رسته‌ها
نبوت
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 10 رای
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 10 رای
این کتاب به صورت درسی و با توجه به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام در هفده درس تدوین شده است.

در درس اول معنای لغوی نبی و رسول و تفاوت میان آن در معنای لغوی و موارد استعمال آن دو در آیات قرآن کریم و روایات بحث شده است.

در درس دوم لزوم معرفت نبی و رسول و ایمان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و همه پیامبران و معنای ایمان و اسلام و حقیقت نفاق طرح گردیده است.

در درس سوم و چهارم بحث از وجوب ارسال رسولان بر خدای تعالی از باب قاعده لطف با دو تقریر کلامی و فلسفی به دقت مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و اثبات شده است که از نظر آیات قرآن کریم و روایات ارسال رسولان بر خدای تعالی هیچگونه وجوبی ندارد و از قاعده لطف نمی توان وجوب فلسفی یا کلامی را اثبات کرد.

در درس پنجم تا هشتم حکمتهای بعثت پیامبران بر بندگان بحث شد و روشن گردیده است که بندگان الهی در جهات گوناگونی نیاز به بعثت پیامبران دارند از جمله در شناخت خدا ، عقول، تعلیم وتربیت و اجرای عدالت در جوامع بشری.

در درس نهم نا دوازدهم بحث درباره ویژگیهای پیامبران مانند عصمت پیامبران و معنا و حقیقت عصمت و زمینه های آن و علم پیامبران و جهات مختلف علوم آن بزرگواران و امامت و پیشوایی آنان به خلق و مرد یا زن بودن پیامبران صادق بودن رؤیای پیامبران از دیدگاه قرآن کریم و روایات تحقیق و بررسی گردیده است.

در درس دوازدهم راههای شناخت پیامبران اعم از عقل و خرد انسانی وتنصیص و معرفی پیامبران سابق وآیات و نشانه های آن بزرگواران که در اصطلاح بدان معجزه گفته می شود و در آیات قرآن کریم از آن به آیات روشن الهی یاد شده به بحث گذاشته شده است.

در درس سیزدهم به نبوت خاصه یعنی بحث در خصوصیات و ویژگیهای خاصی که برخی از پیامبران داشته اند مورد بحث قرار گرفته است از جمله اولوالعزم بودن برخی پیامبران .

در درس چهاردهم نبوت پیامبر گرامی اسلام و جهانی بودن بعثت آن بزرگوار و راههای شناخت ایشان بحث شده است.

در درس پانزدهم تا هفدهم بحث درباره حقیقت وحی و اقسام آن و مصونیت وحی و عصمت پیامبران در اخذ و حفظ و ابلاغ آن و ابعاد وحی و حدود و قلم و شریعت و حجیت و اعتبار شریعت به دقت بررسی شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
227
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
اصغر110
اصغر110
1395/12/17

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نبوت

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
PDF
2 مگابایت
نبوت
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک