رسته‌ها
قیام عشایر جنوب ۱۳۴۳ - ۱۳۴۱
امتیاز دهید
5 / 3.3
با 7 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 3.3
با 7 رای
نزدیک به نیم قرن پیش، قیامی مهم و خونین در بخشی از جنوب و جنوب غربی ایران رخ داد که حکومت پهلوی را متزلزل کرد. این قیام مردمی که در آن زمان «غائله فارس» خوانده شد، با وجود سرکوب ایلات و عشایر در طول سال‌های ۱۳۱۰ به بعد، تا پایان پادشاهی رضاخان ادامه داشت. با قدرت یافتن حکومت مرکزی در عصر محمدرضا شاه، چندین بار برنامه خلع‌سلاح عشایر اجرا شد اما با کودتای آمریکایی انگلیسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دوران جدیدی از سرکوب عشایر آغاز و قدرت عشایر کاملاً محدود شد و سران مشهور آنان بازداشت، تبعید و تحت مراقبت قرار گرفتند.حکومت استبدادی و دستگاه تبلیغاتی آن از ۲۳ آبان تا اواسط آذر ۱۳۴۱، به هجوم گسترده تبلیغاتی علیه عشایر و سران آن دست زدند. تعطیل رسمی سراسری، اعلام عزای عمومی، تغییر استاندار و فرمانده لشکر و رئیس ساواک فارس به بهانه قتل ملک عابدی در راستای سرکوب قطعی عشایر جنوب صورت گرفت.
در اواسط اسفند ۱۳۴۱ قیام عمومی و آشکار عشایر جنوب در میان ایلات سرخی، قشقایی، بویراحمد و ممسنی آغاز شد و قبل از اینکه جنگجویان ایل بویراحمد اقدامی کنند، رژیم دستور «بمباران» آنها را صادر کرد. بدین‌گونه، قیام آغاز شد و تا تابستان ۱۳۴۲ که اوج سرکوب بود، استمرار یافت.
نگارنده، در پژوهش خویش، تلاش بسیار نموده تا بر اساس اسناد موثق و منابع معتبر، «واقعیت» قیام عشایر جنوب را تبیین و تحلیل نماید. قیام عشایر جنوب هم در آغاز و پایان خویش و هم امروز پس از قریب نیم قرن، در هاله‌ای از «مظلومیت» فرورفته است.  
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
745
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1400/10/11

کتاب‌های مرتبط

حکومت به شرط چاقو
حکومت به شرط چاقو
1.8 امتیاز
از 51 رای
عروس آتش: فیلمنامه
عروس آتش: فیلمنامه
3.8 امتیاز
از 9 رای
کودتای 28 مرداد 1332
کودتای 28 مرداد 1332
4.4 امتیاز
از 53 رای
تهران مسکو تهران
تهران مسکو تهران
4 امتیاز
از 13 رای
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی قیام عشایر جنوب ۱۳۴۳ - ۱۳۴۱

تعداد دیدگاه‌ها:
1
تاریخ ایران صحنه مزاحمت ها و مشکلات عدیده ای هست که جنگ‌سالاران عشیره ای در مقاطع حس بر کشور تحمیل کردن. کافیست که بصورت دقیق فرآیند سقوط ساسانیان بررسی‌ شود یا سقوط صفویه و... عشایر که چارچوبی پیشامدرن دارن بنابه ماهیت زندگی واکنش بسیار سختی به مدنیت جمعی و اتفاقی دارن. بی تردید خلع سلاح عشایر و یکجانشین کردن آنها یکی از بزرگترین موفقیت هایی بوده که هر حکومتی میتونسته داشته باشه و هر حکومت موفقی بی شک با دستیابی به این مهم امکان پیشبرد برنامه‌های خودشو داشته. حتی به رغم اینها حیات تفکر عشیره ای که نمودش رو میشه در گرایشات و تحرکات قوم گرایانه هم دید از جمله عوامل محدودکننده میتونسته باشه ‌‌
آب و تاب دادن و قهرمان سازی آن‌هم صرفا به واسطه دشمنی با یک نظام سیاسی جالب هست .
قیام عشایر جنوب ۱۳۴۳ - ۱۳۴۱
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک