رسته‌ها
سفرنامه تاورنیه
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 64 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 64 رای
به تصحیح و تجدید نظرکلی: حمید ارباب شیرانی

سفرنامه تاورنیه، تألیف ژان باپتيست تاورنيه به زبان فارسى از سفر مؤلف اروپايى به ايران مى‌باشد. تاورنيه يكى از بزرگترين سياحان قرن هفدهم ميلادى است كه در شناساندن ايران به بيگانگان و به خصوص فرانسویان نقش زيادى ايفا كرده است. حقيقت‌بينى و موشكافى وى در اين سفرنامه، به طورى است كه همه جا كاملا به چشم مى‌خورد و خواننده را به تحسين وا مى‌دارد.
تاورنيه مطمئنا ايران را بهتر از ايرانيان همزمان خويش شناخته است، زيرا در شش سفر طولانى كه به ايران داشته، با نظرى دقيق نسبت به همه امور، از بزرگترين مسائل تا كوچك‌ترين آن‌ها توجه كرده و با صراحت و صداقت آن چه ديده و در اطرافش گذشته به رشته تحرير در آورده است. بدون شك تاورنيه از سياحان هم‌زمان و جهانگردان بعد از خود ارزش و اهميت بيشترى دارد، زيرا: تعداد مسافرت‌ها و مدت اقامتش در هر يك از اين اسفار خيلى بيشتر از ديگران بوده است، و حق تقدم او نسبت به جهانگردان آن زمان حتى شاردن او را برتر مى‌سازد، به اضافه در دوره‌اى اقدام به اين مسافرت‌ها نموده كه عظمت و جلال ايران به آخرين حد خود رسيده و هنر و صنعت ايرانى مراحل كمال خود را مى‌پيموده است. همچنين شرح راه‌ها، شهرها، دهات، گفتگوها و برخوردها و حوادث را با اسلوبى دقيق و همه جانبه و مبسوط بيان نموده است. در همه سفرهايش نقاش مخصوصى به دنبال آورده كه شاهكارهاى معمارى، نقشه شهرها، قلاع، پل‌ها، البسه مخصوص ايرانيان و حتى وسائل ساده زندگى آن دوره را ترسيم نموده است.
و ما از بركت همين علاقه است كه اكنون حداقل آن همه شاهكار هنرى را با آن كه اغلب نابود شده، بر روى تابلو در اين كتاب مى‌بينيم و مى‌ستاييم.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
748
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hamed9811
hamed9811
1392/06/06

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سفرنامه تاورنیه

تعداد دیدگاه‌ها:
3
به جرات می‌تونم بگم بهترین سفرنامه‌ای است که خوانده‌ام. کتاب ۷۴۸ صفحه است و چیزی حدود ۲۰۰ صفحه‌ی آن در ایران نمی‌گذرد. تیزبینی تاورنیه و دیدارهای پیاپی او با شاه و بزرگان ایران، و همچنین روایت تاریخ سلسله‌ی صفویه و گشت‌وگذار در میان مردم، و البته وصف زنده‌ی تجارب، این کتاب رو هم به‌لحاظ اطلاعاتی که در آنست و هم به‌لحاظ لذت‌بخش بودن تبدیل به یک کتاب درجه یک می‌کند. آدم با خوندن این کتاب آرزو میکنه کاش حافظه‌ای داشت که بتواند همه‌ی این کتاب را حفظ کند. ترجمه‌ی هنرمندانه‌ی اثر هم که جای خود را دارد.
یکی از نکات جالبی که از کتاب یاد گرفتم: در عصر صفویه، نه مشهد و نه قم، بلکه اردبیل مقدس‌ترین شهر ایران بود، چراکه قبر شیخ صفی آنجا بود. شاه عباس به دلایل اقتصادی، مشهد رو مشهد کرد.
به جرات می تونم بگم که قسمت بزرگی از پایان نامه خودم رو مدیون وبسایت شما و اعضای فعال اون هستم. چرا که نوشتن پایان نامه های کاملا پژوهشی با قیمت سرسام آور کتاب و سختی انجام پزوهش در کتابخانه های دانشگاه بسیار زمان بر هست. انشاالله در قسمت تقدیر و تشکر پایان نامه خود از وبسایت شما و اعضای اون تقدیر ویژه به عمل میارم.موفق باشید و پاینده:x:x:x:x
سفرنامه تاورنیه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک