رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

ع‍ل‍وم‌ م‍ح‍ض‍ه‌ از آغ‍از ص‍ف‍وی‍ه‌ ت‍ا ت‍اس‍ی‍س‌ دارال‍ف‍ن‍ون‌

ع‍ل‍وم‌ م‍ح‍ض‍ه‌ از آغ‍از ص‍ف‍وی‍ه‌ ت‍ا ت‍اس‍ی‍س‌ دارال‍ف‍ن‍ون‌
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 48 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 48 رای
در اين كتاب، وضعيت علوم مختلف از زمان آغاز صفويه تا دوره‌ي تاسيس دارالفنون تحت اين مقالات بررسي شده است: "تاريخ رياضيات در ايران از عهد صفوي تا تاسيس مدرسه‌ي دارالفنون/ احمد شرف‌الدين"، "جراحي در دوران صفويه/ علي فروحي"، "حكيم علي گيلاني/ علي فروحي"، "مباني طب قديم (سنتي)/ علي فروحي"، "نگاهي تاريخي به فاصله‌ي زماني تاليف دو كتاب "ارشاد الزراعه" 921 هجري قمري و "مفاتيح الارزاق" 1270 هجري قمري/ هوشنگ ساعدلو"، "درآمدي بر داورشناسي و داروسازي از صفويه تا دارالفنون/ سيد حسين رضوي برقعي"، "نجوم و منجمين در سده‌هاي دهم تا سيزدهم هجري قمري در سرزمين‌هاي اسلامي/ جواد روحاني"، "نگاهي به نوآوري‌هاي محمدباقر يزدي در رياضيات و در زمينه‌ي اعداد متحاب و اعداد متعادل در كتاب عيون الحساب/ غلامرضا جمشيد نژاد اول"، "بحث پيدايش موسيقي از ديد موسيقيدانان صفوي/ محسن محمدي" و "موسيقي/ محسن محمدي".
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1394/12/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ع‍ل‍وم‌ م‍ح‍ض‍ه‌ از آغ‍از ص‍ف‍وی‍ه‌ ت‍ا ت‍اس‍ی‍س‌ دارال‍ف‍ن‍ون‌

تعداد دیدگاه‌ها:
4
توسعه علم ودانش همواره نیازمند حمایت حکومتها بوده اما در دوره صفویه به دلیل حاکمیت یک تفکر مذهبی بسته بخصوص در اواخر این دوره موجب فرار دانشمندان ایرانی به هند شد
اول و آخر این که فکر پیشرفت وجود نداشت. این انتظاری که من و شما امروزه برای پیشرفت داریم یه پدیدۀ مدرن است. در قدیم اگر به قول ما پیشرفتی رخ میداد که میداد وگرنه کسی منتظر ان نبود یا برنامه ای برای ان نداشت. دنیا کوچکتر و عمر کوتاهتر از ان بود که ادمها بتوانند انتظار پیشرفت داشته باشند. (این حرف را با این فرض زدم که بدانی پیشرفت پیشرفت که میگن یعنی چه).
این البته بود و نبود تحولات و نواوریهای علمی و فنی در ادوار مختلف رو توجیه نمیکنه ولی حداقل یاداوری میکنه که اتفاقاً وقتی تغییر و تحولی میبینی باید بدنبال علتش باشی نه وقتی نیست یا ضعیفه.
در دوره اسلامی صفویه بیش از هر حکومت دیگه ای تمرکز و یکپارچگی طولانی مدت، و احتمالاً ثروت داشته. بیش از همه از وحدت سیاسی و دینی و در کل هویتی داشته. شاهانش در بعد از اسلام بیش از هر سلسله ای نمونه شاهان باستانی بودند (منظورم در فکر مردم است ان هم با توجه به توصیفی که از رفتار مردم نسبت به شاه شده است). به لحاظ هنر و معماری هم چیزی کم نداره.
خلاصه یه حاکمیت و جامعۀ همه چیز تموم محسوب میشه. خوب به من بگین چه چیز دیگه ای لازم داشت که نداشت؟ کپرنیک یا گالیله یا نیوتن؟ به شما قول میدهم اگر فقط یک ساعت در ان زمان زندگی کنید میفهمید که هیچ نیازی به اینها ندارید. اینها حاصل تحولاتی متفاوت و غریب در اروپای غربی و جنوبی بود و دلیلی نداره از عدم رخداد انها در ایران بپرسیم. مثل ایه که بگیم چرا در کرمان شفق قطبی دیده نمیشه؟
سوال من این چرا در کشور ما علوم فلسفه مکانیک و پزشکی در زمان صفویه پیشرفت نکرد چرا
پرسشی بسیار بجا مطرح نمودید.
پس از پایان سده های طلایی دوران جهان اسلام که دانشوران مسلمان دست به تجربه اندوزی وگردآوری دانش تجربی در عرصه هایی چون پزشکی ومکانیک می زدند به تدریج جزم اندیشی ودرجا زدن جانشین ذهن پویا و پرسنده شدند.
در دوران صفوی هرچند اقتصاد کشور به دلیل ثبات وورود به بازرگانی جهانی رونق گرفت ودستاورد هایی بسیار بزرگپدید آورد ولی در عمل دانش تنها در تکرار مکررات وحاشیه نویسی خلاصه می شد.
البته ایرانیان در مقایسه با عثمانی ها در برابر فناوری های نوین آن زمان دیدی بازتر داشتند و در دوران صفوی کارشناسان اروپایی برای امور نظامی وفنی استخدام شده وحتی در دربار شاه سلطان حسین همکارشناسان فنی اروپایی مشغول به کار بودند.
جنگ های خونبار تمام نشدنی داخلی ایران قرن هژدهم که پس از فروپاشی صفویان روی داد ارتباط ایران را با اروپای عصر روشنگری قطع نمود واین شروع فاجعه ای بزرگ بود.
سوال من این چرا در کشور ما علوم فلسفه مکانیک و پزشکی در زمان صفویه پیشرفت نکرد چرا (?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)
ع‍ل‍وم‌ م‍ح‍ض‍ه‌ از آغ‍از ص‍ف‍وی‍ه‌ ت‍ا ت‍اس‍ی‍س‌ دارال‍ف‍ن‍ون‌
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک