رسته‌ها
سازمان سیا در ایران
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 37 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 37 رای
مترجم: غلامعباس ذوالفقاری - اعظم اصغری

کودتای 1953
و ریشه های جدایی ایالات متحده و ایران

یادداشت ناشر:
این کتاب که با عنوان سازمان سیا در ایران توسط انتشارات آزاد آمریکا 1 به چاپ رسیده طی یک گزارش تکان دهنده و محرمانه فعالیت مأموران عملیاتی سازمان سیا در ایران را افشا می کند. این گزارش که به یک رمان کاراگاهی می ماند نشان می دهد که عاملان ایالات متحده و بریتانیا چگونه هر حقه کثیفی را از جمله رشوه، قتل و تروریسم در جهت هدفشان به کار گرفتند تا دولتی را که قادر به کنترل آن نبودند حذف کنند و یک دولت تحت کنترل خود را به جای آن قرار دهند . این داستان حقیقی نحوه تخریب دولت دموکراتیک منتخب نخست وزیر ایران، محمد مصدق و مانور به قدرت رسانی شاه بدنام ایران محمدرضا پهلوی در سال 1953 است. انتصاب [مجدد] شاه (که بسیاری از او وحشت داشتند) منجر به خلع ید وی و ایجاد جمهوری اسلامی ایران امروزی گشت.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
148
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1395/10/10

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سازمان سیا در ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
1
در روزهای کودتا عوامل سیا خود را به جای کمونیست ها جا می زدند؛ *آیت الله بهبهانی* و اطرافیانش به نام حزب توده نامه جعل می کردند!
درباره فعالیت های عوامل سیا که مامور تظاهرات کمونیستی ونشرشعارهای ضد دین بودند تا بدین وسیله مردم و پیشوایان مذهبی را از اشاعه کمونیسم بترسانند وعامه را برضد دکترمصدق تحریک کنند دوگواهی دست اول دراختیارداریم . گواهی اول ازآیت الله منتظری است که درآن ایام با آیت الله العظمی بروجردی دراشنویه بوده است ومی گوید:
«آمده بودند میتینگ می دادند به عنوان این که ما کمونیست هستیم. درقم هم همین طوربود. برای این که آقای بروجردی را ناراحت کنندکه بگویند حالا که مصدق دارد ایران را کمونیست می کند پس باید شاه را برگرداند. این ها کمونیست هایی بودند که خود سفارت امریکا، آقای لوی هندرسن(سفیر آمریکا) و دار و دسته اش، درست کرده بودند ..
گواهی دیگر از آیت الله سید محمود طالقانی است که می گوید:
«من در ۲۸ مرداد در ده بودم، آن جا وسیله روزنامه و رادیو آن وقت نبود. شنیدم که کودتا شده و دکتر مصدق سقوط کرده ودولتش سقوط کرده، به سرعت آمدم تهران.
وقتی آمدم درهمین محراب وهمین مسجد، همین حاج ابراهیم خودمان، از توی قفسه پاکت ها شاید چهل تا، پنجاه تا، صد تا برای من آورد. دیدم همه اش تزها وشعارهای کمونیستی است و بعد فهمیدم نه برای من، برای تمام مراجع دین، برای آیت الله بروجردی، آن قدر نامه های تهدید آمیزنوشته اند … به این اسم هم روحانیت و هم مردم را ترساندند. یعنی کمونیست ضد خدا، ضد دین، ضد نبوت، ضد وحی می خواهد بیاید این دین شما را ازبین ببرد. استعمارگران ترساندند که این کشور می رود ضمیمه شود کشورهای کمونیستی ...این جورمردم را کوبیدند.
آیت الله طالقانی در جای دیگر می گوید: در منزل آیت الله بهبهانی که از علمای درباری بود تنی چند از نویسندگان هم نشسته بودند.نویسندگان با جوهر قرمز به امضای جعلی حزب توده برای تمام علما و ائمه جمعه کشور با پست نامه نوشتند که محتوای آن این بود:«ما بزودی شما را با شالهای سرتان بالای تیر های چراغ برق بدار خواهیم زد. امضا-حزب توده»
یکی از نویسندگان که با طالقانی آشنا بود برای ایشان می گوید:«انقدر نشستیم و نوشتیم که تا مدتها بعد از ۲۸ مرداد انگشت هایمان درد میکرد.»
درتاریخچه عملیات پنهانی سیا (بخش پنجم گزارش عملیات) از جمله آمده است که: «ماموران سیا به ترساندن رهبران مذهبی تهران توجه خاصی داشتند. ازهمین رو به نام حزب توده دست به تبلیغات سیاه می زدند ومطالبی منتشرمی کردند که در آن ها رهبران مذهبی تهدید می شدند که اگر با مصدق مخالف کنند به طرزوحشتناکی مجازات خواهند شد، به نام حزب توده تلفن های تهدیدآمیزی به برخی ازآن ها زده می شد و به خانه یکی ازاین رهبران نیزبمبی انداخته شد.»
طالقانی و تاریخ، سعید دهقان و بهرام افراسیابی.صفحه ۲۸۲
خواب آشفته نفت، دکتر مصدق و نهضت ملی ایران- محمدعلی موحد-جلد دوم- ص ۹۵۷-۹۶۰
سازمان سیا در ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک