رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
پژوهش نامه هویت و انسجام ملی
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 5 رای
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 5 رای
یکی از معضلات فراگیر در کشورهایی که الگوهای نوین مدیریت سیاسی را تجربه می‌کنند، موضوع مدیریت تعارضات در سطوح مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. در این میان، چالش‌های ناشی از تعارضات سیاسی و اجتماعی گاه اهمیت ویژه‌ای می‌یابد؛ به نحوی که حوزه‌های فرهنگی نیز از آن بی‌نصیب نمی‌ماند و این تعارضات به زبان و یا در قالب واژگان، مفاهیم و یا زبان فرهنگی بیان می‌شود.
بسیاری از کشورهای پیرامون ما، به‌خصوص کشورهایی که تجربه اندکی در استقلال سیاسی و مدیریت‌های نوین دارند، به چنین معضلاتی دچار هستند. اگرچه چالش‌های اجتماعی و سیاسی در حوزه انسجام ملی و ثبات سیاسی عوامل گوناگونی دارد، لکن یکی از علل ناکامی این کشورها، بی‌تجربگی و یا غفلت از روش‌های حل و فصل تعارضات اجتماعی و سیاسی در سطوح نخبگان و توده‌ها است.
مجموعه مقالات حاضر، ضمن بررسی مفهومی و نظری موضوعاتی چون هویت قومی، هویت ملی، منازعات قومی، مدیریت منازعات و فرایندهای دولت‌سازی به بررسی تجربه مدیریت تعارضات و چالش‌هایی می‌پردازد که در برخی از کشورهای همسایه و منطقه همچون ترکیه، عراق و گرجستان در سیاست‌سازی و روند توسعه و پیشرفت این کشورها، مؤثر بوده‌اند.
نگرش جدید به تحلیل تحولات سیاسی در کشورهایی که مسائل و معضلات آنها به نحوی بر فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران به طور کلی یا بخش‌هایی از جمعیت آن به طور خاص اثرگذار است، می‌تواند در یافتن شیوه‌های حل و فصل تعارضات با بهره‌گیری از تجربیات دیگران مؤثر باشد. اثر حاضر به دلیل کاربست چنین نگرشی در تحصیل مسائل مربوط به هویت ملی، دولت‌سازی و انسجام ملی، ویژگی متمایزی دارد و مطالعه آن برای دست‌اندرکاران و پژوهشگران حوزه مسائل اجتماعی و سیاسی ایران می‌تواند مفید باشد.
فهرست مقالات:
پیشگفتار
نگاه استراتژیک به حوزه تمدن ایرانی؛ ضرورت‌ها و امکانات/ افشین زرگر
هویت قومی و ملی؛ مروری بر برخی مفاهیم اساسی حل و فصل منازعات قومی و دولت-ملت‌سازی/ افشین زرگر و کاظم‌علی آریانفر
بررسی مدیریت منازعات قومی در ترکیه/ علی محمدیان
چالش‌های قومی در عراق/ انوش جعفری
گرجستان نمونه‌ای از کشوری ناکام در مدیریت بحران‌های قومی/ محمدمهدی کوشا
بازنگری مفهومی مدیریت منازعات/ برگردان: اسماء صابری
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
korouni
korouni
1394/09/10
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی پژوهش نامه هویت و انسجام ملی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
پژوهش نامه هویت و انسجام ملی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک