رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
دارالشفاء
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 3 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 3 رای
✔️ کتاب «دارالشفا» به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن وکیلی، مدرس دروس خارج حوزه علمیه مشهد مقدس، حرفی نو در نسبتِ تعطیلی حرم های مطهر، ویروس کوئید ۱۹، علوم تجربی و علوم مجرد است.

کتاب «دارالشفا» مجموعه‌ای از دروس فقه حجت الاسلام وکیلی است که در آن به این سوالات پرداخته شده است:
آیا واقعاً بازبودن اماکن مذهبی خطر جانی قابل توجه دارد؟
بررسی ادله حرمت تعطیلی حرم های مطهر
ضریب اهمیت سلامتی چقدر است؟
آیا اماکن مذهبی شفابخش است؟
نظام اسباب و علل استثناپذیر است یا نه؟
ضریب اهمیت زیارت از منظر اسلام چه مقدار است؟
چالش‌های دانش پزشکی مدرن کجاست؟
اعتبار نداشتن آرا پزشکان در خارج از حیطه تجربه
کتاب دارالشفا علوم تجربی کرونا حرم امام رضا (ع)

مباحث مطرح شده در کتاب حاضر را می‌توان در این چند بند خلاصه کرد:
۱. تشخیص موضوع شفاء و درمان، متوقف بر تخصص است و نظام پزشکی فعلی که در پارادایم تجربه‌گرایی می‌اندیشد به جهت کمبود نمونه‌های آماری در برخی از موارد فاقد صلاحیت برای قضاوت دربارۀ اماکن مقدسه است و لذا از جهات فقهی و تجربی نمی‌تواند در این زمینه مرجع قرار گیرد.

۲. منابع وحیانی به‌وضوح دلالت بر این دارد که آثار تکوینی اماکن مقدسه با دیگر اماکن متفاوت است و لذا برای قضاوت دربارۀ آن‌ها باید آزمایش‌ها و تجربیاتی مستقل انجام شود.

۳. منابع وحیانی به‌روشنی دلالت بر این دارد که حضور در اماکن مقدسه به قصد استشفاء از عوامل مهم شفاگرفتن است و لذا این مراکز در شفابخشی در میان کاربری‌های گوناگون شهری، عِدل بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و بلکه مقدم بر آن‌ها است.

۴. حفظ سلامتی از راهبردهای مهم شریعت در زندگی است ولی راهبردی مطلق نیست بلکه ضریب اهمیت آن به‌گونه‌ای است که در تزاحم با امور گوناگونی از فعلیت ساقط می‌شود.

۵. با این فرض که نظر کارشناسان بهداشت را دربارۀ اماکن مقدسه بپذیریم باز هم تزاحم ملاک‌ها در این موارد به‌گونه‌ای نیست که بتوان جواز بستن این اماکن را که مستلزم تعطیل وقف و وهن شعائر است توجیه نمود.

تصور نگارنده بر این است که آنچه در این کتاب بیان شده دیدگاه رایج فقهای پیشین شیعه است که اکنون به بهانۀ روشن‌فکری و مقابله با تحجر مورد غفلت قرار گرفته است و آن‌چنان مهجور شده که اگر کسی از آن سخن بگوید اسباب تعجب و استهزاء دیگران خواهد شد. دشمن نیز در این میان ساکت ننشست و از عقب‌نشینی رجال دین از مواضع مسلّم تشیع در قرن‌های گذشته، سو استفاده کرده و به این بهانه جسارت‌هایی به حریم اهل‌بیت و تشیع نمود که زبان را یارای بیان آن نیست.
غرض از نشر این مختصر، اولاً عرض ادبی است به محضر ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا که نگارنده از کودکی مجاور و ریزه‌خوار دارالشفاء حضرتش بوده است.
امید که مورد امضا و تأیید آن امام همام قرار گیرد. ثانیاً امید است این نگاه در فضایی علمی و به دور از هیاهوی رسانه، مورد توجه علما و فضلای معظم قرار بگیرد و اهل نظر با نقدهای سازنده و دقیق خود بر غناء این بحث بیفزایند. ثالثاً اگر فضلای معظم بدین نتیجه رسیدند که واقعاً این دیدگاه صحیح است در نشر و بسط هر چه بیشتر این اندیشه تلاش کنند تا حرمت شکسته‌شدۀ قبور مطهر اهل‌بیت بار دیگر احیا گردد.
مؤلف از همه عالمان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی تقاضا دارد به پاس احترام حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام یک بار محتوای این کتاب را ملاحظه نموده و اگر آن را صحیح یافتند در نشر این محتوا و پیام و احیا حرمت بیوت اهل بیت علیهم السلام دریغ نفرمایند. مطالب کتاب به هم پیوسته است و پاسخ بسیاری از اشکالات ابتدایی در میانه کتاب آمده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
ermia
ermia
1399/03/21

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دارالشفاء

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
دارالشفاء
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک