رسته‌ها

جغرافیای اصفهان: جغرافیای طبیعی و انسانی و آمار اصناف شهر

جغرافیای اصفهان: جغرافیای طبیعی و انسانی و آمار اصناف شهر
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 36 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 36 رای
جنبشی که اواخر دوره ی محمدشاه و دوران سلطنت ناصرالدین شاه برای گردآوری مطالب جغرافیایی سرزمین ایران به وجود آمد بسیار مفید بود و کتب زیادی در این زمینه به دست اشخاص قابلی تصنیف شد. «جغرافیای اصفهان» تالیف حسین بن محمد ابراهیم تحویلدار اصفهانی از جمله ی آنهاست. مولف از اواخر ماه ربیع‌الاول 1294 هجری، «به موجب حکم امنای دیوان دولت اسلامیان پناه ناصری» شروع به تالیف این کتاب کرده است. وی بیش‌تر به مطالب مربوط به جغرافیای انسانی و نوع زندگی مردم پرداخته است، ساکنان اصفهان را به 199 صنف تقسیم کرده و هریک را جداگانه شرح داده است. کتاب هم چنین بحث مفصلی نیز از سردرختی‌ها و صیفی‌ها و تره‌بارها را دربردارد. کتاب حاضر از روی نسخ? متعلق به کتابخانه ی ملی ملک توسط دکتر منوچهر ستوده تصحیح و چاپ شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
151
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/03/26

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جغرافیای اصفهان: جغرافیای طبیعی و انسانی و آمار اصناف شهر

تعداد دیدگاه‌ها:
3
بسیار عالی
بهتر است منابع بر پایه دره های تاریخی باشد و بهترین رفرنس برای شما کتاب نقد منابع تاریخی اقای دکتر بیات
با سلام تشکر از قرار دادن این کتاب در سایت خوبتان
نکته بسیار مهم در این کتاب و دیکر آثاری که شرایط اصفهان در گذز قرن نوزدهم را به تصویر کشیده است نابودی تدریجی نساجی و صنایع وابسته به ان به دلیل واردات کالاهای با قیمت تمام شده پایین تر و کیفیت بالاتر اروپایی و روسی است و به تدریج بازرگان ایرانی بدل به دلال شرکت های خارجی می گردد.
البته در دهه های نخست قرن نوزدهم بازدیدکنندگان بیگانه به خرابی بافت شهری اصفهان به دلیل جنگ های پی در پی داخلی ایران قرن هژدهم اشاره داشتند و شاید اگر ایران آن دهه ها ناگاه با اروپای مسلح به انقلاب صنعتی روبرو نمی شد به دلیل ثبات نسبی در قرن نوزدهم به تدریج اصفهان شکوه خویش را باز می یافت.
اما زمانه سر سازگاری نداشت و ناگاه میهنمان بدون هیچ پیش زمینه ای با صنایع عصر بخار روبرو شد که نتیچه ان نیز قابل پیش بلینی بود.
جغرافیای اصفهان: جغرافیای طبیعی و انسانی و آمار اصناف شهر
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک