رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
تاریخ جوامع اسلامی
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 25 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 25 رای
آیرا م لاپیدوس، استاد تاریخ اسلام و رئیس سابق مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه کالیفرنیا (برکلی) است. وی با انتشار آثارش تحت عنوان شهرهای اسلامی در اواخر سده‎های میانه (1967) و شهرهای خاورمیانه (1969) در میان اهل فن شهرت یافت.
او در مطالعه جوامع اسلامی روش معمول استفاده از مدلهای طبقات اجتماعی را برای بررسی این جوامع مردود دانست و شیوه و نظریه‎ای بدیع ارائه کرد.«تاریخ جوامع اسلامی» حاصل سالها تتبع او درباره تاریخ اسلام و مسلمانان است که اندکی پیش از بازنشستگی او از کرسی استادی تاریخ اسلام در برکلی منتشر شد. لاپیدوس یک محقق غیر مسلمان است و نگرشی جامعه شناختی به موضوع دارد. لذا از این کتاب نباید انتظار تبلیغ اسلام داشت. اما احترام او به اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامی از خلال کتاب نمایان است.
نویسنده خود در مقدمه اظهار می‎دارد «در این کتاب قصد ندارم اسلام را به شما بشناسانم، بلکه با استفاده از متدهای تطبیقی و مقایسه‎ای سعی می‎کنم نقش اعتقادات، نهادها و گروههای اسلامی را در وقایع تاریخی تبیین کنم.» شیوه‎ای که او برای این کار برگزیده است شیوه‎ای تشریحی است که بر چند فرض استوار است:«جوامع اسلامی بر روی ساختاری از نهادها بنا شده است. این نهادها در معرض تغییر و تحول قرار دارد و روابط بین آن‎ها نیز به مرور زمان دستخوش تغییر و تحول می‎گردد. وجود نهادهای محدود در جوامع اسلامی این امکان را برای ما فراهم می‎آورد که بتوانیم به شیوه‎ای منظم به تحقیق درباره جوامع اسلامی بپردازیم و همچنین این امکان را به ما می‎دهد که بتوانیم هر یک از این جوامع را به عنوان هویتهایی معین و مجزا تشریح و تبیین کنیم. ما با شناخت تفاوتهای موجود بین نهادهای جوامع مختلف می‎توانیم دریابیم که چرا جوامع اسلامی در نمای کلی شبیه هم، اما در ابعاد و ویژگیهای جزئی با هم متفاوت هستند.»
نویسنده یادآور می‎شود که شیوه روایی کتاب بسیاری از ابهامات تاریخ و اختلاف نظرها را پنهان می‎کند و لذا نمی‎توان این کتاب را تاریخ قطعی مسلمانان دانست. اما «این کتاب بر پایه قابل اعتمادترین منابع و بر اساس تازه‎ترین تحقیقات فراهم شده است. به علاوه، برخی از مطالب و تحلیلهای آن از آخرین تحقیقات و مقالات منتشر نشده اقتباس شده» و بنابر این جنبه‎ای کاملا نو دارد.
بر اساس این گزارش ویژگی دیگر کتاب تاریخ جوامع اسلامی جامعیت و گسترگی موضوعی آن است. از عربستان دوران جاهلیت تا سده بیستم میلادی، از آفریقا تا آسیای مرکزی و جنوب شرقی، و از حکومت صدر اسلام تا سلطه مغولان بر آسیا و سکولاریسم در شرق آسیای امروز و نیز مباحث سنت و مدرنیته همه در کتاب بررسی شده است.
این کتاب نه فقط درباره تاریخ اسلام که درباره فرهنگ و تمدن و هنر و فلسفه و کلام اسلامی نیز هست و به علل موفقیت امپراطوری‎های اسلامی، رویارویی اسلام با استعمار و واکنش جامعه مسلمان به ظهور غرب نیز می‎پردازد.
تاریخ جوامع اسلامی روایتی است از علل و چگونگی اسلام آوردن مردمان و اقوام متنوع و گونه‎گون در سرزمین‎های مختلف کره زمین، کوششی است برای پاسخ به این سؤالات که اسلام چیست و ارزش‎های آن کدام است؟ چگونه مردمانی این چنین گونه‎گون به اسلام روی آوردند؟ اسلام چه نقشی در شکل دادن شخصیت، هویت و آمال و آرزوهای آنان داشته است؟ عوامل تاریخی که ارزش‎های فرهنگی و مذهبی مسلمانان را شکل داده کدام است؟
این کتاب، تاریخ گفت‎وگویی است بین نمادهای دینی و زندگی روزمره، کنش و واکنش بین ارزش‎های اسلامی و تجربه تاریخی مردمان مسلمان.
کتاب از سه بخش اصلی تشکیل شده است:
1- خاستگاه تمدن اسلامی؛ خاورمیانه از قرن هفتم تا سیزدهم میلادی
2- گسترش جوامع اسلامی در سطح جهان از قرن دهم تا نوزدهم میلادی
3- تحولات دوره مدرنیسم؛ مردمان مسلمان در قرن نوزدهم و بیستم.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1397/01/31
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ جوامع اسلامی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
تاریخ جوامع اسلامی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک