تبیین براهین اثبات خدا

دارای امتیاز 4.3 از 6 در کتابناک با مجموع 52 رای
تبیین براهین اثبات خدا
نویسنده: آیت الله جوادی آملی
مولف در این اثر کوشیده است ابتدا براهین اثبات خدا را که توسط فلاسفه ی غرب و شرق مطرح شده،
با شکلی صحیح تقریر کند،
و سپس نقدهای وارد شده به این براهین،را پاسخ گوید.
آزاد اندیشی این مولف تا این حد بوده است که از سطح یک متکلم بالاتر رفته،و فیلسوفانه حتی براهین سست اثبات وجود خدا را، خود نقد کرده و به چالش کشیده است،و حدود و ثغور هر برهان را تبیین کرده است،و اینست رسم آزاد اندیشی...
این کتاب جدا از مقدمه ی مفصل آن در 12 فصل نگاشته شده است:
فصل یکم: علم و سفسطه؛ که به بررسی مسائل هستی شناسی،و پس از آن به مسائل معرفت شناسی پرداخته است.
فصل دوم: علم و ایمان، که آیا می توانند در کنار هم پیش روند،آیا دین بدون عقل و معرفت ارزشی دارد،و آیا فلسفه می تواند در این میدان راهگشا باشد یا خیر،پرداخته است.
فصل سوم: برهان ابن سینا، موسوم به برهان امکان و وجوب
فصل چهارم: برهان حرکت و برهان حدوث که یکی از ارسطو وارد است و دیگری به متکلمان.
فصل پنجم: برهان امکان فقری
فصل ششم: برهان وجودی قدیس آنسلم مسیحی
فصل هفتم: برهان صدیقین
فصل هشتم : برهان نظم
فصل نهم: برهان معجزه
فصل دهم : برهان تجربه دینی
فصل یازدهم: براهین اخلاقی
فصل دوازدهم: برهان فطرت
و در تمام فصول به نقد ها و چالش های وارده له و علیه این براهین می پردازد.
و همه ی اینها از این کتاب،گوهری ساخته است که تنها گوهر شناس قدر آن را خواهد شناخت.

● برای آگاهی یافتن از چگونگی مطالعه این کتاب، ویکی کتابناک را ببینید.

» توسط: khar tu khar در تاریخ ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
» حجم: 1.65 مگابایت؛ زمان لازم برای دریافت 4 دقیقه و 7 ثانیه با Dial-up
» نوع فایل کتاب: PDF
» تعداد صفحات: 43
» مجموع دریافتها: 6541
» موردعلاقه 24 و موردتنفر 11 عضو

برهان جوادی آملی خدا

» کتابناکهای مرتبط:
چرا مسیحی نیستم
خدابا ماست
عرفان و منطق


امتیاز دهید
  • اگر امتیاز "6" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد علاقه شما افزوده میشود
  • اگر امتیاز "1" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد تنفر شما افزوده میشود
به اشتراک بگذارید

امتیاز دهید!


آگهی ها

پاسخنگارش دیدگاه
alireza3799
Member
نقل قول از plesson:
لینک دانلودش کجاست ؟



سلام...برای گرفتن جوابت به این صفحه مراجعه کن..
«برای مشاهده لینک عضو شده و وارد شوید»
نقل قول  
Z400
Member


بهتر است در مورد کیفیت و چیستی نظریات علمی تأمل بیشتری لحاظ شود. نظریات علمی و جایگاه آنها در معادلات فلسفی (با توجه به ماهیت نسبی نگر این نظریات و موقیعیت خاص آنها نسبت به منطق) تابیدگی و انحرافگاه این مباحث است. برای درک بهتر این مطلب به کتب معتبر در زمینه تاریخ و فلسفه علم رجوع فرمائید. علم علیرغم آنکه از ابزار منطق و ریاضیات بهره می برد، امّا هیچگاه توان ضمانت در مسئله "درستی و قطعیت بروندادها"ی خود را (همان نظریات علمی) نخواهد داشت. توصیفاتی است که به دنبال کمال می گردد، امّا دعوی کمال ندارد. پس علم موقعیت خاصی نسبت به منطق دارد؛ در عین بهره مندی از منطق، لزوماً نتایج آن مبین حقایق منطقی ماجرا نیست و اگر باشد کسی نمی تواند آگاهی یابد که این علم کجا در مسیر خود مبین حقایق منطقی بوده و کجا نبوده است. حال اینکه کسی از این نظریات در فلسفه بهره می برد و شما رودرروی ایشان باشید بایستی نخست مغالطه چگونه چرایی از سر گذرانید، بدین معنا که اگر ناآگاهانه به ادامه بحث بپردازید "پیشاپیش صلاحیت منطقی نظریات علمی را جهت ورود به معادلات فلسفی پذیرفته اید" که بی شک مکافات سنگینی را در پی دارد.

نقل قول  
saeed879
Member
ممنون از کتابتون. تا اواسط ش مطالعه کردم بسیار بر پایه ی عقل و منطق بود بر خلاف خیلی از کتب فلاسفه ی غربی.
تشکر فراوان.
نقل قول  
kendal
Member
سپاسگذارم آقای dark-shadow
در اندازه این مجال گرفتم موضوع رو.
آقای budah کامنتهاشون درسته که بعضی وقتها به ظاهر نامفهومن، اما اگه شکافته بشن خیلی هم پر دارند.
از ایشون هم ممنونم و ازشون پوزش میخوام اگه احیانا جسارتی که کردم.
پیروز باشید
نقل قول  
dark_shadow
Member
نقل قول:
(من از اینجا تا جایی که اعلام خواهد شد، هیچی نفهمیدم!) نظریه ابر ریسمان که نظریه ای براساس ریاضی است و دانشمندان در حال پیدا کردن راهی برای ازموندن ان هستند که یافتن بوزون هیگز یکی از همین راه های ازمونی است یکی از اثرات ابرریسمان این است که و نظریات جانبی ان وجود جهان موازی است که اگر اثبات شود به این معناست که بی نهایت جهان موازی وجود دارد پس احتمال به وجود امدن این جهان با ثابت کیهانی با دقت ده به توان 18به صورت رندمی چیز خاصی نخواهد بود(تا اینجا نفهمیدم) این دیگر مثال اماری ساده است(!!!...ساده بود؟؟؟!!!)

بنده مفهوم این قسمت را به زبانی ساده تر توضیح می دهم:
نظریه ی (ابر) ریسمانی(String Theory) یک قسمت از فیزیک نظری است و مفهوم دشواری هم دارد. اما در اینجا به این معناست که: جهانی که می بینیم تنها قسمتی از کل جهان هایی است که وجود دارد.در جهانی که می بینیم احتمال پیدایش حیات مقدار ثابت و کمی است( بعنوان مثال x ) و بعد از y مرحله باعث پیدایش حیات شده است( یعنی از y مرحله، تمامی مراحل با شکست مواجه شده است و تنها یک حرکت موفقیت آمیز وجود داشته که باعث ایجاد حیات شده است.)حال اگر تعداد مراحل را زیاد تر کنیم شانس اینکه موفقیت کسب کنیم بیشتر می شود( مثلا در پرتاب 100 باره یک تاس در مقابل 2 بار پرتاب ،شانس(موفقیت) اینکه عدد 6 پدیدار شود بیشتر خواهد بود).حال در این نظریه تعداد این مراحل آنچنان زیاد است که احتمال پدید آمدن حیات خیلی زیاد است و دیگر مانند عدد x احتمال کمی نیست(مانند پرتاب میلیارد بار تاس در مقابل 2 بار پرتاب، برای پدیدار شدن عدد 6!)
نقل قول  
kendal
Member
بنده جسارتا میخوام آخرین کامنت جناب budah رو تا جایی که بتونم به طریقی قابل فهم ویرایش کنم! البته ممکنه همه بفهمن ایشون چی گفتن ولی با کمی تقلا و عرق ریختن! و این بخاطر بعضی کلماته که یا حذف شدن، یا زاید هستن، یا اینکه در جای خودشون نیومدن!

درباره خدای اسپینوزا نیز یعنی خدایی که کل هستی را در نقطه اغازین یا کل قوانین را("یا کل قوانین را" باید بعد از "کل هستی" میومد) اغاز کرد (=آفرید) و کاری به دیگر چیز ها ندارد[،] او نه پیامبر دارد نه معجزه و نه میتواند به دعای ما جواب گوید چون این به معنای شکستن قوانین و کل ثوابت طبیعت است چون بر فرض بکند (یعنی بر فرض پیامبر آوردن و معجزه و استجاب دعا مربوط به خدا باشد) به معنای نابودی کل کیهان هست [چون عملی خلاف قوانین طبیعی صورت پذیرفته، واین یعنی نقض قوانین، یعنی بی اثر شدن این قوانین، و در نتیجه این قوانین بیخاصیت میشوند، هستی -که شالوده و اساس آن قوانینش هستند- به هم میریزد.] ولی هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ خود مطرح میکند 'کهئ و نظریه ای را مطرح کرد ' (داخل گیومه کوچک باید حذف شود) که برای به وجود امدن جهان از هیچ و داشتن چنین ثوابت کیهانی نیاز به خدا نیست [.] 'با وجود داشتن' (داخل گیومه کوچک حذف گردد)
(من از اینجا تا جایی که اعلام خواهد شد، هیچی نفهمیدم!) نظریه ابر ریسمان که نظریه ای براساس ریاضی است و دانشمندان در حال پیدا کردن راهی برای ازموندن ان هستند که یافتن بوزون هیگز یکی از همین راه های ازمونی است یکی از اثرات ابرریسمان این است که و نظریات جانبی ان وجود جهان موازی است که اگر اثبات شود به این معناست که بی نهایت جهان موازی وجود دارد پس احتمال به وجود امدن این جهان با ثابت کیهانی با دقت ده به توان 18به صورت رندمی چیز خاصی نخواهد بود(تا اینجا نفهمیدم) این دیگر مثال اماری ساده است(!!!...ساده بود؟؟؟!!!) البته راسل گفته خدای اسپینوزا را نمی توان رد یا اثبات کرد ولی ربطی به رددیگر خدایان ندارد( فکر کنم آخرش دیگه قابل فهم بود!)


دوستان گرامی اگه چیزی بیشتر از من فهمیدید، دریغ نفرمائید.
نقل قول  
dark_shadow
Member
نقل قول از amir niyakoo:
البته ممکنست این پاسخ درست باشد، چون قرار نیست جهان مطابق سیستم شناختی ما باشد و شاید اصلا کیفیاتی چون زمان و مکان و ... وجود خارجی نداشته باشند.
اما قبول دارید که هضم چنین مطلبی (اینکه از اول هستی بوده و فاقد زمان و مکان هم بوده) برای ما انسانها دشوار است؟!

البته این قسمت نظر شخصی بنده بود و در ابتدا هم گفتم که شاید چنین باشد.هدفم این بود که ابتدا انتها در بازه هایی خاص معنی دارند اگرچه ما فرض می کنیم جهان همیشه بوده است(مثلا بوجود آمدن موجودات زنده دارای ابتدایی است).

هضم مطلب جهان بی ابتدا همانقدر دشوار است که پیدا کردن ابتدا و انتهای یک دایره ی رسم شده.
نقل قول  
budah
Member
درباره خدای اسپینوزا نیز یعنی خدایی که کل هستی را در نقطه اغازین یا کل قوانین را اغاز کرد و کاری به دیگر چیز ها ندارد او نه پیامبر دارد نه معجزه و نه میتواند به دعای ما جواب گوید چون این به معنای شکستن قوانین و کل ثوابت طبیعت است چون بر فرض بکند به معنای نابودی کل کیهان هست ولی هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ خود مطرح میکند کهئ و نظریه ای را مطرح کرد که برای به وجود امدن جهان از هیچ و داشتن چنین ثوابت کیهانی نیاز به خدا نیست با وجود داشتن نظریه ابر ریسمان که نظریه ای براساس ریاضی است و دانشمندان در حال پیدا کردن راهی برای ازموندن ان هستند که یافتن بوزون هیگز یکی از همین راه های ازمونی است یکی از اثرات ابرریسمان این است که و نظریات جانبی ان وجود جهان موازی است که اگر اثبات شود به این معناست که بی نهایت جهان موازی وجود دارد پس احتمال به وجود امدن این جهان با ثابت کیهانی با دقت ده به توان 18 به صورت رندمی چیز خاصی نخواهد بود این دیگر مثال اماری ساده است البته راسل گفته خدای اسپینوزا را نمی توان رد یا اثبات کرد ولی ربطی به رد دیگر خدایان ندارد
نقل قول  
budah
Member
استدلالی وجود دارد به نام تیغ اوکام که میگوید فرضیه وجود خدا به عنوان اینکه موجودی متمایز از جھان در نھایت علم و قدرت جھان را آفریدهاست، حداکثر
نتیجه قابل حصول است، پس ھر مدل دیگر که بتواند با مفروضاتی ساده تر جھان را تبیین کند، بر این فرضیه ارجحیت دارد پس میتوان گفت دانش توضیح میدھد که چگونه پیچیدگی از سادگی ایجاد شده هست. فرضیه وجود خدا ھیچ توضیح ارزشمندی برای ھیچ پدیدهای نیست، زیرا صرفاً آن چیزی را فرضذمیگیرد کع قرار است توضیح دھیم. فرض سختی میکند تا مسئله سختی را توضیح دھد، و مسئله را رھا میکند. بعد بنا بر دستاورد های علمی ترتیب جهان اینگونه است نخست نخست مهبانگ سپس ذرات بنیادی بعد هسته اتم ها بعد خود اتم ها نخستین عنصر هیدروژن و هلیوم نخستین ستارگان سپس کهکشان ها و سحابی ها و ستارگان نسل دوم سپس سیاره ها و بعد سرد شدن زمین کوه ها و نخستین تک یاخته ها سپس موجودات دریا سپس گیاهان سپس موجودات خشکی که یکی از انها بر پایه فرگشت در 2 میلیون سال پیش ( نه 6 هزار سال پیش) انسان گونه ها و از این اسنان گونه ها 200 هزار سال پیش که هموسپین ها که ما می باشم به وجود امدند در افریقا و سپس حدود صد هزار سال تا 50 هزار سال پیش از افریقا کوچ کردند و دو گروه انسان گونه گونه نئاندرتال ها و هموارکتوس ها 30 هزار سال در زمین اشتراک داشته اند چنین ترتیبی بدون دخالت خدا می باشد و ان چیز که شما گفتی که از یک خدای تنبل سر میزند ...
نقل قول  
amir niyakoo
Member
بخشِ « لبته ممکنست این پاسخ درست باشد، چون قرار نیست جهان مطابق سیستم شناختی ما باشد و شاید اصلا کیفیاتی چون زمان و مکان و ... وجود خارجی نداشته باشند.
اما قبول دارید که هضم چنین مطلبی (اینکه از اول هستی بوده و فاقد زمان و مکان هم بوده) برای ما انسانها دشوار است؟! » پاسخ من بود که نمیدانم چرا در ادامه ی نقل قول آمده؟!!!!!

من که بعد از /quote] تایپ کردم
نقل قول  

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.


Powered by You