رسته‌ها
منطق صوری - جلد 1 و 2
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 32 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 32 رای
کتاب «منطق صوری - جلد اول و دوم» اثر دکتر «محمد خوانساری» است. این کتاب درباره‌ی منطق صوری و از کتاب‌های مهم درسی در رشته‌ی منطق است و از نظر فصیح و روان بودن برای آموزش مبتدیان بسیار اهمیت دارد. نویسنده با نوشتن مجدد منطق تلاش کرده که منطق صوری و ارسطویی به زبان روز نوشته شود.
او درباره‌ی این اثر می‌گوید:
«این کتاب چکیده‌ای از مطالعات بسیار من است و عمده سعی بنده این بوده که مبانی منطق به زبانی بسیار ساده ارائه شود. چون تمام مباحث منطق به نحوی با معقولات ثانی در ارتباط هستند. این معقولات هم بسیار مجرد و انتزاعی می‌باشند. چنان که گاه حتی تصور این مفاهیم هم مشکل است. مثل تصور کردن نوع، جنس، جوهر، عَـَرض و… . من فقط تلاش کرده‌ام به نحوی به هر یک از آنها تا اندازه‌ای مفهوم بدهم و با مثال‌های متنوع و متعدد عینیت بخشم، به طوری که برای خواننده قابل فهم باشد، کاری که در دیگر کتاب‌های منطق انجام نشده است. در تألیف آثارم بیشتر به منطق‌های اسلامی که در قلمرو فرهنگ اسلام نوشته شده، مراجعه می‌کنم. از شفا و اشارات ابن سینا و البصائر النصیریه (که شیخ محمد عبده بر آن حاشیه نوشته است) گرفته تا شرح‌هایی که بر اشارات نوشته شده، مخصوصا شرح خواجه نصیرالدین طوسی و اساس الاقتباس خواجه نصیر (که کتاب بسیار ارزشمندی در زمینه منطق است) و شرح منظومه ی حکمت حاج ملاهادی سبزواری و همچنین ترجمه فرانسوی ارغنون ارسطو و منطق هایی که اروپائیان بر پایه ارغنون تألیف نموده‌اند؛ از جمله: منطق صوری تالیف دوپ Dopp؛ و رساله در منطق صوری تألیف گبلو Goblot و منطق مختصر تألیف ژاک مارتین Jeaques martin و کتاب معروف منطق پور رویال. البته در تألیف این آثار از اندیشه‌های خودم نیز مدد می‌گیرم.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
403
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
raminsb
raminsb
1398/04/22

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی منطق صوری - جلد 1 و 2

تعداد دیدگاه‌ها:
1
دکتر خوانساری که از پروردگان مکتب فاضل تونی هستند فرهنگ باستانی حکمت در سرزمین ما را پاس داشته و با این اثر خود ان را حفظ نموده اند .
منطق صوری - جلد 1 و 2
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک