رسته‌ها

پنج رهبر فکری ایران طی پنجاه سال گذشته

پنج رهبر فکری ایران طی پنجاه سال گذشته
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 359 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 359 رای
مقدمه :
ایران در طی ۵۰ ساله گذشته گرایش های مختلف فکری بسیاری را پشت سر نهاده است . این اندیشه ها بستر تحولات بزرگی شده اند که هریک در جای خود قابل بررسی و ارزیابی گسترده است . بارزترین تحولات دهه چهل ناشی از افکار متفکرینی همانند مهدی بازرگان بود افکار او بشدت اسلامی و بازخورده تحصیل کرده های مدرنی بود که خواستگاه مذهبی خویش را در خطر می دیدند کمال این مرحله با ظهور علی شریعتی بود او ایده های اسلامی را انقلابی نمود و از ماجرای ( فاطمه و کربلا ) ابزاری ساخت برای براندازی رژیم پیشین ایران . در ده شصت به خاطر جنگ و گرمای تحولات حاشیه ای آن ایده و تحولی در حوزه فکر و اندیشه نمو نکرد ،اما در دهه هفتاد بود که فرود اندیشه های شریعتی با سخنان عبدالکریم سروش شنیده شد. این فرود و سراشیبی از آرمانهای انقلابی تا صوفی گری مولوی نشیب یافت . و اکنون شاهد موجی از انگیزه ها و آرمانهای ملی ایرانی هستیم که در سخن ارد بزرگ هویدا شده است . اکنون صدهها هزار از جوانان ایران جملات و سخنان او را در تایید خرد و خصلت های ایرانی و ملی می ستایند و آن را به شکلهای گوناگون به نمایش می گذارند .
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
213
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
fardad Kazemi
fardad Kazemi
1389/03/04
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی پنج رهبر فکری ایران طی پنجاه سال گذشته

تعداد دیدگاه‌ها:
7
ملت فتوا صادر میکنند
چنان نوشته "پنج رهبر فکری ایران" که اگر کسی ترجمه آن را بخواند گمان خواهد کرد لابد اجماع ملی ایرانیان این کسان را به چنین مقام بالایی رسانیده !!
درست است که چنین مقولاتی در حوزه نظر میباشند و به قول آن جناب "هر کس به قدر فهمش دانست مدعا را' ولی بد نیست اگر نظر افراد از کنار واقعیت هم عبوری کرده باشد .
کنار هم قرار دادن اسم کسانی مانند ارد بزرگ !! و سروش و . . . توهین آمیزتر از آن است که بتوان بی تفاوت از کنار آن گذشت . بارها و بارها جملات ارد بزرگ !! را به عنوان پیامک و زیرنویس صفحات سررسیدها و تقویم ها و . . . دیده ام . در هیچ کدام از آن ها چیزی ندیده ام که بتواند نسبت به گوینده اش حس احترامی ایجاد کند . پوچ ترین و بدیهی ترین عبارت ها با رنگ و لعابی از واژه های ادیبانه ، لباسی از حکمت و اندیشه ی عمیق پوشیده اند تا خواننده ی ساده اندیش را بفریبند . در روزگاری که جهان به سوی تبدیل شدن به یک دهکده پیش می رود ، به میان کشیدن شکوه هخامنشی و کوروش و داریوش و فلات بزرگ آسیا و . . . به جز دکان بازکردنی ساده لوحانه معنای دیگری ندارد و نهایتا در ساده اندیشانه ترین وضع می توان آن را بذر پوسیده و ناباروری از فاشیسم و نژادپرستی دانست . واقعا وحشت آور است اینکه بدانی چنین کسانی با چنین توشه ای از فکر و اندیشه پرچم دار اندیشه ی یک مملکت هستند و از آن بدتر این که بدانی سرنوشتت با کسانی گره خورده است که چنین سخنان پوچ و بی مغزی را به عنوان عصاره ی حکمت و اندیشه ، برای یکدیگر پیامک می کنند و برای گوینده اش بنیاد جهانی ترتیب می دهند .
.................
[edit=simin]1394/01/22[/edit]
دکتر مصدق نباید باشه که دکتر سروش باشه یا ارد بزرگ؟
حالا چه کسی اینها را انتخاب کرده؟ خود نویسنده؟

باز تصويری غبار آلود
زآن شب كوچك، شب ميعاد
زآن اتاق ساكت سرشار
از سعادت های بی بنياد
پنج رهبر فکری ایران طی پنجاه سال گذشته
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک