رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
تاریخ آتورپاتکان
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 17 رای
نویسنده:
مترجم:
شادمان یوسف
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 17 رای
سرزمین و قلمرو آتورپاتکان در ربع پایانی سده چهارم پیش از میلاد، در استان‌های آذربایجان کنونی، کردستان شرقی و کشور جمهوری آذربایجان پدید آمد و نزدیک به سه قرن در این پهنه پایدار ماند. این کتاب پژوهشی است از پروفسور اقرار علی‌اف، رئیس بخش تاریخ آکادمی علوم جمهوری آذربایجان درباره مردم، فرهنگ، تمدن، سرزمین، تاریخ و آثار باستانی کشور((آتورپاتکان)) که در هفت بخش سامان یافته است:
((آتورپاتکان سرزمین و مردم))، ((دوره پیش از هلینستی در شرق، تسلط اسکندر مقدونی، از هم پاشیدن نیروی ایرانیان هخامنشی))، ((آترپات شهربان هخامنشی در ماد، تشکیل دولت مستقل مادها، آتورپاتکان(ماد کوچک) در سرزمین آذربایجان غربی))، ((آتورپاتکان در همداد دولت‌های هلینستی))، ((آتورپاتکان در آغاز مبدا ما، مبارزه در برار استیلاگران بیگانه))، ((فرهنگ مادی آتورپاتکان))، ((دین، مسئله اوستا، اندیشه زرتشتی)). نامنامه فارسی و لاتین و تعدادی عکس از آثار مربوط به مردم و سرزمین و دوران مورد بحث در صفحات پایانی کتاب به چاپ رسیده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
vforw
vforw
1399/01/11
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ آتورپاتکان

تعداد دیدگاه‌ها:
5
دربارۀ کتاب تاریخ آتورپاتکان نوشتۀ شادروان آکادمیسین اقرار علی اف باید گفته شود که به زبان روسی و در سال 1988 به مناسبت هفتادمین سالگرد انقلاب اکتبر سرخ منتشر شده است و علی القاعده بر اساس خط مشی فکری حزب حاکم کمونیست شوروی سابق از همان قواعد فکری تاریخ نویسی مارکسیست - لنینیستی پیروی می کند که در دیگر آثار ایران شناسان شوروی سابق دیده می شود که البته غالب مترجمین آنها به زبان فارسی هم وابسته به حزب توده بودند. آقای شادمان یوسف مترجم این کتاب از روسی به فارسی نیز اصالتا اهل تاجیکستان است. اینکه از کشور مستقل آتورپاتکان به مدت 350 سال صحبت شده است نیز در چهارچوب خط مشی تاریخ نویسی شوروی سابق چیز عجیبی نیست که بعضی از خوانندگان وبسایت کتابناک اظهار تعجب کنند ! اصولا بر اساس دیدگاه مارکسیستی - لنینیستی و در چهارچوب نظریۀ انقلاب خلق ها علیه امپریالیسم ، ساتراپی های هخامنشی و یا دولت های ملوک الطوایفی عهد اشکانی همانند ایالات رومی تحت انقیاد قدرت های امپریالیستی چون روم و یا ایران هخامنشی و اشکانی تفسیر می شوند !! و تاریخ چیزی نیست مگر کشمکش خلق ها برای رهایی از قید قدرت های امپریالیستی تاریخ از کوروش و داریوش تا اسکندر و ژولیوس سزار و ناپلئون و تزار تا طلوع انقلاب اکتبر سرخ !!! فراموش نکنیم که کتاب قدیمی و مربوط به اواخر شوروی سابق بوده و به مناسبت هفتادمین سال انقلاب اکتبر سرخ چاپ شده است. کتاب هر چند جالب و جذاب است ولی اطلاعات بسیار قدیمی و نسبتا منسوخ دارد و مثلا ما می دانیم که به لطف کاوش های باستان شناختی در ناحیۀ مرزی جمهوری آذربایجان با جمهوری گرجستان در قفقاز بقایای پنج کاخ هخامنشی با معماری مشابه تخت جمشید را داریم. مطالعۀ این کتاب علیرغم اطلاعات قدیمی اش برای آشنایی با طرز فکر مارکسیست - لنینیستی شرق شناسان و ایران شناسان شوروی سابق خالی از لطف نیست و صد البته نباید فراموش کرد که در سایۀ همین سیستم فکری ، در جمهوری تاجیکستان نیز علیرغم رواج زبان فارسی و تمسک به ادبیات فارسی و تواریخ عهد دیلمیان و سامانیان و شاهنامۀ فردوسی و رودکی متأسفانه اشاره به ایران و ایرانیت ممنوع است ! ولی شادروان اقرار علیف لااقل جرأت و جسارت اشاره به نام ایران را حتی در دهۀ هشتاد میلادی داشته است !!
بهرام آجورلو
[quote='pedram mohamadi']این کتاب چه جور کتابیه ؟ آیا ارزش خوندن داره ؟ آیا بر اساس اسناد و مدارک تاریخی نوشته شده ؟ یا اینکه یه کتاب تحریف شدست برای جعل تاریخ و پروژه ملتسازی و مصادره کردن بخشی از تاریخ ایران به نفع پانترکیسم ؟
هر کسیکه این کتاب رو خونده نظرش را بگوید ...[/quote]
اقرار علی یف نویسنده بسیار خوب و توانا و جسوریست و کتاب هایش نیز بسیار خوب است. کتاب تاریخ مادش بسیار عالیست. ایشون به هیچ وجه پانترک نیستند و اصولا مخالف هرگونه نژادگرایی است. البته در برخی جملات کلمه آذربایجان جنوبی را میگوید که این بیشتر بدلیل عادت است. زیرا ایشان در شوروی میزیستند و میدانید که شوروی سابق چه کارهای ایرانستیزانه‌ای کرده است. برخلاف دیگر نویسندگان شوروی، ایشون کمتر واژه های کمونیست و سوسیالیستی به کار میبرد.
کلا نویسنده بسیار خوب و تواناییست. حتما بخوانید
[quote='pedram mohamadi']این کتاب چه جور کتابیه ؟ آیا ارزش خوندن داره ؟ آیا بر اساس اسناد و مدارک تاریخی نوشته شده ؟ یا اینکه یه کتاب تحریف شدست برای جعل تاریخ و پروژه ملتسازی و مصادره کردن بخشی از تاریخ ایران به نفع پانترکیسم ؟
هر کسیکه این کتاب رو خونده نظرش را بگوید ...[/quote]
با درود
کتاب چاپ نشر بلخ هست که وابسته به بنیاد نیشابور زیر نظر استاد فریدون جنیدی هست. ویراستار هم خود استاد جنیدی میباشد. ناشر ایران دوست این کتاب تا حد زیادی شک و شبهه درباره تجزیه طلبی رو برطرف میکنه !
من تا صفحه 40 که خوندمش نویسنده نخواسته تاریخ رو به نفع پانترکیسم تحریف کنه و به عنوان سرزمین قوم ماد معرفی کرده و در چندین جا از ترک زبان شدن مردم ان ناحیه سخن گفته، اما در صفحه 11 در پیشگفتار نویسنده از کشور مستقل آتورپاتکان اسم برده که حدود 350 سال هم برقرار بود!! این مساله جای بحث داره و باید کسانی که مطالعه عمیقتری در تاریخ ایران دارند درباره اش نظر دهند
تاریخ ماد از همین نویسنده را که چند سال پیش مطالعه کردم به غیر از چند سطر در نقد کوروش و ریشه کلمه اهورامزدا مورد قابل بحث و اختلافی با دیگر نویسندگان در این مبحث نداشت فقط چرا کلمه اتروپاتکان را به این شکل نوشته مترجم
این کتاب چه جور کتابیه ؟ آیا ارزش خوندن داره ؟ آیا بر اساس اسناد و مدارک تاریخی نوشته شده ؟ یا اینکه یه کتاب تحریف شدست برای جعل تاریخ و پروژه ملتسازی و مصادره کردن بخشی از تاریخ ایران به نفع پانترکیسم ؟
هر کسیکه این کتاب رو خونده نظرش را بگوید ...
تاریخ آتورپاتکان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک