رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
حکمت تمدنی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 35 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 35 رای
به کوشش: محمد توکلی طرقی

جستارهایی که در این مجموعه گردآوری شده‌اند بین سالهای ۱۹۴۸ تا ۲۰۰۱ نوشته شده و بیانگر دیدگاه استاد احسان یارشاطر در بررسی مستند اجزا و ادوار متفاوت تمدن ایرانی است. در حکمت تمدنی یارشاطر، آمیزش اقوام و ادیان راز بقای فرهنگ و تمدن ایران است؛ تمدنی که دربرگیرندۀ اقوام و ادیان و زبانها و مناطقی چندگانه است. در این خوانش معرفتی، آمیزش با ادیان و اقوام و زبانهای متفاوت نشانۀ پویندگی و پایندگی تمدن ایرانی در ادوار تاریخی است.

بخش اول کتاب دربردارندۀ سه نوشته است. در «شرح حال و یاد آموزگاران»، استاد یارشاطر خلاصه‌ای از سیر زندگی پژوهشی خویش را بیان می‌ کند. بخش دوم دربردارندۀ چهار مقاله و نوشته‌هایی دربارۀ ادبیات و هنر جهان است. بخش «زبان و تمدن» شامل ۹ جستار و گزارش زبانی است که بین سال‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۸ش نوشته شده‌اند. بخش چهارم، «تمدن و راز بقا» دربردارندۀ یک گزارش و ۱۱ مقاله دربارۀ فرهنگ و تمدن، ادوار تمدن ایران و اسلام و بررسی وطن‌پرستی و هویت ملی است.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
یادداشت نویسنده
پیش‌گفتار: یار ایران‌شناسی و حکمت یارشاطری

بخش اول: شرح حال و یاد آموزگاران
1- شرح حال
2 - به یاد پورداود
3 - دستبرد نابهنگام اجل

بخش دوم: ادبیات و هنر
4 - آستروفسکی: درام‌نویس مشهور روسیه
5 - آیا می‌توان از نقاشی جدید لذت برد؟
6- ژرژ سورا و شیوۀ امپرسیونیسم نو
7 - جامبازیان: استاد بالت

بخش سوم: زبان و تمدن
8 - زبان و تمدن
9 - افسانۀ خلقت در آثار مانوی
10 - رستم در زبان سغدی
11 - آثار بازیافتۀ زبان خوارزمی
12 - چند نکته دربارۀ زبان خوارزمی
13 - زبان‌های ایرانی الموت و رودبار الموت و کوهپایه
14 - زبان‌ها و لهجه‌های ایرانی
15 - لهجه‌های ایرانی در ایران و در خارج از ایران
16 - غم زبان

بخش چهارم: تمدن و راز بقا
17 - گزارش کنفرانس یونسکو دربارۀ تدریس و تحریر تاریخ
18 - شیوۀ انصاف
19 - راه نو
20 - مقدمه: دانشنامۀ ایران و اسلام
21 - کیش مزدکی
22 - چرا در شاهنامه از پادشاهان ماد و هخامنشى ذکرى نیست؟
23 - مروری بر تاریخ سیاسی و فرهنگی ایران پیش از اسلام
24 - پیوستگی تاریخ ایران
25 - رستاخیز ایران و ظهور زبان و ادبیات ملی
26 - در جستجوی راز بقا: مسئلۀ رستاخیز فرهنگی خراسان
27 - برخی از ویژگی‌های مشترک شعر فارسی و هنر ایرانی
28 - هویت ملی
29 - وطن‌پرستی

برچسب ها

احسان یارشاطر

مجموعه مقالات

ادبیات و هنر

شرح حال

زبان و تمدن
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1397/01/20
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حکمت تمدنی

تعداد دیدگاه‌ها:
5
برخی از انسان‌ها به تنهایی بار عصری را به دوش می‌کشند. احسان یارشاطر یکی از این افراد است که زبان فارسی و فرهنگ ایران را وطن خود می‌داند. او با سخت‌کوشی بی‌نظیر به معرفی تاریخ ایران همت گمارد.
یادش جاودان باد!
تشکر از سایت شما خیلی کتاب های ارزنده و عالی دارید ممنون
[quote='bahraman54']درود بر شما
این درست که کتابی که دو سه سال از چاپ آن نگذشته است، به رایگان پخش کنید؟ آیا این ظلم در حق ناشران و صنعت چاپ کتاب ایران نیست؟ ما همه عضو یک خانواده ایم، خانواده فرهنگ ایران، از ابن خانواده حمایت کنید.[/quote]
دوست گرامی، همینطور که شما فرمودید، به رایگان پخش کردن اثری که ماحصل تلاش و عمر و سرمایه گروهی از افراد است که به امید بهره اقتصادی (و یقیناً همچنین اعتلای فرهنگی ایرانیان) به تولید آن پرداختند، کاری شایسته و اخلاقی نیست. اما با صرفنظر از بحث پیرامون داستان کپی رایت و امتناع از پیوستن به آن و تبعاتش برای صنعت نشر ایران، این کتاب چاپ انتشارات ایران نامگ (بنیاد مطالعات ایران) در تورنتو هست و دانلود غیر قانونی آن آسیبی به صنعت چاپ کتاب ایران نمیرساند. مضافاً با یک جستجوی 30 ثانیه ای در گوگل، هم متن کامل این کتاب و هم متن کامل بقیه کتابهای این مجموعه براحتی برای دانلود در دسترس هستند.
https://www.irannamag.com/wp-content/uploads/book/
[quote='bahraman54']درود بر شما
این درست که کتابی که دو سه سال از چاپ آن نگذشته است، به رایگان پخش کنید؟ آیا این ظلم در حق ناشران و صنعت چاپ کتاب ایران نیست؟ ما همه عضو یک خانواده ایم، خانواده فرهنگ ایران، از ابن خانواده حمایت کنید.[/quote]
درود به شما
حرف شما کاملا متینِ اگر هرچیزی درجایِ خودش بود.
من و امثال من که در آمدمون به زور پول روزی دو وعده غذا می شه و توانایی خرید این کتاب ها با قیمت های سرسام آور رو نداریم باید یقه چه کسی رو بگیریم. آیا درسته حتی کتاب و فرهنگ هم به نفع یک قشر خاص مصادره بشه؟
شما یک ظلم رو میبینید اما ظلمی که شیب اصلیش سمت قشر فرودست هست رو نمی بینید. ظلمی که از اوج هرم به سمت ما سرازیر میشه...
تعداد کسانی که میتونن یک کتاب رو بصورت الکترونیک با فایل پی دی اف بخونند بسیار اندکِ و اکثرا هم باز ترجیح میدن نسخه فیزیکی کتاب رو تهیه کنند.
من به حرف شما ایمان دارم. اما بگید من و امثال من بریم بمیریم؟ چون پول نداریم حق استفاده از کتاب حتی به شکل حداقلی هم نباید داشته باشیم؟
درود بر شما
این درست که کتابی که دو سه سال از چاپ آن نگذشته است، به رایگان پخش کنید؟ آیا این ظلم در حق ناشران و صنعت چاپ کتاب ایران نیست؟ ما همه عضو یک خانواده ایم، خانواده فرهنگ ایران، از ابن خانواده حمایت کنید.
حکمت تمدنی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک