رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
سخن ابن سینا و بیان بهمنیار
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 20 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 20 رای
کتاب «ابن سینا و بیان بهمنیار» نگرشی نو به فیلسوف بزرگ شیخ‌الرییس ابوعلی سینا است. ابراهیمی دینانی در مقدمه این کتاب به رد قاطع نو افلاطونی بودن این فیلسوف بزرگ پرداخته است.
همچنین این کتاب حاوی نظرات فلسفی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی است که ضمن نقل کلام ابوعلی ‌سینا و نقد و بررسی آن، نظرات خود را در لا‌به‌لای مطالب بیان کرده است.

بخش‌هایی از کتاب «سخن ابن سینا و بیان بهمنیار» به قلم غلامحسین ابراهیمی دینانی را مرور می‌کنیم:

کسانی که با تاریخ جهان اسلام آشنایی دارند به خوبی می‌دانند که در نظر اهل تحقیق قرن چهارم و پنجم هجری دارای اهمیت بسیار است و از قرن‌های درخشان و شکوهمند شناخته می‌شود. اهمیت این دو قرن به اندازه‌ای است که از آنها به عنوان قرن‌های طلایی سخن به میان آمده‏ است. شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا در نیمه دوم قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم زندگی کرده و آثار علمی و فکری گرانبهای خود را به وجود آورده است. در نسخه‌های بالنسبه قدیمی (تتمة صوان الحکمة و أنباءالعلماء بأخبار الحکماء) شماره آثار علمی و فکری ابن‌سینا بالغ بر چهل اثر شناخته شده‏ است، ولی در نسخه‌های جدید «تتمة صوان الحکمة» شماره آثار این فیلسوف بسی بیشتر از این ذکر شده و در نسخه ایاصوفیه رقم این آثار با شماره 145 اثر مشخص شده است. تردیدی نیست که بسیاری از آثار عمده ‏و بنیادی ابن سینا از میان رفته و به دست ما نرسیده است.

*ابن سینا در «الانصاف» به تعارض اندیشه شرق و غرب پرداخته است

‏از جمله آثار عمده و بنیادی ابن فیلسوف بزرگ که متأسفانه از میان رفته و جامعه بشری از آن بی نصیب مانده است کتاب الإنصاف را باید نام برد. گفته می‌شود که این کتاب در بیست مجلد و مشتمل بر بیست و هشت هزار مسئله بوده است. از آنچه شیخ در رساله «اختلاف‌الناس» مطرح کرده چنین بر می‌آید که او در کتاب الانصاف خود علما و اندیشمندان را به دو گروه مشرقی و مغربی تقسیم کرده و معتقد است آنچه اندیشمندان مشرقی می‌گویند غیر از آن چیزی است که متفکران مغربی به آن باور دارند. شیخ‌الرئیس در کتاب الإنصاف کوشیده است به بررسی تعارض میان اندیشه شرقی و تفکر غربی بپردازد و بر اساس انصاف در این باب داوری نماید. او در کتاب المباحثات خود نیز به این مسئله اشاره کرده و از کتاب الإنصاف و انگیزه تألیف و تصنیف آن سخن به میان آورده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1397/02/21
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سخن ابن سینا و بیان بهمنیار

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
سخن ابن سینا و بیان بهمنیار
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک