رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

گیتاشناسی ایران - جلد 3 - دایره المعارف جغرافیایی ایران

گیتاشناسی ایران - جلد 3 - دایره المعارف جغرافیایی ایران
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 35 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 35 رای
برای هر ایرانی نیاز شناخت زیستگاه و لانه و کاشانه خود امری ضروری و سرشتی است مقدس و غریزی و طبیعی در نهاد همه جانداران به ودیعه گذارده و دفاع از آن را بر همگان تکیف کرده است.
چه فراوانند شهرها و روستا هایی که پیشینه هزاران ساله دارند و نامشان از کهنسالی و اصالت آنها حکایت دارد.با وجود این که فرهنگ های جغرافیایی گوناگونی توسط سازمان ها و اشخاص مختلف تهیه شده ،اما تا کنون فرهنگ جامعی که در بر گیرنده کلیه عوارض جغرافیایی ایران باشد تهیه نگردیده است.
نگارنده کتاب، مهندس عباس جعفری، سعی بر آن داشته تا افزون بر شهرهای کشور، به گلچینی از حدود بیست هزار روستای مهم ایران بسنده کند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
Ataman
Ataman
1397/10/22

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی گیتاشناسی ایران - جلد 3 - دایره المعارف جغرافیایی ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
6
باخرز از بخش های دوگانه شهرستان تایباد استان خراسان (= خور-آس-ان: محل برآمدن خورشید) است (برگ 138)
مستوفی در نزهة القلوب (برگ 153) از باغ های انگور اینجا سخن گفته است. بنابراین این نام به ریخت محل باخ-رز به چِم باغ انگور است. چنان که در زبان لکی و کُردی به باغ، باخ گویند. تایباد نیز قاعدتاً به ریخت تاک-آباد بوده است. چنان که انوشک روان به انوشیروان دگرگون شده است.
نام نیسایَ در بیستون (نیشایَ سنگنوشته های آشوری) همان نهاوند (نیهاوند در دورۀ ساسانیان) است. قاعدتاً در زبان های ایرانی گاهی س به ه دگرگون می شود. نیسا به نیها و سپس به نها دگردیسی داشته است. و بر آخر آن پسوند دارندگی (ملکی) آمده است. در نقشه های بطلمیوسی از آن با نام زَرَ-نیس (نیسای زرین) یاد شده است. نی-سای را می توان استراحتگاه کاروان ها گرفت. چنان که نهاوند از منطقه های مهم ارتباطی ایران باستان بوده است و امروزه منطقه ای مهم در مسیر ارتباطی چندین شهر مهم ایران است.
چه این که در کنار دماوند، چِم های گوناگونی برای آن آورده اند.
شهر کوهدشت در استان لرستان، به ظاهر می تواند از دو بخش کوه و دَشت باشد. حمدالله مستوفی در تاریخ گزیده از کوهدشت با نام کورشت یاد کرده است، که در زبان اوستایی می تواند به ریخت کوروشئیتی به چم محل بزکوهی باشد. اگر به ریخت کورودشت بگیریم به چِم دشت بزهای کوهی می شود. در لشگرکشی شیلهاک اینشوشیناک (۱۱۶۵-۱۱۵۱ پیش از ترسایی) به جنوب غربی کرمانشاه، از ناحیه ای به نام اوروکاپلو نام برده است که می تواند همین منطقه کوهدشت منظور باشد. در این شهر خرابه های دو معبد باستانی و یک معبد بت پرستی و چند خرابه ی باستانی دیگر همچنان برجای مانده است.
بسیار ممنون.لطفا کتابهایی در زمینه اکوتوریسم و روستاشناسی در سایت قرار دهید
تشکر از دوست محترم به خاطر هر سه جلد این مجموعه ی ارزشمند .
گیتاشناسی ایران - جلد 3 - دایره المعارف جغرافیایی ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک