رسته‌ها
دکتر محمد مصدق، دموکراتی مستبد
امتیاز دهید
5 / 3.6
با 9 رای
نویسنده:
درباره:
محمد مصدق
امتیاز دهید
5 / 3.6
با 9 رای
از مقدمه کتاب:
این کتاب تقدیم می شود به نسلی که بار اشتباهات پدران و پدربزرگانشان را به دوش می کشند. آنانی که در سال ۵۷ دنباله رو کسانی گشتند که خود راهی برای رسیدن به سرمنزل مقصود نمی دانستند و به ناچار خود را پیرو راه مصدق معرفی می کردند. آنچه را که در این کتاب خواهید خواند، نشان دهنده آن است که من و هم نسلان من، دکتر مصدق را آنطور شناختیم که به ما شناسانده بودند. شیری که توانست پوزه سیاستمداران پیر انگلیس را به خاک بمالد و نفت را ملی کند، اما نگفتند به چه قیمتی...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
358
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
elahehj
elahehj
1401/08/15
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دکتر محمد مصدق، دموکراتی مستبد

تعداد دیدگاه‌ها:
6
1 ـ مصدق هنوز شاخص حاکمیت ملی و آزادیخواهی است ؛ دشمنان او با این دو مشکل دارند ؛ ایرانی را زبون و بنده « کدخدایان جهان » و گرفتار استبداد می خواهند . 2 ـ آیا مبارزان ضدسلطه بیگانه و دست نشانده داخلی آنان « مصدقی » بودند ؟ مصدق در حد قانون اساسی مشروطه باقی ماند اما مبارزان انقلاب ضدسلطنت ، جمهوری خواه بودند . رهبر انقلاب گفت « جمهوری ، به همین معنا که در فرانسه است » و بر سازگاری اسلام و جمهوری تأکید کرد : « جمهوری اسلامی ، نه یک کلمه کمتر ، نه بیشتر » ؛ معنای این عبارت نیز همان است که در قانون اساسی مصوب شورای انقلاب و مورد تأیید او تبیین شده بود . دروغ و کتمان رخدادها کمکی به رویش نمی کند .
اندیشکده خرد؛ گروه پژوهشی مطالعات سیاسی و رسانه ای اندیشه و قلم
منو
کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی
ماجرای تجاوز خرس به مخالفین در زندان های ساواک چه بود؟
دکتر امیر دبیری‌مهر۱۴۰۱/۱۱/۲۵۰2,694
عباس میلانی مورخ و نویسنده معاصر فارغ از گرایش های سیاسی اش؛ قلم جذاب و شیوایی دارد که این توانایی او در دو کتابی که درباره هویدا و شاه نوشته اشکار شده است. این روزها کتاب سی چهره او را می خوانم. کتابی بسیار خواندنی درباره شخصیتهای مختلف. یک مقاله درباره تیمسار علوی کیا قائم مقام ساواک نوشته و شرح دیدار و گفتگو هایش با او . در این مقاله به مطلب جالبی اشاره می کند و آن شکنجه در ایران است. میلانی می نویسد در آرشیو دولتی انگلستان پرونده ای درباره شکنجه در ایران دوره پهلوی وجود دارد مربوط به سال ۱۹۵۷ . اما قید شده این پرونده تا ۷۵ سال باید بسته بماند. میلانی با نامه نگاری و اصرار موفق شده پرنده را برای چند ساعت مطالعه کند. در برگی از این پرونده گفتگوی تیمور بختیار اولین رییس ساواک با نماینده سفارت انگلیس درج شده که در ان انواع شکنجه ها شرح داده شده از جمله اینکه یکبار خرسی را به جان زندانی توده ای با هدف اعتراف گیری انداختند اما تجاوزی در کار نبوده.‌..زیرا دیدن خرس در زندان برای اعتراف کافی بوده.!!!
میلانی می نویسد صحت ماجرا را از تیمسار علوی کیا پرسیده… تیمسار مطلب را تایید کرده و به میلانی گفته خرس کوچکی بود متعلق به پسر تیمسار حاج علی کیا که در شمال و در حین شکار به دام انداخته بود و به پسرش هدیه داده بود.
نکته جالب دوم در این مقاله ماجرای خبرچین های ساواک است که زاویه جالبی از فرهنگ عمومی در ایران را نشان می دهد. میلانی ازتیمسار علوی کیا درباره استخدام خبرچین ها در ساواک می پرسد و تیمسار پاسخ جالبی می دهد و می گوید بر خلاف گمان رایج بخش اعظم اطلاعات را ما از کسانی به دست می اوردیم که مامور نبودند بلکه خود خبرچینی می کردند یکی به قصد فضولی دیگری به قصد انتقام سومی از سر فرصت طلبی و چهارمی هم به سودای جاه ومقام.
مصدق بده ولی شاهی که ۲۸ مرداد با کمک شعبان بی مخ و پری بلنده کودتا کرد خوبه ؟
شاهی که در ساواکش به جون زندانی ها خرس می انداختند خوب بود ؟
شاهی که ارتشش در ۱۷ شهریور ، دست کم ۵۰۰ نفر را در یک روز ، درو کرد خوب بود ؟
شاهی که بحرین را به باد داد خوب بود؟
متاسفانه شبکه من و تو ، خوب موفق شده که همه را شستشو بوده
دقیقا مثل کاری که بی بی سی در سال ۵۷ کرد ....
با احترام به نظر نویسنده محترم کتاب. ابتدا عرض کنم شخصا دکتر مصدق رو یکی از 5 مرد بزرگ تاریخ ایران بعداز اسلام میدونم. شاه عباس کبیر، نادر ، کریم خان وکیل ، میرزاتقی خان امیرکبیر و دکتر محمد مصدق. اما بر خلاف بسیاری که از کعبه امالشان بت میسازند تا انجا که خدا را نماینده این معبود در اسمانها میخوانند این تصور رو ندارم که مصدق فردی فارغ از خطا و پاک از اشتباه بود. مصدق هم یک انسان بود با تمام محدودیت هایش او فرزند زمان خودش بود بهمراه تمامی مشکلات بی پایان دورانش.اما اونچه مسلمه دکتر مصدق سالم ترین ، ایراندوست ترین و پاکترین سیاستمدار تاریخ معاصر ایران است البته بهمراه امیرکبیر. مانند مصدق نبود نیست نخواهد امد
یادونام خاطره اش وهمچنین ایران دوستیش جاودانه باد.
پیرمرد ایراندوست و نازنین . روانش به سپنتامینو
دکتر محمد مصدق، دموکراتی مستبد
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک