رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

پژوهشی در صحاح سته: پیامبر در صحاح سته

پژوهشی در صحاح سته: پیامبر در صحاح سته
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 21 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 21 رای
صحاح ستّه>(صحیح ‏هاى ششگانه) شش کتاب روائى اهل سنّت است که عموم علماى اهل سنّت عموم روایات آنها را صحیح مى‏ دانند مخصوصا دو کتاب أوّل ـ که نامشان مى ‏آید و به صحیحین مشهورند ـ که آنها را مثل قرآن صحیح مى‏ دانند. ما منکر صحیح بودن بعض از روایات آنها نیستیم امّا اینکه همه آنها صحیح باشد، این را منکریم. از جمله دلایلى که براى ردّ اعتقاد آنها داریم تضادّ بعض روایات است، چه آنکه یقینا رسول خدا (ص) مطالب ضدّ و نقیض نفرموده است پس باید گفت راویان اخبار یا عمدا به آن حضرت دروغ بستند یا از روى نادانى و یا فراموشى مطالبى را به عنوان احادیث نبوى نقل نموده ‏اند.
در اینجا ناچاریم براى روشن شدن بعض اذهان توضیح دهیم که شیعه کتابى که ادّعا داشته باشد همه روایات آن صحیح است ندارد. حتّى کتب اربعه شیعه نیز خالى از روایات غیر صحیح نیست و لذا علماى این مکتب آنها را بررسى کرده و روایات غیر صحیح را کنار مى‏ زنند. از این گذشته از آنجا که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم ‏السلام منتهاى تلاش خود را براى حفظ جان اقلیّت شیعه به‏ کار مى ‏بردند، گاهى روایاتى موافق آنچه که اهل سنّت بدان اعتقاد دارند مى‏ گفتند تا افرادى که به عنوان جاسوس‏ هاى دربارى براى شناخت شیعیان در محضر ائمّه علیهم‏ السلام حاضر مى‏ شدند نتوانند آنها را بشناسند و در مواردى دیگر روایت حق را بیان مى‏ کردند در حالى که ممکن است هر دو دسته روایت با سند صحیح نقل شده باشد و این نیز یکى از علل اختلاف روایات مى ‏باشد. البته آنان راه هاى کلّى شناخت روایات حق را بیان فرمودند که یکى از آنها مخالف بودن با عقاید عامّه است بدین‏ معنى که اگر دو روایت به دست ما رسید که یکى موافق عامّه و دیگرى مخالف آنها است و هر دو آنها از نظر سند بى اشکال است حق با روایتى است که مخالف قول عامّه است. بنابراین، اگر در این نوشتار و به طور کلى سلسله بررسی هاى صحاح ستّه به اشکالاتى برمى‏ خوریم که مشابه آن به روایات ما نیز وارد است علّت آن روشن باشد.
یکى دیگر از راه هاى شناخت روایات صحیح از غیر صحیح، مطابق عقل و نقل، موافقت و مخالفت آنها با قرآن است. بدین معنى که اگر دو روایت، هر دو با سند صحیح به دست ما رسید که با هم در تضادّ بودند آنکه با قرآن مخالف است دستور داریم که آن را به دیوار بزنید.
ما در این بررسی ها برآنیم که یکى از دو مطلب را به اثبات برسانیم:
1- روایات صحاح، مخصوصا صحیحین که از نظر اهل سنّت «اصحّ الکتب بعد القرآن» یعنى صحیح ‏ترین کتاب ها بعد از قرآن نامیده شده چنین نیست که همه روایات آن صحیح باشد.
2- اگر قبول کنند که همه روایات آن صحیح است باید اوّلاً به اشکالاتى که مطرح مى ‏شود پاسخ گویند و ثانیا قبول کنند آنانى را که اینان برایشان ارج و قرب قائلند زیر علامت سؤال بزرگى مى ‏باشند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
اصغر110
اصغر110
1395/02/17

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی پژوهشی در صحاح سته: پیامبر در صحاح سته

تعداد دیدگاه‌ها:
37
راه آن است که به آزادی ختم شود . سایر راهها بیراهه است . . .
شما از اول تا آخر بحث قبلی سعی در تحریک من داشتید و در این بحث کاملا موفق به این کار شدید.باید بهتون آفرین بگم.اما بنده به خاطر توهین هایی که بهتون کردم عذر می خوام و امیدوارم منو ببخشید.و در آخر من دیگه این بحث بچه گانه را ادامه نمی دم و بازهم برای چندمین بار می گم لکم دینکم ولی دین(دین شما برای خودتان دین من هم برای خودم)
خشونت همواره انسان را عمیقتر به خشونت می کشاند. انقلابهای خشونت آمیز، انقلابیها را می کشد و آرمانهایشان را تباه می سازد. جان سالم فقط آنهایی بدر می برند که در جان سالم بدر بردن کوشاترین کارشناسانند. آنچه انقلابی چپ بی شک به بار خواهد آورد از دست رفتن آزادی انتقاد و مخالف خوانی است.
شما هوادار مارکسیسم هستید من هوادار سرمایه داری اما هیچ تعصب بی موردی هم نسبت به سرمایه داری ندارم و معتقدم میشه مشکلاتش رو با اصلاح حل کرد اما شما از مارکسیسم بت ساختید برای خودت یک بت دست نیافتنی
شما فقط تهمت میزنید بدون ارائه دلیل مشخصه اگه به قدرت برسید با مخالفانتون چی کار می کنید در ضمن حرف من کاملا معنا داشت شما دینتون عربیه و هوادار مارکس هم هستید نمیدونم شما کلا یک انسان از خود بیگانه هستید:D
[quote='mahan bahram khan']ببخشید مارکس اهل کجاست؟ خودت صد برابر من غرب پرست هستی[/quote]کاملا بی معنی،هر نظریه پردازی که نظریات عقلانی و انسانی دهد جدا از غربی و شرقی بودن مورد احترام بنده است.البته موضوع شما با من فرق دارد شما هر چیز هر کسی را که از است با تمام وجود دوست دارید!!!!!حالا بگو کی بت زئوس کامل می شود؟؟؟
ببخشید مارکس اهل کجاست؟:D خودت صد برابر من غرب پرست هستی
[quote='mahan bahram khan']توی مارکسیست از فرهنگ و سنت حرف نزن که این حرفها بهت نمیاد بی وطن[/quote]تو برو فعلا یه بت زئوس بساز غرب پرست بعد نظر بده.
[quote='mahan bahram khan']بهبود بخشیدن جنبه فوری دارد. اما شاید خطرناکترین اندیشه سیاسی آرزوی کامل کردن و خوشبخت ساختن انسان است. کوشش برای پدید آوردن بهشت در زمین همواره دوزخ ساخته است. کارل پوپر[/quote]دوستان کتابناکی نحویل بگیرید
پژوهشی در صحاح سته: پیامبر در صحاح سته
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک