رسته‌ها
نزهه القلوب
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 23 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 23 رای
نزهة القلوب، تألیف حمدالله مستوفى قزوینى است که علاوه بر اطلاعات دقیق جغرافیایى حاوى نکات تاریخى و دقایق ادبى و ضوابط دیوانى و عواید مالیاتى ایران زمان مؤلف و پیش از آن نیز هست. کتاب که به سال 740ق تألیف شده، در شمار چند کتاب نادر گرانبهایى است که به زبان شیرین فارسى تألیف شده و در میان آن چند کتاب انگشت‌شمار نیز مزیت جامعیت و تفصیل بسط و شرح دارد.
با توجه به مقدمه حمدالله مستوفى بر نزهۀ القلوب در مورد سبب تألیف و انگیزه مستوفى، چهار دلیل عمده را مى‌توان ذکر کرد:
فقدان کتابى جامع و فراگیر در مورد جغرافیا و جهان شناسى، که مى‌تواند ناشى از سلیقه‌هاى مختلف و انگیزه‌هاى متفاوت پدیدآورندگان آثار پیش از خود باشد.
نبود کتابى به زبان فارسى در زمینه جغرافیا و جهان شناسى براى استفاده ایرانیان.
به طور کلى با توجه به محیط فرهنگى قرون سوم تا هفتم هجرى قمرى، بیشتر نویسندگان کتاب‌هاى خود را به زبان عربى مى‌نگاشتند. این مسئله ناشى از تاثیر قدرت خلافت در بغداد و سلطه زبان و خط عربى در فرهنگ ایرانى بود. اما با فترت دوره مغول این مسئله کم رنگ‌تر شد.
جامع نبودن برخى از کتاب‌هاى متقدمین که لزوم الحاقاتى بر آنها را ایجاب مى‌کرده است.
عدم دسترسى به برخى از کتاب‌هاى مهم، که مى‌توانسته ناشى از کمبود نسخه‌هاى کتاب باشد، چرا که در آن دوره کتاب‌ها به صورت دستى استنساخ مى‌شده و لاجرم کتابى که مثلاًچند قرن قبل نوشته شده، کمتر در دسترس بوده است.
مؤلف در این امر حدود بیست و نه کتاب اصلى در تألیف این اثر مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از:
1- ارشاد در ذکر قزوین، حافظ خلیل قزوینى؛ 2- آثارالباقیه؛ 3- التفهیم؛ ابوریحان بیرونى؛ 4- آثار البلاد اخبار العباد، زکریا قزوینى؛5- اخلاق ناصری، خواجه نصیر طوسى؛
مؤلف کتاب را در یک فاتحه (شامل دیباچه و مقدمه) و سه مقاله در یک جلد تنظیم کرده است.
مقاله اول: در ذکر تکوین موالید ثلاثه معدن و نبات و حیوان؛ مقاله دوم: در ذکر انسان و مقاله سوم: در صفت بلدان و ولایات و بقاع. کتاب حاضر فقط به مقاله سوم اختصاص دارد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
285
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1398/07/29
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نزهه القلوب

تعداد دیدگاه‌ها:
2
نزهت القلوب یکی از کتابهای نایاب در بازار است قرار دادن این کتاب در اینجا امر پسندیده ایست خصوصا برای محققان که وقتی دستشان از همه جا کوتاه می شود کتابناک مرجع خوبیست
با سلام
لطف کنید کتاب اشکال العالم و احسن و التقاسیم را در سایت خوبتان قرار دهید.
نزهه القلوب
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک