رسته‌ها
افسانه چیای آگری
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 34 رای
نویسنده:
مترجم:
طیفور کردی
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 34 رای
✔️ کوه بلند و زیبای آرارات که در زبان کُردی «چیای آگری» خوانده می شود. چیا به معنی کوه و آگری به معنای آتشین است این کوه نام های مختلفی دارد؛ در زبان ارمنی به آن «مازیک» یا «میسیس» می گویند. در ترکیه به آن «آغری داغ» بمعنی کوه آغری گفته می شود که احتمالا آغری از همان آگری گرفته شده است.
این کتاب تنها داستانی عاشقانه نیست بلکه حکایتی است از مردمی سنت پرست و خوبی و بدی سنت ها و مهمتر از همه ظلمی هزاران ساله که این بار مردم بخاطر سنتی قدیمی در برابرش می ایستند
یاشار کمال که در برابر ظلم دولت و پاشاها و بیگ ها و ... قلم تندی دارد ولی در برابر عقاید مردم که خود به بیشترشان اعتقادی ندارد با نرمش بیشتری برخورد می کند چون وی خود بخشی از این مردم است و خود را جدا از آنها نمی داند. یاشار کمال شاید جزء نویسندگان مدرن ادبی نباشد ولی در همان سبک قدیمی خود حرف های زیادی برای گفتن دارد و برای مردم می نویسد.
چیایی ها کله شق و متعصب بودند، گوششان به کسی بدهکار نبود، اما اگر کسی به آنها پناه می برد و تمنایی داشت هرکس که بود ناامید و دست خالی او را بر نمی گرداندند. هر چیز در چیای آگری براساس رسم و آیین بود.کسی نمی توانست مرزش را بشکند. این سنت ها که مربوط به گذشته اند و در زمان حاضر بیشترشان دست و پاگیرند و حتی به تعصبات کورکورانه ای و خونریزی و... منجر می شود و نویسنده در طول داستان این را نشان می دهد. به قول مترجم؛ یاشار کمال می داند تا روابط اجتماعی از بنیان دچار دگرگونی نشوند، سنت شکنی در حد افسانه، در حد قهرمانی و حماسه باقی می ماند و این فسانه ها و حماسه ها هستند که زمینه ساز دگرگونی های عمیق آینده اند.
در ادامه این افسانه، آهنگری با افکاری متفاوت پیدا می شود که نقش آدمی متجدد را برعهده دارد و می تواند اشاره به نقش اسطوره ای کاوه آهنگر باشد که بنیاد ظلم را برکند. یاشار کمال در این کتاب هدف دیگری هم دارد و در آخر داستان آنرا با غم عجیبی نشان می دهد. کشته شدن یکی از عشاق که علتی جز تعصب ندارد. دوست داشتن هم همراه کینه و خشم از بین می رود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
83
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
miran2009
miran2009
1390/04/30

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی افسانه چیای آگری

تعداد دیدگاه‌ها:
4
من کاری به ترجمه این کتاب ندارم چون ترجمه ی از این کتاب ، از زبان ترکی به کردی رو با ترجمه استاد شُکر مصطفا را خواندم ، اما دوستای که در بخش نظر این کتاب پای جعل اسم منطقه رو جلو کشیدن خواستم بگم که شما دوستای گرامی یه عمریه اسم علی رو اًلی تلفظ می کنید خود ترکا کلمه "قند" رو "گند" تلفظ میکنند . خود ترکا منظورم دولت ترکیه هست اسم منطقه بزرگ کردستان رو منع کرده حقوق چهل میلیون از مردمش رو زیر پا گذاشته حالا ما اسما رو جعل می کنیم یا ... دیگه تو کشور خودمون ایران بماند. در سنندج ریدن به هرچی اسم منطقه س داداش هورامان رو اورامان تلفظ می کنید "چرنوو " اسم یه روستا هست اسمش رو " چرای نو" گذاشتن ، حالا ما اسم آغری رو آگری تلفظ می کنیم ما جاعل اسم منطقه هستیم !
پی نوشت1: می دونم اینجا جای تعصب نیست اما یه کم منطق هم چیز خوبیه من منتقد ادبیات نیستم ترجمه ی این کتاب هرچی باش خوب یا ضعیف نظر دوستای خوبم رو قبول ندارم این جعل اسم نیست .
پی نوشت 2: کتاب داستان قشنگی داره ارزش یه بار خواندن رو داره
پی نوشت 3: دیالوگ قشنگ یه فیلم یادم اومد جمع بندی
جمع بندیم اینه که این نفرت چیز بیخودیه. زندگی کوتاه تر از اونیه که بخوایم همیشه خشمگین باشیم.
ما دوستیم نه دشمن. جایز نیست که دشمن باشیم. اگرچه هیجانات بر ما غالب می شوند.
جایز نیست که ریسمان محبت رو پاره کنیم. نوای جادویی خاطرات ,آن هنگام که دوباره نواخته شوند
فزونی می گیرند و به فرشتگان ذاتی و نیک سرشتمان تبدیل می شوند.
ﻳﺎﺷﺎﺭ ﮐﻤﺎﻝ ﻳﮏ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﮐﺮﺩ ﺗﺒﺎﺭﻩ ﮐﻪ ﺭﻣﺎﻧﻬﺎﺵ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺣﺮﻑ ﻭﺍﺳﻪ ﮔﻔﺘﻦ ﺩﺍﺭﻩ. ﺍﻗﺎﯼ ﺍﻣﻴﺮ ﻋﺰﺗﯽ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﻧﮋﺍﺩ ﭘﺮﺳﺘﯽ ﺑﺮﺩﺍﺭﻳﻦ ﺍﮔﺮﯼ ﻧﺎﻡ ﮐﻮﻩ ﺍﺭﺍﺭﺍﺕ ﻫﺴﺘﺶ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻫﻠﺶ ﮐﺮﺩﻥ و ﺁﮔﺮ ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﮐﺮﺩﯼ ﻳﻌﻨﯽ ﺁﺗﺶ ﻳﻌﻨﯽ ﮐﻮﻩ ﺁﺗﺶ. ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﻧﮋﺍﺩ ﭘﺮﺳﺖ ﮐﻤﺎﻝ ﺁﺗﺎﺗﺮﮎ ﺍﺳﻤﺶ ﺭﻭ ﮐﺮﺩ ﺁﻏﺮﯼ. ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﻳﮕﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺑﺬﺍﺭﻳﻢ
این کتب در اصل در خصوص محل زندگی نویسنده کتاب (یاشار کمال ) می باشد که شامل منطقه ای کردنشین میباشد در ضمن خود نویسنده نیز کرد می باشد
نام جعلی؟هر اسمی که غیر ترکی و فارسی باشه جعلیه؟اسم خاصی که برای یگ منطقه جغرافیایی خاص که ساکنان اون منطقه به زبان خودشون اسمی رو بکار می برن جعلیه؟اینجام دست از این تفکراتتون نمیخواین بردارین؟بسه دیگه.از بس همه چی رو مصادره کردین خسته شدیم...
افسانه چیای آگری
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک