رسته‌ها

تاریخ بیست ساله ایران - جلد 1 - کودتای 1299

تاریخ بیست ساله ایران - جلد 1 - کودتای 1299
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 41 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 41 رای
تاریخ بیست ساله ایران، نام اثری است هشت جلدی به نگارش و تألیف حسین مکی.
این اثر از بسیاری از جهات یک اثر منحصر به فرد محسوب می‌گردد. برای نخستین بار در طول تاریخ معاصر ایران، نگارش و نشر یک اثر بیش از چهل سال به طول انجامیده‌است. این اثر که بخش‌هایی از مجلد نخست آن در سال ۱۳۲۱ در روزنامه مهر ایران منتشر می‌شده، سر انجام در سال ۱۳۶۴ (جمعا چهل و سه سال) به چاپ جلد نهایی (جلد هشتم) رسیده‌است.
بر خلاف نام کتاب، این اثر به شرح وقایع ۱۲۹۹ تا ۱۳۲۳ (بیست و چهار سال) می‌پردازد. برخی معتقدند که کتاب‌های زندگانی سیاسی سلطان احمد شاه و نفت و نطق مکی (هر دو به قلم همین نویسنده) را نیز می‌توان به عنوان مقدمه و موخره تاریخ بیست ساله ایران در نظر گرفت.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
649
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
vforw
vforw
1398/09/30
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ بیست ساله ایران - جلد 1 - کودتای 1299

تعداد دیدگاه‌ها:
3
دستتون درد نکنه بسیار عالی خدا خیرتون بده ....... کتاب بسیار خوبیه واسه شناخت اون دوره از تاریخ .
کتاب تاریخ بیست ساله از این جنبه که مدارک گوناگون و از لحاظ گرایش سیاسی متضاد را گرد آوری کرده است می‌تواند به عنوان یک خزانۀ اسناد مورد استفاده قرار بگیرد. ولی باید چند نکته را توجه داشت. نخست اینکه نویسندۀ آن مورخ نبود با شیوۀ تاریخ‌نویسی هیچ آشنایی نداشت و در این کتاب هشت جلدی نیز در مجموع به اندازۀ یک جلد از خودش مطلب ننوشته است؛ بلکه تنها مدارکی را عینا نقل کرده و در میان مدارک به فحاشی و گفتن سخنان لاطائل و تئوری‌های توطئه پرداخته است. بنابراین نوشته‌های خود مکی مطلقا فاقد ارزش و از قماش ناسزاگویی‌های معمول در دستگاه پروپاگاندای جمهوری اسلامی هستند. تنها در مدارک گوناگونی که آورده است چون چنانکه گفتم تا حدی انصاف را در نقل روایت‌های متضاد رعایت کرده است می‌تواند مفید باشد.
به همه حضرات بلاخره این کتاب ارزشمند را تقدیم میکنم. باشد که مورد استفاده و علاقه دوستان ما قرار گیرد و همه بتوانند این کتاب ارزشمند را دریافت کنند. امیدوارم همگی راضی باشید
تاریخ بیست ساله ایران - جلد 1 - کودتای 1299
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک