رسته‌ها
انقلاب فرانسه و ما
امتیاز دهید
5 / 3.7
با 3 رای
نویسنده:
مترجم:
رضا اسپیلی
امتیاز دهید
5 / 3.7
با 3 رای
از متن کتاب:
کتابی دیگر باز هم درباره ی انقلاب فرانسه. آیا نیازی به این کار احساس می شود؟ این رویداد بزرگ تاریخی متعلق به گذشته یی مرده نیست؟ آیا حالا که دمکراسی پارلمانی و «اصول نامیرا» نه فقط برای فاشیستهای دیروز بلکه برای بورژواهای ضد فاشیست شده ی امروز هم از رده گذشته و نخ نما شده اند، مفید خواهد بود که روح «نیاکان بزرگمان» را احضار کنیم؟ آیا از سوی دیگر، لازم است حالا که انقلاب پرولتری ذهن آوانگارد کارگری را به خود مشغول کرده گرد و خاک انقلاب بورژوایی را به هوا بلند کنیم؟
من این کتاب را بدون هیچ ایده ی پیشینی و فقط با این دغدغه به دست گرفتم که ایده یی شخصی از انقلاب کبیر بپردازم و مستقیم و بدون واسطه به آن بنگرم. تمام تفسیرهای پیشین و ملاحظات نظری را به کناری نهاده و صرفا به منظور بررسی وقایع روی آن کار کرده ام. به این ترتیب هر روز بیشتر از دیروز، به این یقین رسیده ام که انقلاب فرانسه همچنان و حتا بیش از هر زمان دیگری موضوع روز است. موضوعیت آن را فقط کسانی نادیده می گیرند که به دلایل مختلف ایده یی نادرست از آن پرورده اند یا تصویری مخدوش از آن به ما ارائه داده اند.
انقلاب فرانسه در واقع فقط انقلابی بورژوایی نبوده است. تنها به منظور مطالعه ی امری مربوط به گذشته به این معنی که طبقه یی را به قدرت رسانده که امروز در لرزه های شدید ترین زایمان تاریخ قدرتش رو به افول میرود توجه ما را به خود جلب نمی کند. بلکه انقلاب کبیر مستقیما به مبارزه ما و مشکلات امروز ما مربوط است زیرا در عین حال که انقلابی بورژوایی بوده نخستین کوشش ستمدیدگان برای رهانیدن خود از تمامی آشکال ستم و سرکوب هم بوده است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
115
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
souba
souba
1403/05/11

کتاب‌های مرتبط

انقلاب فرانسه - جلد ۱
انقلاب فرانسه - جلد ۱
4.6 امتیاز
از 42 رای
انقلاب فرانسه - جلد ۲
انقلاب فرانسه - جلد ۲
4.2 امتیاز
از 6 رای
روبسپیر
روبسپیر
4.8 امتیاز
از 4 رای
دانتون
دانتون
4.3 امتیاز
از 68 رای
مرده های بی کفن و دفن
مرده های بی کفن و دفن
4.5 امتیاز
از 8 رای
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی انقلاب فرانسه و ما

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
انقلاب فرانسه و ما
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک