رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
گروتسک در ادبیات
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 17 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 17 رای
آنچه در آغاز تورق کتاب از این اصطلاح به دست می آید این است که در حدود سال 1500 میلادی، در اثنای حفاری هایی که در رم صورت گرفت، دیواره های نقاشی شده ای کشف شده آنها را در ابتدا «گروت» (grote) می گفتند به معنای حفره، که با بسط معنا، می شود حفاری ها.
از این کلمه، صفت «گروتسکو» و اسم «گروتسکا» مشتق شدند که همگی اشاره به نوع نقاشی یاد شده دارند.
کلمه ی گروتسک حدود سال 1532 در زبان فرانسه و حدود سال 1640 در زبان انگلیسی ظاهر شد. کاربردهای اولیه ی آن در زبان انگلیسی به نقاشی های عتیقه که به ویژه در ایتالیا مورد پسند عامه بود محدود می شد. (مثلا گروتسک های رافائل) گسترش کاربرد کلمه ی گروتسک به ادبیات و موضوع های غیرهنری، در سده ی 16 در فرانسه صورت گرفت. (رابله آن را در اشاره به اجزای بدن به کار می برد) اما بعدها، یعنی در سده ی 18، به کارگیری آن در انگلستان و آلمان رایج شد. با این کاربرد جدید، معنای این کلمه نیز وسعت یافت و تداعی آن با کاریکاتور، یعنی موضوع بحث زیبایی شناسان سده ی 18، باعث شد که جوهر کلمه ضایع شود، یعنی کیفیت ترسناک و منزجرکننده ی گروتسک تخفیف یابد و در مقابل، عنصر های مضحکه و خارق العاده تشدید شوند...

کتاب بعد از مقدمه شامل بخش های زیر است :
اصطلاح و مفهوم کلی گروتسک:تاریخچه مختصر
در جستجوی تعریف
گروتسک:اصطلاخ ها و سبک های مشابه
عملکردها و هدف های گروتسک
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
sadnaee
sadnaee
1398/02/30

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی گروتسک در ادبیات

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
گروتسک در ادبیات
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک