رسته‌ها
تخت سلیمان
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 39 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 39 رای
از مقدمه کتاب:
هیئت مشترك حفاری علمی باستانشناسی ایران و آلمان قریب هشت سال است که در تخت سلیمان آذربایجان مشغول عملیات اکتشافی است و در خلال این مدت مظاهر درخشانی در اثر کاوش از آثار هنری و شاهکار معماری پیش از اسلام و دوره اسلامی کشف شده است. اهمیت این حفاری و اعتباری را که این مکان تاریخی از نظر افتخار گذشته کشور ما دارد و پس از قرنها از زیر خروارها خاک سر بر میآورد شایان توجه است؛ زیرا عملیات اکتشافی تخت سلیمان باسایر نقاطی که حفاری گردیده و یا هم اکنون مشغول کاوش هستند فرق کلی دارد. چه تخت سليمان يك گورستان قدیمی شامل آثار عتیقه و يا يك تپه باستانی که نمودار طبقات تمدنهای مختلف باشد نیست که در شرح گزارش و بررسی عملیات حفاری در مورد کشف اشیاء یا طبقات مختلف تپه و مقایسه آن با سایر نقاط اظهار نظر گردد، بلکه اهمیت تخت سلیمان از دیر زمان از دو نظر قابل توجه بوده است:
الف - در جغرافیای تاریخی ایران شهرشیز یکی از پایتختهای بزرگ آذربایجان در زمان اشکانیان ذکر شده است که بعدها مرکز بزرگ آتشکده عظیم شهریاران ساسانی گردید و در ادبیات فارسی نام این آتشکده فراوان دیده میشود و در اهمیت و توجه به آن نوشته اند که سلاطین ساسانی برای بزرگداشت این جایگاه مقدس پای پیاده از تیسفون مقر خود به زیارت این آتشکده میآمده و در برابر آن زانو زده اظهار عبودیت میکرده اند.
ب - نظر به اینکه علمای باستانشناسی و علاقمندان به آثار تاریخی پیوسته در جستجو و تفحص برای پیدا نمودن مکان اصلی این آتشکده بوده و از روی اسناد و نوشته های پیشینیان و مخصوصاً متون پهلوی و اوستا کنجکاوی نموده اند بعضی محل این آتشکده را در نزدیکی دریاچه ارومیه و برخی در شهرشیز و عده ای هم در تخت سلیمان امروزی دانسته اند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
197
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1394/05/09
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تخت سلیمان

تعداد دیدگاه‌ها:
3
درود.
چم «آذرخشِ آذرگشنسب» می تواند ریختی از دو واژه آذر به چمِ آتش و خش که از خشَیه اوستا است به چمِ پادشاه باشد. روی هم یعنی آتش پادشاه یا پادشاهی.
و با توجه به گفته ی مسعودی در نَسک التنبیه و الاشراف، شاهان به هنگام تاج گذاری با پای پیاده به دیدار این آتشکده می رفتند و ارمغان ها و ره آوردهایی را بدان پیشکش می کردند. این سخنِ مسعودی این چم را استواری می بخشد.
هرچند، برای خَش معنی نیک را نیز آورده اند، ولی روایت مسعودی معنی پادشاه را دل استوارتر می کند.
رستگار باشید.
تخت سلیمان
تکه از پازل گمشده ی ایران باستان
PDF
21 مگابایت
تخت سلیمان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک