رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

ارزش گذاری کالاهای فرهنگی و هنری

ارزش گذاری کالاهای فرهنگی و هنری
امتیاز دهید
5 / 5
با 4 رای
امتیاز دهید
5 / 5
با 4 رای
گروه نویسندگان

کالاها و خدمات فرهنگی همانند سایر کالاها و خدمات دارای ارزش اقتصادی می باشند که ارزش اقتصادی آنها بر حسب هزینه‌ها و... قابل محاسبه می‌باشد. اما این کالاها و خدمات علاوه بر ارزش اقتصادی دارای ارزش فرهنگی نیز می‌باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که عوامل اقتصادی، فرهنگی، دموگرافیک، سیاسی و ایدئولوژیک و ویژگی‌های خالق در قیمت‌گذاری کالاها و خدمات فرهنگی موثر هستند.
حال سؤالی که مطرح می شود این است که صرف نظر از نوع طبقه‌بندی کالاها ، قیمت یک کالا بر اساس چه معیارهایی تعیین می‌شود؟ و در برآورد قیمت یک کالا چه عناصر و متغییرهایی را بایستی مد نظر قرار داد و میزان تأثیر هر کدام از آنها را بایستی چگونه تعیین نمود. پاسخ این سؤالات در قالب نظریه ارزش و قیمت مطرح شده است
با نگاهی اجمالی به نظریات مطرح شده در خصوص ارزش‌گذاری کالاها به این نکته پی می‌بریم که همه نظریات مذکور در خصوص کالاهای اقتصادی قابل اعمال هستند و در زمینه کالاهای فرهنگی که دارای ویژگی های خاص خود هستند کاربرد چندانی ندارند . و با توجه به دسته‌بندی کالاهای فرهنگی به کالاهای فرهنگی خصوصی، عمومی، ترکیبی و اعتقادی می‌توان اظهار نمود که روش‌های ارزش‌گذاری مطرح شده صرفاً در خصوص کالاهای فرهنگی خصوصی تا حدودی قابل استفاده هستند و کالاهای اعتقادی که اساساً در این مقوله نمی‌گنجند و کالاهای فرهنگی عمومی نیز با توجه به اینکه حقوق مالکیت آنها به‌صورت شفاف مشخص نیست (میراث فرهنگی) در این مقوله قرار نمی‌گیرند. لازم به ذکر است که اکثر کالاهای فرهنگی نیز دارای ویژگی کالاهای فرهنگی ترکیبی عمومی و خصوصی هستند که با این روش‌ها به‌سختی قابل ارزش‌گذاری هستند یا اینکه اصلاً قابل ارزش‌گذاری واقعی نیستند لذا تلاش و تحقیق برای رسیدن به روش یا روش‌های مطلوب‌تری برای ارزش‌گذاری کالاهای فرهنگی با توجه به ویژگی‌های خاص آنها حائز اهمیت و ارزشمند می‌باشد.

فهرست مقالات
روش‌های موجود ارزش‌گذاری کالاهای فرهنگی/ دکتر عباس طلوعی اشلقی ـ علی رشیدپور
ارزش‌گذاری کالاهای فرهنگی/ علی رشیدپور
مطالعه تطبیقی ارزش‌گذاری کالاهای اقتصادی و فرهنگی/ محمدمهدی جلالی
تئوری‌هایی در خصوص اقتصاد فرهنگی/ دکتر هاشم نیکومرام ـ علی رشیدپور
جنبه‌های اقتصادی آموزش هنر/ فرزانه چاوش‌باشی ـ علی رشیدپور
چه ارزش‌هایی باید در هنرها به حساب آیند؟ تنش بین تأثیرات اقتصادی و ارزش‌های فرهنگی/ دکتر محمد سلطانی‌فر ـ علی رشیدپور
هنر خود را به طور واقع‌بینانه قیمت‌گذاری کنیم/ فاطمه توحیدی
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
korouni
korouni
1394/05/13

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ارزش گذاری کالاهای فرهنگی و هنری

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
ارزش گذاری کالاهای فرهنگی و هنری
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک