رسته‌ها
فرهنگ لغات قافیه
امتیاز دهید
5 / 4
با 2 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4
با 2 رای
ز مقدمه کتاب:
آنچه نگارنده را بر آن داشت تا دست به تالیف این فرهنگ ببرد چند چیز بود:
موضوع قافیه در شعر فارسی خصوصاً شعر کهن مساله ای دشوار بوده است و در این باره جز معدود بزرگانی از ادب فارسی حق مطلب را آنگونه که باید ادا ننموده اند. چنانکه از عیوب قافیه در اشعار شعرا بسیار به چشم می خورد و این یا به سهو بوده، یا به دلیل عدم اطلاع ایشان از علم قافیه و یا در معدود مواردی نیز به عمد. بسیاری از کتابهایی که درباره زبان فارسی به نگارش در آمده اند و مولفین آنها خارجی بوده اند می توانست توسط خود ما انجام پذیرد و شاید با کیفیتی بهتر حال علت را باید در کجا جستجو کرد؟ جواب را به شما را می گذاریم. کتابهای تاریخ ادبیات فارسی از براون، فرهنگ شاهنامه از ولف دستور زبان فارسی از لازار و ... از این جمله اند. بسیاری از مبتدیانی که تازه شعر گفتن را شروع میکنند یکی از دشوارترین امور برای ایشان یافتن قافیه مناسب است که گاهی صعوبت این امر یا نیافتن قافیه مناسب سبب دلسردی یا حتی بریدگی از شعر می شود در حالی که در میان ایشان بسیارند کسانی که بالقوه دارای استعداد هستند و در صورت تقویت این استعداد میتوانند رشد بسیار داشته باشند، که ان شاالله این فرهنگ راهگشایی خواهد بود برای آنها در انتخاب قافیه مناسب.
دوستی می گفت: شعر که فقط قافیه نیست، دهها و صدها نکته باریکتر ز مو را با خود دارد. گفتم: درست است که شعر فقط قافیه نیست ولی در هر حال قافیه جزئی از شمر است و از بنیادهای اصلی نثر مسجع.
در نثر مسجع جز چند تن انگشت شمار دیگر مبارزی را در این میدان نمی بینیم و کمتر لطیفی یا در این جولانگاه نهاده است گرچه کوهها بسیارند، اما قله ها اندک. باری نگارنده امیدوار است این فرهنگ که به این سبک برای اولین بار در تاریخ ادب فارسی به نگارش در می آید و نمره ۵ سال تلاش با یاری بسیاری از دوستان می باشد، خدمتی باشد هر چند اندک به فرهنگ و ادب فارسی و قدمی هر چند کوچک در جهت اعتلای فرهنگ اسلامی...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
646
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
HeadBook
HeadBook
1402/12/27

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فرهنگ لغات قافیه

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
فرهنگ لغات قافیه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک