رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
زندگانی شگفت آور تیمور
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 104 رای
نویسنده:
درباره:
تیمور لنگ
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 104 رای
ترجمه کتاب: عجایب المقدور فی اخبار تیمور

این‌ کتاب‌، مشهورترین‌ اثر ابن‌ عربشاه‌ و یکی‌ از مآخذ مهم‌ درباره شخصیت‌، زندگی‌ و فتوحات‌ تیمور است‌.
کتاب‌، بعد از مقدمه‌ای‌ کوتاه‌، با ذکر نام‌ و تبار و قدرت‌ گرفتن‌ تیمور آغاز می‌شود.
آنگاه‌ مؤلف‌ یورش‌های‌ تیمور به‌ خوارزم‌ ، خراسان‌ ، سیستان‌ ، اصفهان‌ ، آسیای‌ صغیر و جنگ‌ با ایلدرم‌ بایزید عثمانی‌ را به‌ تفصیل‌ بیان‌ می‌کند.
بیش‌ از یک‌ چهارم‌ حجم‌ کتاب‌ به‌ حوادث‌ بعد از مرگ‌ تیمور و جانشینان‌ وی‌ اختصاص‌ دارد.
اگر چه‌ ابن‌عربشاه‌ در جای‌ جای‌ کتاب‌ از تیمور با کلمات‌ و عبارات‌ تند و ناهنجار یاد کرده‌ است‌، لیکن‌ فصلی‌ از آن‌ را نیز به‌ صفات‌ تیمور اختصاص‌ داده‌ و در آن‌ او را به‌ مردانگی‌ و شجاعت‌ و سیاست‌ و تدبیر ستوده‌ است‌.
فصلی‌ کوتاه‌ از کتاب‌ نیز درباره سمرقند و آبادی‌های‌ آن‌ و در پایان‌ آن‌ نام‌ و نسب‌ مؤلف‌ و سبب‌ تألیف‌ کتاب‌ آمده‌ است‌.
این‌ کتاب‌ نخستین‌ بار در ۱۶۳۶م‌ به‌ وسیله گولیوس‌ به‌ لاتینی‌ و بار دیگر در ۱۷۶۷ و ۱۷۷۲م‌ توسط منگر با عنوان‌ «تاریخ‌ تیمور لنگ‌ بزرگ‌۱» منتشر شده‌ است‌ در ۱۱۱۱ق‌/۱۶۹۸م‌ مرتضی‌ نظمی‌زاده‌ آن‌ را به‌ ترکی‌ ترجمه‌ کرد و چون‌ ترجمه ترکی‌ آن‌ معلق‌ و غیر مفهوم‌ بود، در ۱۲۷۷ق‌/۱۸۶۰م‌ مورد تجدید نظر قرار گرفت‌ و با نام‌ تاریخ‌ تیمور گورکان‌ چاپ‌ گردید.
ترجمه انگلیسی‌ آن‌ نیز توسط ساندرز در ۱۹۳۶م‌ در لندن‌ چاپ‌ شد.متن‌ عربی‌ آن‌ نیز بارها در کلکته‌ و بولاق‌ چاپ‌ شده‌ است‌.
و ترجمه فارسی‌ آن‌ توسط محمد علی‌ نجاتی‌ با عنوان‌ زندگانی‌ شگفت‌ آور تیمور در ۱۳۳۹ش‌ در تهران‌ منتشر شده‌ است‌.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1394/05/09
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی زندگانی شگفت آور تیمور

تعداد دیدگاه‌ها:
11
چقدر خوشحالم که دو کتاابی که گمان نمیکردم به این راحتی پیدایشان کنم را توانستم در سایت شما به راحتی دانلود کنم. ممنون برای ایجاد این امکان
یه چیزی تو مایه ابوبکر بغدادی بوده ...
این کتاب ابن عربشاه کتاب بسیار مفیدی هست . ابن عربشاه بر خلاف مورخین درباری نظیر نظام الدین شامی و شرف الدین بلخی و حافظ ابرو ؛ تیمور را شسته ورفته توضیح داده و هیچ ترس و ابایی هم نداشته تا جایی که از بی رحمی و بی اعتنایی تیمور نسبت به جان ابنای بشر برآشفته و اورا جلوه ای از شقاوت ابلیس می خواند !
تیمور مجموعه ای از تناقض ها و پارادوکس ها هست ، که اگر به شقاوتش نگاه کنید جنایتکاری خونخوار اگر به سیاستش نگاه کنید سیاستمداری نابغه اگر به جنگ آوریش نگاه کنید شجاع و سلحشور اگر به مال اندوزیش نگاه کنید بسیار حریص و شهوت ران می باشد .
شخصیت چند وجهی او زمانی شگفت آور تر میشود که دمشق مرکز خلافت دور بنی امیه را به انتقام فاجعه کربلا !!! 700 سال بعد از ان فاجعه به حکم قصاص می گشاید و از هیچ جناتی فروگزار نمی کند ! شخصیت او آن زمان شگفت آور می شود که در سه یورش هولناکش از ساختن کله مناره در شهرهایی چون اصفهان فروگزار نمی کند ! شخصیت او زمانی شگفت آور می شود که با سیاسی زیرکانه با سلطان عثمانی با نرمی مکاتبه میکند و و از پس پاسخ محکم بایزید عثمانی او را به مبارزه می طلبد !!! بایزید سلطان ترکان عثمانی را شکست داده و در قفس میکند و برای پادشاه فرانسه ظفرنامه می نویسد !
او مجموعه ای از تضادهاست ...

خیلی خوبه که میشه با یک کامنت ، نوابغ کشور رو پیدا کرد

بسیار شجاع بلکه فوق العاده بصیر ، باهوش و سخاوتمند و ثابت قدم بود. طبیعتی فوق بشری او را رهبر و امپراتور بلامنازع انسانها و فرمانده بی همتای جنگ ساخت که کلیه نظامیان از هر درجه و مقامی او را ستوده اند. عموم هرچه میخواهند بگویند اما او آن بود که بود

قهرمانان ارابه تاریخ را بر روی اجساد توده ها میرانند. (هگل)

آخرش چی شد ؟! خوب بود ؟! بد بود؟!
به نظر قهرمانان ازدید شما یعنی جنایتکاران و ادم کشان بدین ترتیب باید هیتلر و چنگیزخان و اسکندر را هم از زمره قهرمانان به حساب اورد؟:stupid:
خیلی خوبه که میشه با یک کامنت ، نوابغ کشور رو پیدا کرد:))
اول خودش می گوید:
بسیار شجاع بلکه فوق العاده بصیر ، باهوش و سخاوتمند و ثابت قدم بود. طبیعتی فوق بشری او را رهبر و امپراتور بلامنازع انسانها و فرمانده بی همتای جنگ ساخت که کلیه نظامیان از هر درجه و مقامی او را ستوده اند. عموم هرچه میخواهند بگویند اما او آن بود که بود

پس از دو دقیقه میگوید
قهرمانان ارابه تاریخ را بر روی اجساد توده ها میرانند. (هگل)

آخرش چی شد ؟! خوب بود ؟! بد بود؟!
قهرمانان ارابه تاریخ را بر روی اجساد توده ها میرانند. (هگل);-)
امیر تیمور که او را سلطان صاحبقران نامیده اند، بزرگترین کشور گشایی است که تاریخ به خود دیده. او که فرزند یک ایلخان کم اهمیت بود نه تنها بسیار شجاع بلکه فوق العاده بصیر ، باهوش و سخاوتمند و ثابت قدم بود. طبیعتی فوق بشری او را رهبر و امپراتور بلامنازع انسانها و فرمانده بی همتای جنگ ساخت که کلیه نظامیان از هر درجه و مقامی او را ستوده اند. عموم هرچه میخواهند بگویند اما او آن بود که بود.8-)
الگو بودنش برا نادر رو نمیدونم ولی میدونم این اقا یه جنایتکار بزرگ بوده درود فرستادن به یه جنایتکار شاید کار درستی نباشه (!)
زندگانی شگفت آور تیمور
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک