رسته‌ها

شاخص های توسعه فرهنگی (در برنامه های حوزه هنری)

شاخص های توسعه فرهنگی (در برنامه های حوزه هنری)
امتیاز دهید
5 / 3
با 1 رای
امتیاز دهید
5 / 3
با 1 رای
از مقدمه کتاب:
در حوزه فرهنگ راهی نداریم جز اینکه به سراغ فرصت‌ها و میان‌برها برویم. اگر با تغییر، خودمان را توانمند نکنیم، یا باید دوران افول را شاهد باشیم و یا محکوم آینده‌های مستعمل دیگران باشیم و یا در شرایط ثابت زیست اجتماعی داشته باشیم. ارزش‌ها ثابت است، اما روش‌ها عوض‌شده و گاهی به‌اشتباه فکر می‌کنیم، ارزش‌ها هستند که تغییر کرده‌اند و اگر یاد نگیریم که چگونه از تغییرات بهره ببریم، محکوم‌به فنا هستیم. به دلیل تهدیداتی که در حدود یک دهه اخیر متوجه بودجه دستگاه‌های فرهنگی است، تکیه‌بر بودجه‌های حمایتی و دولتی ، سازمان را سازمان زنده‌ای باقی نخواهد گذاشت.
اگر بخواهیم طعم موفقیت را بچشیم، راهی نداریم جز اینکه ظرفیت‌های پنهان خود را پیدا کنیم. طرح توانمندسازی مدیران و کارشناسان حوزه هنری سراسر کشور نسخه‌ای است که می‌تواند به تمام دستگاه‌های فرهنگی کشورمان کمک کند. قرار نیست در حوزه هنری بمانند دانشگاه از مسئولان آموزش و پژوهش بخواهیم. بلکه خود باید به سراغ پژوهش‌های مسئله محور برویم و مشکلی از تولید و نیروی انسانی این نهاد را حل کنیم؛ بنابراین به‌جای پژوهش‌های محض، باید به پژوهش‌های مسئله محور بپردازیم.
روش‌هایی که امروزه بیشتر استفاده می‌کنیم، پژوهش‌های آموزش محور است. این پژوهش‌ها، از اطلاعات پژوهش‌های مسئله محور استفاده می‌کند و این‌ها را توسعه می‌دهد و کاربردی می‌کند؛ اما آنچه مهم است، این است که توجه کنیم تا چه زمانی باید مسائلمان روی زمین بمانند.
باید رویکرد مراکز استانی حوزه هنری این باشد اگر مخاطب سوال کرد این اثر پژوهشی (این اثر تولیدشده) در پاسخ به چه مسئله‌ای از فعالیت‌هایتان بود، بتوانیم پاسخ‌گو باشیم. همچنین باید به این نکته توجه کرد که آمار کمّی در حوزه فرهنگ کمکی نمی‌کند. نخست باید کار خود را درست کنیم. در حوزه فرهنگ، اینکه از تئوری به عمل برسیم درست نیست. می‌بایست در حوزه فرهنگ، باکار خوب، تئوری‌های شکل بگیرند و از رفتارها خروجی‌های خوب بیرون بیاید.( مصلحی- ۱۳۹۶ )
از دیگر ویژگی‌های مدیریت فرهنگی در حوزه هنری این خواهد بود که برای کاوش مسائل جامعه، خود را به میان مردم ببرد و ضمن کشف مسئله، در حل آن نیز دست به تولید روش و رفتار بزند. چراکه توقف و یا مرور سبک‌های هنری برای این مجموعه، حاصلی نخواهد داشت.
چنانچه شاخص‌ها و سنجه‌های فرهنگی حوزه هنری درست بازخوانی می‌شدند می‌بایست حوزه هنری در شفاف‌سازی بسیاری از ابهامات که انقلاب اسلامی از آن رنج می‌برد پاسخ می‌جست و یا اینکه با ورود به فضای دستاوردهای انقلاب اسلامی، کشف مکشوف مطلوبی به عمل می‌آورد.
جای خوشوقتی است ماموریت‌ها و منابع راهبردی حوزه هنری قابلیت‌های لازم را دارد که بتواند در پرورش نسلی از هنرمندان منصف و مومن، نقش ایفا کند و در بیان هنری، بیانیه‌ای جامع از هنر دینی و انقلاب اسلامی بدهد از دیگر سو، برداشت درستی از مرزهای فلسفه و هنر اسلامی ارائه کند و نهایت اینکه در عرصه تمدن سازی دینی (بخش فرهنگ و هنر) گام‌های محکمی بردارد.
با توجه به این ضرورت‌ها، می‌بایست، شاخص های راهبردی و عملیاتی این نهاد انقلابی، گردآوری، بازخوانی و بازتولید شوند سپس نسبت به ترسیم نقشه راه فرهنگی و هنری متناسب با رسالت آن اقدام گردد.در گردآوری این کتاب حوزه هنری آذربایجان غربی همکاری صمیمانه داشتند و مولفین نیزبا درک این نیاز، پیش درآمدی بر سند راهبردی حوزه هنری، پدیدآورده اند. برای فراگیرکردن نقشه راه وبرنامه های عملیاتی حوزه هنری، شاخص های فرهنگ عمومی کشور و نمونه ای از پیوست فرهنگی نیز اضافه شده است تا مصادیق آن شاخص ها، در تحول مدیریت فرهنگی این نهاد، کاربست لازم را داشته باشد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
126
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
sha1402
sha1402
1402/10/09

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شاخص های توسعه فرهنگی (در برنامه های حوزه هنری)

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
شاخص های توسعه فرهنگی (در برنامه های حوزه هنری)
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک