی معاصر، مشابه آن یافت نمی شود. از این رو خاطرات ایشان از جمله و منابع دست اول درباره سازمان مجاهدین خلق به شمار می آید. دکتر جعفری با صراحت شفافیت و ضمناً شجاعت در خور تحسینی خاطرات خود را از چگونگی آشنایی با اعضای پایه گذار سازمان، روابط تشکیلاتی منابع و متون آموزشی، نظر افراد، تحلیل سازمان از افراد و جریان های مذهبی و ملی نسبت سازمان با ایدئولوژی مارکسیسم و امکان یا عدم امکان انطباق آن با مکتب اسلام، چگونگی و علت نفوذ و کودتای مارکسیستها در سازمان مواضع جناحهای مختلف مذهبی در قبال این رخداد تلخ و بازتابهای فکری آن در آثار کسانی همچون مهندس بازرگان، رابطه ی آیت الله طالقانی با مجاهدین در قبل و بعد از انقلاب مجاهدین در ماههای پس از انقلاب بیان کرده است.
ویژگی اصلی این خاطرات در این است که دکتر جعفری آن را در فضای وسیع روشن فکری دینی دهه ی چهل و پنجاه بار گفته اند و تنها به مجاهدین خلق اکتفا نکرده اند.
ضمن سپاس از ایشان که با بزرگواری فراوان به سوالات من پاسخ دادند کتاب حاضر را که فصل دیگری از خاطرات بلند و ارزشمند دکتر جعفری از دهه ی سی تا هشتاد شمسی است، تقدیم پژوهندگان مسائل تاریخی می نمایم...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
234
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1403/01/25
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سازمان مجاهدین خلق از درون

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
سازمان مجاهدین خلق از درون
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک