اردشیر خورشیدیان
(1325 هـ.خ)
چشم پزشک، پژوهشگر، نویسنده و رییس «انجمن موبدان تهران
مشخصات:
نام واقعی:
اردشیر خورشیدیان
تاریخ تولد:
1325/04/00 خورشیدی
تاریخ درگذشت:
محل تولد:
یزد
جنسیت:
مرد
ژانر:
دین زرتشت
زندگینامه
پدرش، موبد «هرمزدیار»، پسر موبد «اردشیر» و «سلطانبانو خورشیدیان»، کارمند «بانک ملی» و از اعضای «انجمن موبدان یزد» بود. اردشیر خورشیدیان پس از گرفتن دیپلم، برای دنبال کردن آموزش و تحصیل در رشته پزشکی، از یزد به اصفهان کوچ کرد و پس از فارغالتحصیلی در این رشته، بر آن شد که رشته چشم پزشکی را دنبال کند. او مدرک پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۵۳ خورشیدی از «دانشگاه اصفهان» گرفت. پس از گذراندن دوران سربازی و کار کردن در مناطق محروم کشور، سال ۱۳۵۶ خورشیدی در آزمون رشته تخصصی چشمپزشکی پذیرفته شد. دکتر خورشیدیان بورد تخصصی در رشته بیماریها و جراحیهای چشم و پروانه کار در این رشته را در اواخر سال ۱۳۵۹ گرفت. او از سال۱۳۶۰ در مطب خصوصی، بیمارستانهای «آریا» و «مصطفی خمینی» و نیز «مرکز جراحی فوق تخصصی ونک» در تهران به کار پرداخت و در سال ۱۳۶۵ پس از ارایه مدارک کافی و گذراندن مراحل لازم، رسما عضو «آکادمی چشم پزشکان امریکا» شد. از آن پس، برای فراگیری روشهای نوین و پیشرفته در انجام جراحیهای چشم، پیوسته پیشتاز بوده است. دکتر اردشیر خورشیدیان در سال ۱۳۷۵ با همیاری دوستان و همکاران چشمپزشک خود، برای نخستین بار در بخش خصوصی، دستگاه لیزری تراش عینک بر روی قرنیه چشم را وارد ایران کرد و از همان روزهای آغاز گشایش «مرکز جراحی چشم زمرد»، در مکانی پشت «حسینیه ارشاد»، روش نوین جراحی چشم را به دیگر همکارانش آموزش داد. سپس با کمک همکاران چشم پزشک خود، توانست کار ساخت، آمادهسازی و راهاندازی مرکز فوق تخصصی چشم ونک را در بزرگراه «حقانی» به انجام رساند. او از جمله چشم پزشکانی است که سال ۱۳۸۲، روش بیحسی با قطره چکان و بدون نیاز به آمپول بیحس کننده یا بیهوشی و زدن بخیه را در کشور استرالیا آموخت و در «کنگره چشم پزشکی ایران»، در مرکز جراحی چشم ونک، روش نوین «فیکو تاپیکال» را به روش زنده، به همکاران چشم پزشک خود ارایه داد. پس از آن نیز با شرکت در کنگرههای خارج از کشور، روشهای نوین جراحی چشم را آموخت و در چند کنگره چشم پزشکی، روشهای جدید در گذاشتن لنزهای چند کانونه را به روش زنده به دیگر همکاران چشمپزشک خود آموزش داد. دکتر اردشیر خورشیدیان از سال ۱۳۶۶ فراگیری «اوستا»خوانی و «یسنا»خوانی با خط «دین دبیره» را نزد پدر آغاز کرد و یافتن چیستیهای فلسفی کیش زرتشتی را نزد موبدان بزرگ زمانه، موبد «فیروز»، «اردشیر آذرگشسب» و «رستم شهزادی» پی گرفت. در این هنگام، چون کار در رشته تخصصی چشمپزشکی را پیشگام بر همه کارهای دیگر میدانست، هرگز نمیخواست فراگیری دانش موبدی، دانشاندوزی در رشته تخصصی او را تحت تاثیر قرار دهد. فراگیری دانش دینی موبد اردشیر نزدیک به ۱۰ سال به درازا کشید. او در سال ۱۳۷۵، آمادگی خود را در گذرانیدن آزمونهای انجمن موبدان تهران اعلام کرد و پس از قبولی در آزمونهای پایانی، اجازه یافت با پوشش موبدی که نماد نگاهبانی آگاهانه و باورمندانه از نهاد دین و فرهنگ زرتشتی است، در آیینی ویژه، دانشآموختگی دینی را جشن بگیرد. به این آیین، «نوزوت» میگویند که موبدزاده به جایگاه «موبدی» میرسد. «نگرشی نو بر تخت جمشید»، کتاب «جهانبینی اشوزرتشت»، «پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان»، «بن پایههای شناخت» و سخنرانیهای گردآوری شده موبد دکتر اردشیر خورشیدیان در مجامع دینی، فرهنگی و میهنی در کتابی به نام «دهش فرهنگی یا لُرک مینوی»، از جمله آثار چاپ شده او هستند.
بیشتر
آخرین دیدگاهها