رسته‌ها

رفتارهای فرهنگی ایرانیان - اصفهان

رفتارهای فرهنگی ایرانیان - اصفهان
امتیاز دهید
5 / 4
با 3 رای
امتیاز دهید
5 / 4
با 3 رای
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر طرح های ملی، پاییز ۱۳۸۱

یافته های طرح پژوهشی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی در اصفهان

پیشگفتار:
یکی از دشواریهایی که سیاست گذار فرهنگی با آن روبرو است، کمبود اطلاعات از فعالیت های فرهنگی است. دامنه گسترده فرهنگ، در کنار انتظارات وسیع و فزاینده از سیاست گذار فرهنگی، افقی متنوع از فعالیت را رقم میزند. آنان که قدم به عرصه فرهنگ می نهند از یک سو با گرایشها و ارزشهای اجتماعی و از سوی دیگر با کالاهای فرهنگی سر و کار دارند. ناگفته پیداست که در این هر دو عرصه، تا چه حد کمبود اطلاعات و آمار مانعی اساسی در برابر سیاست گذار است. نخستین ایده های تهیه اطلاعات و آمار از فعالیتهای فرهنگی از سالهای ۱۳۷۴ مطرح شد. با این حال چند سالی میباید میگذشت تا این فعالیت خصلتی فراگیر و ملی بیابد. اطلاعات هنگامی میتواند نقشی موثر در سیاست گذاری ایفا کند که با روشی قابل اعتماد گردآوری شود و فراگیر باشد؛ بدین معنا که داده ها تنها به چند شهر اصلی کشور محدود نشود و به عبارتی تصویری جامع از وضعیت فرهنگی کشور ترسیم کند و سرانجام آن که در طول زمان استمرار یابد تا تحولات و تغییرات فرهنگی را بتوان شناخت.
ایده انجام پژوهشهای ملی با چنین رویکردی در سال ۱۳۷۸ پذیرفته شد و در مفاد قانون برنامه سوم توسعه گنجانده شد. این پژوهشها در سه عرصه، وظیفه گردآوری داده های فرهنگی را عهده دار شدند.
طرح جامع آمارگیری فرهنگی با هدف گردآوری اطلاعاتی در زمینه امکانات فیزیکی و انسانی به اجرا در آمد طرح پیمایش ارزشها و نگرشها با هدف شناخت نگرشهای مردم به محیط اجتماعی و فرهنگی اجرا شد و سرانجام هدف طرح پژوهشی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی به رفتار خانوار در زمینه مصرف فرهنگ تجسم یافته پرداخت.
طرح پژوهشی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی از نخستین پژوهشهای ملی در عرصه فرهنگ است که مطالعات اولیه آن در سال ۱۳۷۴ در چند شهر کشور اجرا شد و بر اساس تجربیات به دست آمده به صورتی ملی در سطح مراکز استانها انجام شد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
286
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Kandooo
Kandooo
1402/10/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی رفتارهای فرهنگی ایرانیان - اصفهان

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
رفتارهای فرهنگی ایرانیان - اصفهان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک