رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
معماری زبان
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 36 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 36 رای
کتاب حاضر شامل سخنرانی نوآم چامسکی در دانشگاه دهلی است. او در ژانویه ۱۹۹۶ به دعوت دانشگاه دهلی در آن دانشگاه حضور یافت تا در جمع دانشجویان و اساتید سخنرانی کند. سلسله سخنرانی ‌های چند روزه غالباً پیرامون اندیشه‌های سیاسی وی‌ بود، اما تنها یک روز از این برنامه به مسئله زبان اختصاص داشت و در همین روز بود که محتوای کتاب حاضر شکل گرفت. ریشه‌های فلسفی مطالعه زبان، مروری بر تاریخ زبان‌ شناسی نوین، شرح آخرین نگرش‌های غالب در این رشته، تعاملات میان‌رشته‌ای و ارتباط زبان‌شناسی با سایر حوزه‌های فکری، نقد و چالش وضع کنونی دانش بشری از جمله عناوینی هستند که درباره آن‌ها بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد. همچنین گردآورندگان اثر، شرح و حواشی مختصری نیز در قالب پی‌نوشت بر آن افزوده‌اند که شامل ارجاع‌های متنوع و پرشمار به آثار برجسته زبان‌شناسی نظری است.

در قسمتی از فصل اول کتاب می‌خوانیم: «زبان چیزی جز تجلی خاصی از استعداد اولیه زبانی نیست. این ساده ‌ترین تعریف از مفهوم زبان در پژوهش‌های نظری است که می‌توان به بیان روزمره ارائه کرد. ما زبان را ( انگلیسی، سواحیلی، هندی،...) وضعیت تثبیت شده خاصی از استعداد زبانی می‌دانیم و وقتی می‌گوییم کسی زبانی را می‌داند صرفاً به این معنی است که توانایی زبانی او در یک وضعیت خاص قرار گرفته است. زبان در این مفهوم، دستگاهی است که فرمان‌هایی را به نظام‌های کنش ارسال می‌کند.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
amitab
amitab
1397/10/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی معماری زبان

تعداد دیدگاه‌ها:
1
چومسکی با کشفیات ارزنده خود تحول بنیادی در زبانشناسی پدید آورد, لیکن تبعات ان کشفیات را به تمامی در نیافت . نظریه "ساختار جهانشمول زبان" بایستی فرد را به پذیرش عنصری ورای صورت در نفس آدمی که همان روان نا میرا باشد رهنمون گردد. چومسکی از پذیرش این نتیجه خودداری می کند .
معماری زبان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک