رسته‌ها
شکوفه‌ های درخت انار
امتیاز دهید
5 / 2.8
با 13 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 2.8
با 13 رای
یادهای 4791 روز زندان در دیکتاتوری شاهنشاهی، 1344-1357

عباس مظاهری یکی از فعالین سیاسی بوده که سال ها در زندان های رژیم شاه در حبس بوده است. ایشان در سال 1343 فعالیت های سیاسی خود را آغاز کرد و یکی از فعالین ارشد حزب ملل اسلامی بود. وی مجموعاً بیش از 14 سال در زندان های شاه در حبس بود که سرانجام در سال 1357 هم زمان با پیروزی انقلاب 22 بهمن 1357 از زندان آزاد شد. کتاب حاضر بخشی از این خاطرات و فعالیت های سیاسی وی می باشد.
وی در این مورد در مقدمه کتاب چنین گفته است:
" شكوفه هائي كه درسي و هفت سال سلطنت پهلوي، به ويژه پس ازكودتاي آمريكائي ٢٨ مرداد٣٢، پرپر شدند و بر زمين ريختند بسيار بودند. درهمين رابطه كتاب، نام خود را از شكوفه هاي پرپر شده در رژيم شاه گرفته است. شكوفه هائي كه درراستاي سقوط آن ديكتاتوري اداي سهم كرده اند. يادشان جاويد. هزاران سال سوختن جواني مبارزين در سياهچالهاي شاهنشاهي گويا روبه فراموشي مي رفت و كمتر كسي ازآن سخن ميگفت.
لازم به يادآوري است كه تمام تلاشم برآن بوده است تا واقعيت را آنگونه كه بوده به تصويركشم. مي دانم كه دراين رابطه بسيار موفق نبوده ام. شايد بخشي از آن به خاطر نفس موضوع ومحتواي كتاب است: ازمبارزه وزندان وشكنجه، بويژه آنجا كه شكنجه گران امروز ياران ديروز تو باشند نمي توان با فاصله ـ بدون دخالت عنصر احساس و عاطفه ـ وبه اصطلاح به صورت عيني سخن گفت. اين همه دشوارتر مي شود آنجا كه تو نه به مثابه ي يك گزارشگر بيروني تبهكاري بلكه به عنوان تاراج شده اي آواره سخن مي گوئي كه زخمهاي جنايت همزنجيريان سابق و زندان بانان وشكنجه گران لاحق رابرروح وروان خوددارد. اينهمه اما به هيچوجه نبايد توجيهي برباژگونه نمائي باشد. اميدوارم كه تمام واقعيت را تا آنجا كه ديده و به ياد سپرده ام، بركاغذ آورده باشم.
در اين نوشته تلاشم برآن بوده است كه تصوير هرچه واقعي تري از زندانهاي شاهي به خواننده و نسلهاي آينده ي كشورم ارائه دهم. كوشش داشته ام كه اززنداني سياسي دردوران شاه نه به عنوان يك بت يا قهرمان بلكه به عنوان يك انسان با تمامي توانائي ها و ناتواني ها سخن بگويم. آنجا كه ترسيده ام بگويم كه ترسيدم و آنجا كه وابستگي هاي فلج كننده گريبانم را گرفته اند صادقانه بازگو كنم.
از سوي ديگر وظيفه خود دانسته ام كه نابكاري ها را تا آنجا كه در توان داشته ام افشا كنم.
بر آن بوده ام، از هم رزمان و هم زنجيراني كه همه چيز حتي جان شيرينشان را در راه مردم ازدست داده اند مفصلا بگويم و نشان دهم چه كساني با سوختن خويش مشعل مبارزه توده هارا شعله ورتركرده اند و صداقت و پاكي شان تا چه پايه و در زندگي روزمره سلوكشان با هم بنديان خود چگونه بوده اند.
در اين نوشته تلاش داشته ام آنچه دراين ٤٧٩١ روز بر من رفته است و نيز پيرامون هدفها و تاريخچه حزب ملل اسلامي به تفصيل سخن گويم. پبش از آن از كودكي ام از جوانيم و از آغاز گرايشهاي سياسي ام گفته ام."
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
512
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
amirezati
amirezati
1399/01/15
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شکوفه‌ های درخت انار

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
شکوفه‌ های درخت انار
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک