رسته‌ها
از تهران تا استالین آباد
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 29 رای
نویسنده:
درباره:
استالین
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 29 رای
این کتاب یادمانده‌های محمد تربتی از پنجاه سال فعالیت سیاسی، در درون و بیرون از حزب توده‌ی ایران است. او در سال ۱۳۲۲ به آن پیوست. پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به زندگی مخفی روی آورد و چندی با خسرو روزبه و دکتر مرتضی یزدی در پناه‌گاه‌های حزبی زیست.
در سال ۱۳۳۴ به شوروی گریخت. در عشق‌آباد و دوشنبه و مسکو زندگی کرد و در سال ۱۳۳۶ به پراگ رفت. در آنجا فعالیت حزبی را از سر گرفت. در پلنوم هفتم حزب شرکت داشت. پس از پلنوم یازدهم در سال ۱۳۴۴ از حزب توده سرخورد و بیش از پیش به آموزش دانشگاهی روی آورد. در سال ۱۳۴۵ از آکادمی علوم فارغ التحصیل شد و به عنوان پژوهشگر به استخدام انستیتوی اقتصاد پراگ درآمد.
در «بهار پراگ»، با اصلاح طلبان حزبی سمت‌گیری کرد و پس از سرکوبی آن جنبش آزادی‌خواهانه، از حزب توده ایران و حزب کمونیست چکسلواکی کناره گرفت. پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به ایران آمد، اما استبداد دینی را برنتابید و زود به چکسلواکی بازگشت. یادمانده‌ها‌ی محمد تربتی یکی از مستندترین یادمانده‌های‌ست که اعضای ساده‌ی حزب توده در مهاجرت نوشته‌اند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
199
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/10/24

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی از تهران تا استالین آباد

تعداد دیدگاه‌ها:
1
با سلام. منظور شما را از استبداد دینی بعد از سال 57 نفهمیدم. کمونیستها و حزب توده پس از انقلاب اسلامی دقیقا نابودی انقلاب اسلامی را نشانه گرفته بودند. دفاع از انقلاب و خواسته های شهیدان و مردم مسلمان استبداد دینی است؟!!
از تهران تا استالین آباد
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک