رسته‌ها
فرهنگ ایران باستان
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 37 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 37 رای
✔️ برگرفته از دیباچه کتاب:
در این نامه کوششی شده که برخی از آثار فرهنگ یا تمدن ایران باستان نموده شود. دوره این فرهنگ از آغاز تاریخ ایران تا پایان پادشاهی خاندان ساسانیان است. در این زمینه پهناور که بیش از هزار و پانصد سال گردش زمانه بر آن گذشت و بیش از هزار و سیصد سال از آن روزگاران دور ماندیم، بیاد آوردن گذشته ها آسان نیست.
پس از دست یافتن تازیان به ایران و پیش آمدن گزندهای ترسناک دیگر چون یورش مغول و تاخت و تاز تاتار، هیچ چیز در این کشور آنچنان که بود، به جای نماند. آنچه داشتیم از این آسیب های اهریمنی، رنگ و روی دیگر به خود گرفته، پراکنده و پریشان گردید یا اینکه یکسره نابود شد. از میان این فروریختگی ها گذشتن و راهی به سوی آثار پیشینیان جستن و آنها را به درستی بازشناختن و از فرهنگ و زندگی نیاکان نام و نشانی یافتن، راهی است بس ناهموار و کاری است بس دشوار. اما از این سختی ها نباید هراسید و دست از دامن کوشش کشید. این کار هر چند پررنج و فراآورده آن ناچیز باشد، باز به آن می ارزد که در این روزگار تیره و تار، روزنه ای از ایران باستان به روی فرزندان این مرز و بوم بگشاییم و راه و رسم نیاکان نامدار را بنمایانیم تا پی گمشده خود روند و میراث مقدس پدران خویش جویند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
407
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Mahsaa
Mahsaa
1399/03/19
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فرهنگ ایران باستان

تعداد دیدگاه‌ها:
2
با سلام اگر مقدور است کتاب جغرافیای تاریخی سیراف- از دکتر سمسار را در دسترس قرار دهید. سپاسگزارم
کار های ارزشمند استاد پورداود در شناساندن و حفظ فرهنگ ایران باستان بسی مایه تقدیر و تحسین می باشند. در عین حال باید این امر را نیز در نظر دشت که بین فرهنگ مردم این زاد و بوم پیش و پس از آمدن اسلام (همچنان پیش و پس از آمدن اسکندر و یا مغولان) پیوستگی وجود دارد. نمی توان صرفا به تمجید یک برهه و رد برهه دیگر پرداخت. مردم سرزمین ژاپن قرون بسیاری است که پیرو آیین حضرت بودا هستند, حضرت بودایی که از هند باستان برخواسته اند. فرهنگ ژاپن آموزه های ایشان را در باورهای سنتی خود که مبتنی بر آموزه های شینتو بود با سازگاری و همخوانی جذب کرد. نیاکان ما نیز با خرد و درایت با تحولات اجتمایی چه کلان و چه خرد برخورد کردند. باشد که ما نیز از خرد ایشان پیروی کنیم و به مدد الهی راه رستگاری را بیابیم.
فرهنگ ایران باستان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک