رسته‌ها

فریدون: داستانی از شاهنامه - دو زبانه

فریدون: داستانی از شاهنامه - دو زبانه
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 12 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 12 رای
زیر نظر: ابراهیم پورداوود

به همراه تصاویر رنگی

«پادشاهی فریدون» ششمین داستانِ پادشاهان و ششمین پادشاهی پیشدادی در شاهنامهٔ فردوسی است که دورانِ پانصدسالهٔ پادشاهیِ فریدون را داستان می‌کند.
در شاهنامه، فریدون از نژاد جمشید معرفی شده‌است. آبتین پدر فریدون از قربانیان ضحاک است، مادرش فَرانک او را به دور از چشم ضحاک به یاری گاو ناموری به نام برمایه (پُرمایه) در بیشه‌ای پرورش می‌دهد. تا هنگامی که کاوه با عاصیان به نزد فریدون می‌روند و وی را به رزم با ضحاک می‌کشانند. فریدون چرم‌پارهٔ کاوه را با پرنیان و زر و گوهر می‌آراید و آن را درفش کاویانی می‌نامد و به کین‌خواهی برمی‌خیزد. برادران فریدون به فرمان او پیشه‌وران را وامی‌دارند که گرزی برای او بسازند که بالای سر آن گاوی شکل باشد. چون گرز گاوسر ساخته می‌شود، فریدون با سپاهش سوی کشور ضحاک حمله می‌برد.
سروش راز باطل شدن جادوی ضحاک را به فریدون می‌آموزد. فریدون به کاخ وارد می‌شود و از شبستان ضحاک شهرنواز و ارنواز، دختران جمشید و خوبرویان گرفتار در آنجا را رها می‌سازد. هنگام مواجهه با ضحاک، گرز گاوسر را بر سر او می‌کوبد ولی پیک ایزدی او را از کشتن ضحاک بازمی‌دارد و فرمان می‌دهد او را با بندی که از چرم شیر درست شده باشد دست و پای ضحاک را ببندد و در غاری در کوه دماوند زندانی کند. سپس فریدون بر تخت ضحاک جلوس کرده بر جهان حکمرانی می‌کند.
برخی جشن مهرگان را یادبودی از به تخت نشستن فریدون می‌دانند. فریدون پس از غلبه بر ضحاک برای واپسین‌بار با دیوان روبه‌رو می‌شود، یا به دیگر سخن با غول‌ها به مبارزه برمی‌خیزد و پس از این مبارزه، همه چیز به اندازه‌های انسانی سوق داده می‌شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
166
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1398/01/24

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فریدون: داستانی از شاهنامه - دو زبانه

تعداد دیدگاه‌ها:
4
جز این است آیین و پیوند کین
جهان را به چشم جوانی مبین
که هرکو نبید جوانی چشید
به گیتی جز از حویشتن را ندید
بدان مستی اندر دهد سر به باد
تو را روز، جز شاد و خرم مباد
[quote='mojtaba5200']بسیار عالی لطف می کنید جلد نخست رو هم بفرستید[/quote]
چطور باید فرستاد؟ میشه راهنمایی کنید
بسیار عالی لطف می کنید جلد نخست رو هم بفرستید
این کتاب جلد دوم (چاپ 1346) از مجموعه است که در اصل قرار بود در هفت جلد توسط شرکت نفت ایران با انتخاب داستانهایی از شاهنامه فردوسی توسط شادروان استاد ابراهیم پورداود چاپ شود که ظاهرا با مرگ استاد در سال 1347 تنها دو جلد آن چاپ شد.
من اسکن جلد نخست این مجموعه با نام بیژن و منیژه 1344 را هم دارم؛ اگر تمایل دارید ارسال کنم.
چون به صورت عکس هست و خودم بلد نیستم pdf بسازم.
با سپاس فراوان،
فریدون: داستانی از شاهنامه - دو زبانه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک