رسته‌ها
افغانستان و پنج سال سلطه طالبان
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 8 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 8 رای
حکومت طالبان، یکی از بی رحمانه ترین حکومت های معاصر است که زیر لوای اسلام، در حقیقت از یک سو منافع آمریکا در منطقه خاور میانه را تضمین می کرد و از طرف دیگر یک باند بزرگ قاچاقچیان مواد مخدر را در راس یک دولت به اصطلاح «ملی» قرار داده بود.
این حکومت در عمر کوتاه خود کشور افغانستان را که تا آن زمان نیز سالهای سال جنگ و خرابی و تلفات ناشی از آنها و به ویژه اشغال خود به وسیله شوروی پیشین، را تحمل کرده بود، به سوی سقوط نهایی سوق داد یعنی با در افتادن با دولت ایالات متحده آمریکا که این گروه را پس از تربیت کردنشان در نزد بنیادگرایان وهابی پاکستان و با سرمایه های عربستان سعودی، به روی کار آورده بودند، بهانه ای به دست ارتش این کشور داد تا به دخالت نظامی گسترده و پایدار خود منطقه خاورمیانه که پس از آن با جنگ و اشغال و تخریب عراق ادامه یافت، مشروعیت ببخشد. طالبان که هنوز نیز به جنگ با دولت افغانستان ادامه می دهند، بزودی بدل به نیرویی شدند که کنترل آن از دست آمریکا خارج شد در حالی که تاریخ مصرف آن، برعلیه شوروی که سقوط کرده بود، پایان یافته بود. همین امر از سال های دهه 1990، جهان را وارد فرایندی از جنگ و بحران نامتفارن میان باندهای تروریستی و دولت های بزرگ کرد که هنوز هم ادامه دارد.
وحید مژده، که تحصیلات اقتصاد خود را در دانشگاه کابل انجام داده بود و سالها علیه اشغال افغانستان به دست شوروی می جنگید، پس از روی کار آمدن طالبان، ناچار به کناره گیری شد و در این کتاب با نگاهی درونی دست به تحلیل فرایند سیاست های طالبان در افغانستان و روابط پیچیده و تنگاتنگ آنها با ایالات متحده، چچنستان و ... می زند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
207
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
amirbazr
amirbazr
1402/02/30

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی افغانستان و پنج سال سلطه طالبان

تعداد دیدگاه‌ها:
6
کسی اینجا حضور دارد که بتواند راه ازدیاد امتیاز را برای من آموزش بدهد.
سلام. از طریق بخش "حمایت‌کنندگان" میتونین راه‌های افزایش امتیاز رو مشاهده کنین. اگه میخواین رایگان دانلود کنین مثل من هر روز باید بیاین سایت، بیست امتیاز بگیرین و بعد از پنج روز دانلود کنین.
فرید زکریا: برخورد تمدنها بین غرب و اسلام نبود بلکه در درون جهان اسلام بین رژیمهای مستقر و جنبشهای اسلامی مخالف آنها بود
زکریا با اشاره به بیانیه ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان درباره اهمیت مشارکت با چین با وجود اتهام سرکوب شدید مسلمانان چین گفت: ایدئولوژیک ترین دولت اسلامی حال حاضر جهان میگوید نزدیکترین متحدش کشوری خواهد بود که به نسل کشی مسلمانان متهم است. درسی که این مساله به ما میدهد این است که جنبش مبارزه جویی اسلامی برای قدرت بوده است نه برای دین!
درود
بنظرم آمریکائی ها تجربه یا توانایی ملت سازی یا اداره کشورها ندارند با اینکه به عنوان مثال (در مثل مناقشه نیست) در دانشگاه های آمریکایی مخصوصا پس از جنگ خانمان سوز در عراق تلاش می کنند جزئیات کشورها اقتصادی و فرهنگی و تاریخی در جوامع به ویژه در غرب آسیا تدریس کنند باز هم به دلیل اینکه منابعی که دارند منابع اپوزیسیون هست که به هر حال نفرت دارند از اون سیستم ها و در حقیقت با حب و بغض اطلاعات برای آمریکائی ها تهیه می کنند و به همین دلیل نمی توانند این دانش کسب بکنند
مثلا در مورد انقلاب ۵۷ آمریکایی‌ها برآورد کرده بودند درسال ۷۶ در ایران انقلاب روی خواهد داد که نزدیک ۱۹ سال خطای برآورد داشتند. بدترین اقدامشان هم در داستان عراق بود که با دست خودشان در سینی طلا عراق را تسلیم دشمنان منطقه ای شان کردند. در داستان افغانستان و حضور طالبان در راس قدرت برخلاف بعضی دوستان بنده فکر میکنم با توجه صادراتی که ایران به افغانستان داشت و واردات ارز از هرات افغانستان و امنیت نسبی مرزهای ایران با حضور طالبان از تمام این منافع محروم خواهیم شد.
سایت کتاب نام بهترین و مفیدترین سایت برای جهان و جهانیان می‌باشد باتشکر
افغانستان و پنج سال سلطه طالبان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک