رسته‌ها
این کهنه رباط عالم
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 2 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 2 رای
✔تهران امروز شهر بزرگی است که میلیونها نفر درآن زندگی میکنند. چند صد هزار اتومبیل و اتوبوس روزانه این جمعیت انبوه را از یک گوشه بگوشه دیگر شهر میبرد. اخیرا مترو هم نقاط مختلف این شهر درهم و بر هم را بیکدیگر متصل کرده است.
این شهر با قیافه ظاهری مدرن و ساختمانهای بلند و کوتاه در ۵۰-۶۰ سال اخیر شبیه یک حشره غول پیکر دچار دگردیسی های متعدد گردیده است. اگر کاملا غیر ممکن نباشد بسیار مشکل است که شباهتی بین تهران گذشته وتهران کنونی پیدا کرد.

همین استدلال در باره نحوه زندگی تهرانیها در گذشته و حال صادق است. نسل جوانی که امروز در تهران زندگی میکند بزحمت میتواند قبول کند که که ۶۰ سال پیش تهران یک ده بزرگ بدون آب و فاضل آب، (بسیاری از محلات تهران) بدون برق و فاقد بدیهی ترین امکانات شهری بود.

فقط افراد سالخورده با سنین ۶۵ به بالا قادر هستند وضعیت فلاکت بار تهران را بیاد بیاورند. از آنجاییکه این گروه بسرعت و بدون وقفه بسرای باقی میشتابند تدوین خاطرات گذشته حتی اگر کاملا هم دقیق نباشد وسیله ای خواهد بود برای نسلهای آینده که نحوه زندگی شهرنشینان عادی در زمانهای گذشته مورد مطالعه قرار دهند چه بسا که در این رهگذر درسهای آموزندهای برای جوانان امروزی وجود داشته باشد.

نویسنده این سطور قصد نوشتن تاریخ ندارد. نویسنده نه بضاعت علمی لازم و نه تسهیلات و اطلاعات کافی در دسترس دارد.

این کتاب مجموعه ایست از خاطرات کودکی و تا سر حد امکان سعی شده که بدون کوچکترین ملاحظه و ژورنالیسم واقعیت ها برای خواننده منعکس گردد. شکی نیست که این واقعیت ها از دریچه چشم یک کودک دبستانی ترسیم گردیده است و به همین دلیل وقایع ذکر شده لاجرم فاقد دقت تاریخی است. با این وجود هر آنچه برشته تحریر در آمده است تا جاییکه به نویسنده مربوط میشود واقعیت دارد.

در مواردی شاید توضیحات واضح و پیش پا افتاده باشد ولی هدف نویسنده فقط روایت یک داستان نبوده است. ثبت زندگی روزمره مردم عادی شاید یک کار خارق العاده نباشد ولی با پیشرفت حیرت انگیز تکنولژی با رفتن یکی دو نسل کوچکترین اثری از نحوه زندگی مردم عادی باقی نخواهد ماند. شاید هم اکنون دیگر کسی نتواند بخاطر بیاورد که شستشوی ظروف خانه معضل بزرگی بود و مردم از فرآوده های گیاهی به اسم چوبک برای اینکار بهره میگرفتند. امروزه شما درب یخچال و فریزر را باز میکنید و بهر مقدار که به یخ احتیاج دارید از آن برداشت میکنید. چند نفر را شما میشناسید که بخاطر بیاورند یخ با چه اشکالاتی تولید و توزیع میشد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
129
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
toorajhashemi
toorajhashemi
1397/06/11

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی این کهنه رباط عالم

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
این کهنه رباط عالم
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک